کد خبر: 4745
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 فروردين 1390 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

همایش «نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت» برگزار شد

اولین همایش سراسری گروه کتابداری دانشگاه پیام نور استان قم با عنوان «نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت» در محل تالار همایشهای مجمع جهانی علوم اهل بیت علیهم السلام برگزار گردید.

به گزارش لیزنا، در همایش «نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت» که روز شنبه مورخ 27 فروردین 1390 با حضور اساتید و دانشجویان حوزه کتابداری و علوم اطلاع رسانی و صاحبنظران سایر حوزه های علمی برگزار شد، از دو تن از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز دعوت به عمل آمد.

در ابتدای همایش حجت الاسلام رضا علی کرمی، رئیس دانشگاه پیام نور استان قم، ضمن خیرمقدم به حضار و مهمانان، در رابطه با اهمیت اطلاع رسانی و نقش کتاب و فرهنگ مطالعه در بالا بردن سطح سواد اطلاعاتی در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص در میان قشر فرهیخته و دانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر رسالت مهم دانشجویان رشته کتابداری در بالابردن سواداطلاعاتی جامعه تأکید کرد.

پس از ایشان دکتر محمد حسن بازیار، معاون دانشگاه علم و صنعت، در رابطه با سواد اطلاعاتی و نقش آن در تولید ثروت سخنرانی نمود.

وی در سخنان خود یاد آور شد: فعالیت اصلی دانشگاهها در تمامی جهان تولید علم و کارآفرینی است، در ایران نیز نسل اول دانشگاهها اگر از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های خود استفاده می کردند فقط می توانستند به علم آموزی بپردازند.

بازیار ادامه داد: بعد از انقلاب، نسل دوم دانشگاهها به دلیل نیاز وافر خود ارتباط نزدیکی با صنعت پیدا کردند و سرانجام پس از 20 الی 30 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد فعالیت و مشغله اصلی نسل سوم دانشگاه های ما متکی بر مسأله حل مشکلات جامعه می باشد.

دکتر محمد حسن بازیار اظهار داشت: علم در هر زمینه ای که بخواهد مطرح شود پیش زمینه آن سواد اطلاعاتی است و باید در جامعه، مطالعه و کتابخوانی فراگیر شود.

در ادامه همایش خانم مهدوی، معاون خانمها آلیا و رهبر (دو تن از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)، به ایراد سخنرانی پرداخت، وی در سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش تأکید کرد: تمام مباحث مطروحه در این همایش را به نحوی در مجلس شورای اسلامی منعکس و به نمایندگان انتقال خواهد داد.

برنامه همایش با سخنان خانم نبات ریز، روان شناس فارغ التحصیل از دانشگاه نیویورک، ادامه پیدا کرد: وی در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که دغدغه اصلی امروز نوع بشر آرامش و شادی واقعی است و تلاش زیادی برای رسیدن به این دو مهم صورت می گیرد ، اما امروزه در اوج پیشرفت تکنولوژی نتوانسته اند به این دو امر مهم دست پیدا کنند چراکه تا زمانی که علم پشتوانه الهی نداشته باشد انسان دچار افراط و تفریط می گردد و هر جا انسان توانسته است به آرامش و شادی حقیقی دست پیدا کند ، جایی است که آیات نور بخش الهی تحقق پیدا کرده است.

سپس دکتر سید جواد قاضی میر سعید، رئیس انجمن کتابداری پزشکی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درخصوص سواد اطلاعاتی و همچنین هزینه های هنگفتی که بابت خرید و تجهیز منابع اطلاعاتی الکترونیکی صرف می گردد ، صحبت کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی درباره خرید منابع اطلاعاتی الکترونیک طی سالهای 2010-2008 اظهار داشت: یکی از محدودیت های منابع اطلاعاتی الکترونیک انحصاری بودن عرضه این منابع از سوی شرکتهای خاص  در کشور می باشد که سالانه مبالغ زیادی صرف خرید منابع الکترونیک از این مؤسسات می شود.

در ادامه همایش، دکتر علی جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطایی، به همراه دکتر یگانه، معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور، و خانم آجر لو، مدرس رشته کتابداری، به عنوان اعضای پنل علمی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداختند.

در بخش دوم همایش نویسندگان مقالات پذیرفته شده در بخش ارائه شفاهی به ایراد سخنرانی پرداختند.

«بررسی میزان سواد اطلاعاتی کتابدارن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، «آسیب شناسی رفتار اطلاع یابی در اینترنت»، «سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان پیام نور مشهد»، «بررسی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشته کتابداری»  و «نقش پورتالها بر اقتصاد دانش محور» به ترتیب عناوین مقالات ارائه شده توسط دکتر زهره میرحسینی، استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران - شمال؛ غلامرضا صالحی، دانشیار و مدیر گروه کتابداری دانشگاه پیام نور؛ دکتر شریف مقدم،دانشیار و مدیر گروه کتابداری دانشگاه پیام نور؛ دکتر حسن کیانی، دانشیار دانشگاه الزهرا؛ و مهندس محمد آباقری، کارشناس شرکت پارس آذرخش در این همایش بودند.

پس از ارائه مقالات، دکتر محمدی، نایب رئیس انجمن کتابداران استان قم ضمن تشکر از حضور مهمانان به تحلیل مباحث ارائه شده پرداخت.

در پایان همایش نیز، دکتر غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور قم و دبیر همایش «نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت»  به شرح کامل فعالیتهای انجام شده در کمیته برگزاری همایش پرداخت و اظهار داشت: پس از اعلام عمومی فراخوان ارسال مقاله در رسانه های مرتبط، 65 مقاله توسط دبیرخانه این همایش دریافت گردید که بیش از نیمی از آنها به صورت تمام متن بوده که هیأت داوران از بین آنها 30 مقاله را برای چاپ در کتاب مخصوص همایش انتخاب کردند و 5 مقاله نیز برای ارائه شفاهی برگزیده شدند.

در پایان این همایش از نویسندگان مقالات برگزیده و اعضای کمیته برگزاری آن، با تقدیم هدایا و کتاب مخصوص همایش قدردانی شد.

گزارش: بنت الهدی موحدی

 

عکس از احمد عابدی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: