کد خبر: 33834
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 فروردين 1397 - 13:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«باکسی» مکانی برای همنشینی کتابخوانان با طبیعت + عکس

منبع : لیزنا
موزه «باکسی» واقع در حومه شهر «بایبورت» ترکیه که با معماری جالب و ویژگی های جغرافیایی و طبیعی منطقه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد، با کتابخانه خود نیز امکان همراهی علاقمندان به مطالعه با طبیعت را فراهم می آورد.
«باکسی» مکانی برای همنشینی کتابخوانان با طبیعت + عکس

به گزارش لیزنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، موزه «باکسی» که هر ساله هزاران علاقمند به طبیعت و هنر را بر روی تپه ای در روستای «بایراکدار»  شهر «بایبورت» میزبانی می نماید، مکانی است که خود را در قالب موزه ای برای بازدید محدود نمی کند، بلکه هدف خود را فراهم آوری امکانات مختلف برای مردم منطقه، ارائه آموزش و شاد کردن زندگی ساکنان آن قرار داده است.

موزه «باکسی» که در خود آثار هنرهای معاصر و صنایع دستی و سنتی را در زیر یک سقف و در کنار یکدیگر جای داده، از یک سو در حال انجام تحقیقاتی برای حفظ و انتقال آثار فرهنگ سنتی به نسل های آینده است و از سوی دیگر فعالیت هایی مانند تحقیق در مورد طرح استخدام زنان و شناسی و حمایت از کودکان دارای استعدادهای درخشان را پیگیری می کند.

این موزه که بخش های مختلفی مانند سالن های نمایش، کارگاه های آموزشی، انبار، سالن کنفرانس، مهمانخانه و مسجد قدیمی را در خود جای داده است، با کتابخانه خود فضایی متفاوت از دیگر موزه ها دارد.

پرفسور حسام الدین کوچن، بنیانگذار این موزه در اینباره گفت: هرچند امروزه تکنولوژی نقش مهمی در انتقال دانش میان کتاب ها و انسان ایفا می کند، اما به نظر می رسد که کتاب همچنان از بالاترین الویت در آموزش و پرورش ما برخوردار است. اساسا آموزش از طریق کتاب انجام می گیرد و کتاب منبع اصلی ارتقای شخصیت و افزایش توانایی های ما محسوب می شود.

کوچن با تاکید بر ارتقای فرهنگ افراد با کتابخوانی و تاثیر آن در افزایش کیفیت زندگی آنها اظهار داشت که جمع آوری کتاب در مراکز نمی تواند کمکی به افزایش روابط انسان-کتاب نماید.

او افزود: البته این که ادعا که بگوییم ایجاد کتابخانه های مجهز و بزرگ جهت استفاده محققین شایع تر است، درست نیست، اما می توانیم توزیع و گسترش کتاب را به معنای گسترش فرهنگ در نظر بگیریم. به همین دلیل ایجاد رابطه میان انسان و کتاب و همینطور امکان به همراه بردن کتاب برای افراد در همه جا یکی از الویت های اصلی موزه «باکسی» است.

کچن با اشاره بر اینکه این موزه بر روی تپه ای در حومه شهر و در میان طبیعت واقع شده است، گفت: این کتابخانه با 10 هزار کتاب خود به عنوان منبعی جهت استفاده افراد و محققینی که به این مطقه می آیند به عنوان کتابخانه ای فرهنگی و هنری خدمت می کند و با هدف ایجاد رابطه میان انسان و کتاب در دورترین نقاط طبیعت ایجاد شده است.  

آرامشی از جنس دیگر

یکی از دانشجویان دانشگاه «بایبورت» نیز گفت: اینجا می توانید با رنگ و بوی کتاب ها بیامیزید. اینجا به دلیل دوری از جمعیت و هیاهوی شهر و داخل بودن در طبیعت آرامشی متفاوت وجود دارد. بخصوص به دلیل دوری از تکنولوژی می توانید از نعمتی مانند حرف زدن با کتاب ها برخوردار باشید.

دانشجوی دیگری نیز کتابخانه این موزه را به دلیل داشتن منابع اصلی انگلیسی برای دانشجویان با اهمیت عنوان کرد.  دانشجویی که از آنکارا به این شهر آمده است هم موزه و هم کتابخانه آن را محلی برای تغذیه فکری در میان طبیعت بکر خواند و دانشجوی دیگری از همین شهر این کتابخانه را محلی برای کشف طبیعت و کتاب در کنار یکدیگر توصیف نمود.

مترجم: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: