کد خبر: 25319
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1395 - 09:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

طراحان از پله و دیوارهای کتابخانه برای میز مطالعه بهره گرفتند

منبع : لیزنا
 طراحان با ذوق اینبار به سراغ کتابخانه ها رفته اند و با ایده های خلاقانه خود این محیط فرهنگی را، به یک اثر هنری باشکوه تبدیل کرده اند که حتی دانشجوهای بی علاقه را مشتاق به درس خواندن می کند.
طراحان از پله و دیوارهای کتابخانه  برای میز مطالعه بهره گرفتند

به گزارش لیزنا، به تازگی چندین کتابخانه در دنیا به دلیل اجرای ایده های نوین و منحصربفرد  در طراحی و بهینه سازی ظاهر کتابخانه، موفق به دریافت جایزه بین المللی شده اند.

 

بنای کتابخانه دانشگاه واشنگتن در سیاتل ایالات متحده سالها پیش احداث شده است و حال با افزایش دانشجو و بالا رفتن میزان مراجعین روبرو شده و امکانات فعلی ساختمان، میزان میز و صندلی ها به تعداد نفرات نیست به همین دلیل در یک طرح نوآورانه ازسال ۲۰۱۳ طرح بازسازی آن آغاز شد و کارشناسان از میزهایی منحصربفرد برای نصب درمجاورت دیوارهای اصلی ساختمان استفاده کردند و بدون تخریب یا نوسازی ساختمان، تعداد مراجعان را دوبرابرکردند.

 

 برای ساخت این میز و صندلی ها از چوب و سایرمحصولات دوستدار طبیعت استفاده شده است و نور پردازی حرفه ای محیط نیز به افزایش علاقه دانشجو ها و اساتید به مطالعه در کتابخانه منجر شده است.

 

کل هزینه برای بازسازی و نصب این میزهای دارای طراحی منحصربفرد  در حدود ۱۰ میلیون دلار شده  است که در مقابل ساخت ساختمان جدید و یا بازسازی مجدد کل بنا بسیار مقرون به صرفه بوده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که در قرن حاضر باید در ظاهر کتابخانه ها تغییراتی منحصربفرد ایجاد شود تا بازدید کننده ها علاقه و انگیزه برای حضور در کتابخانه و مطالعه کتاب و جستجوی منابع اینترنتی پیدا کنند.

 

از دیگر ایده های برتر که در کتابخانه دانشگاه واشنگتن انجام شده است می توان امکان برگزاری کلاس درس در محیط کتابخانه را نام برد که بدون نیاز به تجهیز ساختمان های جدید، برخی کلاس ها در کتابخانه برگزار می شود و دانشجویان سایر رشته ها و علاقه مندان نیزمی توانند به محتوای کلاس ها گوش دهند ودانشجوها کتابهای مورد نیاز کلاس را به سرعت تهیه و تجربه یک کلاس منحصر بفرد ومتفاوت را داشته باشند.

 

استفاده ازچوب قرمز در تزئین نمای داخلی ساختمان به جای فلزباعث تبادل گرمایی بهترو نیز جلوگیری از هدر رفت دما شده است و بر زیبایی کتابخانه افزوده، یکی دیگر از جاهایی که کارشناسان برای نصب صندلی مطالعه ازآن استفاده کرده اند حاشیه کنار پله ها و راهرو ها بوده است و با نصب چراغ مطالعه در کنار میزها ازاین فضای مرده ساختمان استفاده شده است.

 

 همچنین در این کتابخانه جدیدترین فناوری ها از جمله دسترسی به اینترنت، سیستم های اطلاعاتی، یادداشت برداری، جستجوی منابع، قابلیت تماس و تعامل با سایر دانشجویان و اساتید سایر دانشگاه ها در سراسر دنیا، امکان حضور در جلسات تمرین گروهی و رفع اشکال از اساتید ودانشجویان برتر وجود دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: