کد خبر: 34975
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 خرداد 1397 - 11:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی در کره شمالی

منبع : لیزنا
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اعلام توقف آزمایش‌های هسته‌ای، بر توسعه اقتصادی این کشور با استفاده از فرصت‌های علمی و آموزشی تاکید کرده است.
توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی در کره شمالی

به گزارش لیزنا طبق توضیحات جعفر مهراد، نتایج تحقیقات علمی که توسط پژوهشگران کره شمالی منتشر می شود اندک است، اما بعد از مذاکرات تاریخی میان روسای جمهور دو کره امید برای همکاری‌های بین المللی میان کره شمالی و سایر کشورهای جهان بیشتر شده است. رهبر کره شمالی بعد از اعلام توقف آزمایش‌های هسته‌ای، بر توسعه اقتصادی این کشور با استفاده از فرصت‌های علمی و آموزشی تاکید کرده است. کره شمالی در سال ۲۰۱۷ کمتر از ۱۰۰ مقاله در مجلات معتبر علمی منتشر کرده است که این رقم طبق پایگاه وب او ساینس چهار برابر بیشتر از مقالاتی است که در سال ۲۰۱۴ ثبت و نمایه‌سازی کرده است.

بزرگترین همکار کره شمالی جمهوری خلق چین است. دانشمندان کره شمالی در سه سال گذشته برحسب مستندات ISI بیش از ۶۰ درصد مقالات علمی را با همکاری دانشمندان چینی و سپس با دانشمندان آلمانی و کره جنوبی منتشر کرده‌اند. علاوه بر مطالعه علمی پیرامون علوم زمین، کره شمالی در پروژه‌ای با تیم هلندی درباره اصلاح ژن‌ها در سیب‌زمینی برای جلوگیری از فساد و عوامل پوسیدگی و نیز شیمیدان‌های بریتانیا پیرامون ابعاد نظری سلول‌های خورشیدی پروسکایت همکاری دارد. کره جنوبی براساس شواهد و مدارک علمی جمعیت بزرگی از پژوهشگران پروسکایتی دارد و ممکن است به پروژه سلول‌های خورشیدی پروسکایتی با کره شمالی ورود پیدا کند.

پژوهشگران کره شمالی انتشار مقاله با همکاران خود را نیز به ویژه در حوزه ریاضیات، فیزیک و علم مواد آغاز کرده‌اند. در مجموع، حوزه‌های اصلی پژوهش در کره شمالی مربوط به مهندسی، فیزیک، شیمی، علم مواد و ریاضیات است که بر روی هم از سال ۲۰۱۵ به بعد به انتشار ۸۰ درصد مقاله‌ها منجر شده است. تقریبا نیمی از انتشارات علمی کره شمالی مربوط به پژوهشگران دانشگاه کیم ایل سونگ  است.

براساس مطالعات علم سنجی به نظر می رسد کره شمالی علاقه چندانی به رشته‌هایی مانند زیست شناسی و زیست پزشکی ندارد.

خروجی تحقیقات علمی کره جنوبی در قالب مقاله‌های علمی به ۶۳هزار مقاله پژوهشی می رسد. شاید موصوع همکاری‌های پژوهشی به ایجاد روابط حسنه بین دو کره کمک کند. علم موضوعی است که می توان مناسبات نزدیکی پیرامون آن بر قرار کرد. البته، این مهم از یک طرف به میزان باز شدن سیاست‌های کره شمالی  و از طرف دیگر به رفع تحریم‌های سازمان ملل متحد بستگی دارد که در آن همکاری‌های علمی با کره شمالی را تا قطع برنامه‌های هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی مرتبط تحریم کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: