کد خبر: 25340
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مهر 1395 - 23:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جدیدترین اختراع کتابخانه ای؛

کتابخانه ای که در آن کتاب‌ها  با تِرَن جابجا می شوند

منبع : لیزنا
در کتابخانه مرکزی شهر نیویورک نوار نقاله ای طراحی و نصب شده است که کتب و مقالات علمی را بوسیله 24 ماشین در دو جهت عمودی و افقی به محققان می رساند.
کتابخانه ای که در آن کتاب‌ها  با تِرَن  جابجا می شوند

  به گزارش لیزنا، به تازگی مسئول کتابخانه نیویورک آمریکا برای حمل و نقل کتاب های کتابخانه مرکزی این شهر از سیستم نقاله ای از ساختمان شوارتزمن به پارک فناوری برای رساندن کتب و مقاله های تحقیقاتی استفاده کرده است .

 بر اساس این گزارش این سیستم را برای تعمیرات ساختمان اصلی کتابخانه مرکزی این شهر راه اندازی کرده اند تا مطالعه و تحقیق محققان در زمان بازسازی نمای این مکان به تعویق نیفتد و کتاب ها بوسیله این نقاله از طبقه ای به مکان دیگری حرکت داده  شوند.

در این روش کتابدار مسئولیتی سنگینی برعهده دارد تا سفارش ها را درست و به موقع داخل نقاله گذاشته و به محققان برساند .

این سیستم جدید بر اساس یک طرح نوآورانه بوده و در آن قالب های قرمز رنگی  به تعداد 24 عدد بر روی ریل هایی قرار گرفته و کتب مختلف را به مقاصد مختلف می رسانند و حرکت این ماشین ها به دو صورت افقی و عمودی بوده است و با کمک این سیستم یکپارچه 4 میلیون جلد کتاب در روز قادر به جا به جایی است.

 

این سیستم جدید جایگزین نوار تسمه در زمان های قدیم شده است و می تواند کتب و مقالات مختلف بیشتری جابجا کند و در اختیار محققان قرار دهد.

این سیستم نقلیه از 24 عدد ماشین تهیه شده و قابل اجرا بر روی مسیر های افقی و عمودی به مسافت 950 فوت است که می تواند 30 پوند کتاب را حمل کند و سرعت این ماشین ها 75 فوت در دقیقه است که با استفاده از سنسورهای ردیاب الکترونیکی که بر روی ریل ها نصب شده است کتب را از طریق 11 سطح از کتابخانه به  طول مسافت کلی 375 فوت به دست صاحبان تحقیق برساند.

 

گفتنی است این فناوری مورد اعتماد کتابداران این کتابخانه و محققان است و سیستم مقالات را درست مثل آن چیزی که افراد سفارش داده اند با کمترین خطای ممکن ارسال می کند.

کلیونت مسئول این کتابخانه در این رابطه می گوید: اولویت اصلی ما در این کتابخانه رساندن صحیح کتب و مقالات به افراد پژوهشگر است و افزایش سرعت و راندمان کاری نقاله در اولویت بعدی ما قرار دارد و هدف از طراحی این سیستم رساندن محصولات فرهنگی به مردم در عین تعمیرات و باز سازی ساختمان کتابخانه است.

کتابخانه عمومی نیویورک به صورت رایگان اقدام به آموزش و پرورش نوجوانان می کند و با داشتن 92 سالن مطالعه و تحقیق در سراسر مناطق منهتن، استاتن آیلند، برانکس سعی در ارائه امکانات مختلفی از جمله کامپیوتر، اینترنت، نمایشگاه های مختلف علمی و دسترسی به کلاس های درس دارد.

این کتابخانه درسال، 18 میلیون کاربر داخل کشور امریکا و همچنین میلیون ها کاربر از سراسر دنیا دارد همچنین میزان مراجعه از طریق وب سایت به کتاب های این کتابخانه نیز مطرح است.

  گنسلر، معمار این مکان و نقاله بوده است که 46 مکان و 5000 پروژه را طراحی کرده و به بیش از 3500 نفر از مشتریان اش ارایه خدمت کرده است.

 

من یک کتابدارم
|
Iran
|
1395/08/17 - 11:50
0
1
سلام
در کتابخانه ملی ایران هم چندین سال است از این وسیله با نام کتاب بَر استفاده می‌شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: