کد خبر: 40355
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 آبان 1398 - 09:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

با سیاستگزاران پژوهشی کشور وارد گفتگو شویم

منبع : لیزنا
جلسه دوم نشست مدیریت داده‌های پژوهشی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات به صورت آنلاین برگزار شد.
با سیاستگزاران پژوهشی کشور وارد گفتگو شویم

 به گزارش لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، دبیر نشست مدیریت داده‌های پژوهشی در پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات گفت: کارگروه مدیریت اطلاعات پژوهشی از کنگره اول و با پیشنهاد و محوریت کارشناسان و متخصصان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) هر ساله در کنگره حضور داشته و نشستی را بر اساس مشکلات واقعی که مساله مهم آن سال بوده برگزار کرده است. در سال جاری مساله انتخاب مهمترین مساله پیش روی در شورای پژوهشی ایرانداک به بحث گذاشته شد و طی دو جلسه به این نتیجه رسید که داده‌های باز، و علم باز مهمترین مساله ایست که می توان در نشست به آن پرداخت.

وی افزود: البته از مهمترین دغدغه‌های موجود مساله دسترسی باز به پایان نامه‌‌ها است که هنوز مشکلات بسیاری دارد و یک پیشنهاد بازگشت به این مساله بود که با وجود مصوبه مجلس کماکان برخی دانشگاههای بزرگ از دسترسی دادن پایان‌نامه‌های خود خودداری می‌کنند و نگرانی واقعی آنها نیز مشخص نیست.

عمرانی گفت: با اینهمه در دومین جلسه شورای پژوهشی ایرانداک این مساله تایید شد و مسئولیت آن به دکتر رضا بگلو و سید ابراهیم عمرانی سپرده شد. پس از آن و در اولین جلسه از دکتر اسماعیل وزیری از دانشگاه زابل دعوت شد تا درمورد محتوای برنامه تصمیم گیری کنیم.

عمرانی گفت: جلسه ای در تاریخ چهارشنبه اول مهر 1398 بصورت نشست از راه دور برگزار شد و در اخص کردن موضوع و افرادی که باید در نشست حضور داشته باشند صحبت شد. دو نظر وجود داشت، یکی تاکید بر وجوه علمی و راهکارهای اجرایی رفتن به سوی داده های باز و دیگری رفتن به سوی سیاستگزاران پژوهشی و دعوت از ایشان به نشست و در معرض سوال قرار دادن ایشان و یادآوری به مخاطبان و دعوت شدگان در مورد داده های باز و اینکه چه از سوی سیاستگزاران و چه از سوی کتابداران در دانشگاهها روی این مساله باید کار شود. باید استادان و دانشجویانی که در مجلات معتبر ناشران بزرگ تجاری مقاله‌های خود را منتشر می کنند، در جریان این مساله قرار بگیرند.

وی ادامه داد: جلسه دوم در تاریخ دوشنبه ششم آبان 1398 بصورت نشست از راه دور و به صورت آنلاین برگزار شد. دکتر اسماعیل وزیری از زابل، دکتر محمد زره ساز و دکتر داریوش علیمحمدی از کرج و دانشگاه خوارزمی، دکتر رضا بگلو از شهرستان ملایر و عمرانی از تهران ( ایرانداک ) در این نشست یک ساعته نظرات خود را عنوان کردند و به بحث گذاشتند.

دبیر نشست مدیریت داده‌های پژوهشی گفت: در این نشست و با حضور دو شرکت کننده تازه نیز، بیشترین بحث در همان موارد قبلی بود که در جلسه اول صحبت شده بود و قرار بود روی آن کار شود و در این جلسه به نتیجه برسد. مقرر شد : 1- چند و چون داده‌های باز توسط آقای دکتر وزیری نوشته شود تا در رسانه‌های حرفه ما مانند لیزنا و کانالهای تلگرامی منتشر شود تا شرکت کنندگان از پیش آگاهی داشته باشند که روی چه موضوعی صحبت خواهد شد. 2- با اساتید برجسته‌ چند دانشگاه بزرگ تهرانی که مقاله های بسیاری در هر سال منتشر می‌کنند صحبت شود که در نشست حضور داشته باشند و در مورد داده‌های باز و برخوردهای ایشان در صورت اجباری شدن دسترسی باز به داده‌های پژوهشی و الزام به در اختیار همه قرار دادن داده‌های خام پژوهش، این استادان چه برخوردی خواهند داشت. 3- با سیاستگزاران پژوهشی کشور نیز وارد گفتگو شویم تا بتوانیم ایشان را برای نشست دعوت کنیم و نظرات ایشان را در این مورد به بحث بگذاریم.

وی تاکید کرد:  در ضمن انتظار داریم که این نشست آگاهی لازم در اختیار سیاستگزاران پژوهشی برای ورود به این بحث در سطح پژوهش ایران، بگذارد.

عمرانی گفت: در نشستهای آتی این گروه، جزئیات بیشتری به بحث گذاشته خواهد شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: