کد خبر: 24510
تاریخ انتشار: جمعه, 21 خرداد 1395 - 17:28

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

روز جهانی اقیانوسها

منبع : لیزنا
 
روز جهانی اقیانوسها

"اقدامی فوری در مقیاس جهانی نیاز است تا از شدت فشاری که  اقیانوسهای جهان با آن روبرو هستد بکاهد، تا از آنها در برابر مخاطراتی که بسیار بیش از ظرفیت آنها استو با آن دست به گریبانند، برای نسلهای آینده محافظت کند".

پیام دبیر کل سازمان ملل متحد،  بان کی- مون[1]

 

19 خرداد (8 ژوئن) روز جهانی اقیانوسها

 

 بطری‌ها و زباله‌های  پلاستیکی  در نزدیکی یک روستا در تیمور شرقی. این پلاستیکها  توسط رودخانه ها شسته شده  و به اقیانوسها سرازیر می گردند و موجب آلودگی چرخه غذایی همه جانداران از جمله انسانها می شوند.

عکس: مارتین پرت، سازمان ملل متحد 

 

شعار سال 2016:  اقیانوسهای سالم، زمین سالم  Healthy oceans, healthy planet 

 اقیانوسها قلب سیاره ما زمین هستند. مانند قلب شما که خون را برای رسیدن به تک تک بخشهای بدن شما پمپاژ می کند، اقیانوس همه انسانهای روی سیاره را فارغ از اینکه کجا زندگی می کنند، به یکدیگر مرتبط می کند. اقیانوس اقلیمها  و آب و هوا را تنظیم می‌کند، میلیونها انسان را هر ساله غذا می‌دهد، اکسیژن تولید می‌کند، و مسکن جمعیتی باورنکردنی و با نظم از جانوران است، مواد دارویی بسیار متنوعی در اختیار ما می‌گذارد، و بسیاری چیزهای دیگر!  در راستای تضمین سلامت و ایمنی جوامع حاضر  و نسلهای آینده، بر  همه ما واجب است که مسئولیت حفاظت از اقیانوس را برعهده داشته باشیم که در واقع حفاظت از خودمان است.

 شعار امسال  اقیانوسهای سالم، زمین سالم است  و ما توجه و تلاش ویژه ای خواهیم کرد به توقف آلودگی از طریق پسماندهای پلاستیکی .

آلودگی  از طریق پسماندهای پلاستیکی یک اقدام جدی است چون به آرامی دارد همه جا را می گیرد، و همه شریانهای آبی را برای مدتی دراز و طولانی آلوده خواهد کرد. به علاوه آلودگی از طریق    پسماندهای پلاستیکی بر سلامت جانداران دریایی تاثیر مستقیم دارد، به این دلیل که جاندارن دریایی شامل پلانکتونها (که لازمه چرخه زیستی هستند) به اشتباه از این پلاستیکها تغذیه می کنند، و دانشمندان از تاثیر این فرایند برسلامت انسانها وحشت دارند.     

   

 

 چگونه روز جهانی اقیانوسها را جشن بگیریم:

 

نقش حیاتی اقیانوسها در زندگی هرروزه مان را به یکدیگر و به همه مردم یادآوری نماییم. اقیانوسها شُشهای سیاره ما هستند و بیشتر اکسیژنی که  تنفس می کنیم از طریق اقیانوسها تامین می شود.

همه مردم را از اقدامات مخرب و آلوده کننده انسانها در اقیانوسها آگاه کنیم.

جنبشی جهانی از شهروندان زمین برای مراقبت از اقیانوسها به راه بیندازیم.

مردم جهان را برای برنامه ای  برای مدیریت پایدار اقیانوسهای جهان بسیج  و متحد نمائیم. اقیانوسها یکی از منابع اصلی غذایی و دارویی مردم دنیا و بخش اصلی و حیاتی زیست‌کره هستند.

و برای زیبایی، ثروت و امید به آینده اقیانوسها با یکدیگر جشن بگیریم.

  

بخش بزرگی از بدن ما را آب تشکیل میدهد و ما تا آخر عمرمان برای زندگی کردن و زنده ماندن به آن نیازمندیم. پس چگونه است که با این حیاتی ترین مایع رشد و سر زندگی تمام مخلوقات عالم اینگونه رفتار می کنیم و  آن را به هدر می دهیم و آلوده کنیم.

هشتم ماه ژوئن روز جهانی اقیانوسها،  فرصت مناسبی است تا به ارتباطمان با آب بيانديشيم و در رفتارمان در جهت حفظ آن تجدید نظر کنیم تا این هدیه ارزشمند به دست آیندگان  هم برسد.
بگذاریم  چشم کودکان آینده هم به پهنه ی آبی بیکران دریاها و اقیانوس ها باز گردد.

 

گردآوری و ترجمه: سیدابراهیم عمرانی


خالقی
|
iran
|
1395/03/22 - 14:35
0
1
سپاس از آگاهی رسانی تان.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: