کد خبر: 24855
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 مرداد 1395 - 15:49

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

معرفی کتاب:

راهنماي عملی «زندگی سبز»

منبع : لیزنا
پروین وکیل‌پور
راهنماي عملی «زندگی سبز»

 

(لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز) :پروین وکیل‌پور: معرفی کتاب راهنماي عملي «زندگي سبز»/ نويسنده سارا كلرد و دايان ميلز؛ مترجم: ناهيد صفايي؛ انتشارات فنی ایران

كتاب اين‌گونه شروع مي‌شود:

«چرا دردسرتان بدهيم؟ بايد به اين حقيقت پي برده باشيد كه ما به شكل خطرناكي به يك فاجعه زيست‌محيطي نزديك مي‌شويم. به دشواري مي‌توان ملتي يافت كه به اين‌گونه حوادث آب‌وهوايي غم‌انگيز و اثرات زيانبار آن بر انسان و طبيعت دچار نشده باشد».

 

«از شما مي‌خواهيم كاري بكنيد كه تلاش زيادي لازم ندارد اما بسيار سودمند است. آنچه مي‌خواهيم اينست كه به شيوه زندگي خود بينديشيد و بخشي از آن را به گونه‌اي تغيير دهيد كه سبب هماهنگي بيشتر با محيط‌زيست شود. نيازي نيست خود را تحت فشار قرار دهيد تا روش اين كار را پيدا كنيد. چرا كه در اين كتاب انديشه‌هاي بي‌شماري مطرح مي‌شود... نكته اينست كه براي بهبود محيط‌زيست كره زمين كافيست هركس تغييري كوچك به وجود آورد.»

 

اگر بدانيم: «كره زمين در عرض نيم‌ساعت انرژي كافي براي يك سال فعاليت تمام افراد بشر را از سوي خورشيد دريافت مي‌كند» يا «عايق‌سازي خوب سبب مي‌شود انتشار كربن دي‌اكسيد در محيط‌زيست كاهش يابد و در عين حال از نظر مالي نيز صرفه‌جويي شود يا «... حشره‌كش‌هايي چون د.د.ت. در تمام فصل رشد پنبه روي آن پاشيده مي‌شود، به طوري كه توليد پنبه 25% بازار جهاني آفت‌كش را به خود اختصاص مي‌دهد و اين مواد شيميايي به هنگام تماس با پوست مي‌توانند موجب تحريكات پوستي و واكنش‌هاي حساسيتي شوند» و... آيا در رفتار خود نسبت به محيط‌زيست نياز به تغيير را احساس نمي‌كنيم؟

 

كتاب در فصل دوم به موضوع خانه سبز و تفاوت آن با خانه معمولي و مزاياي ايجاد فضاي زندگي طبيعي‌تر مي‌پردازد. توصيه‌هاي اساسي براي تك‌تك وسايل خانگي ارائه مي‌دهد. مثلاً استفاده از يخچال فريزرهاي سبز كه از گاز طبيعي و هيدروكربن براي تبريد استفاده مي‌كنند. به مسئله مهم زباله نيز پرداخته است، راه‌هايي كه براي كاهش توليد زباله مي‌توان به كار برد مثل داشتن ساك خريد و عدم استفاده از ظروف يك‌بارمصرف. جايگزين‌هاي طبيعي براي مواد شيميايي كه در خانه استفاده مي‌شود معرفي مي‌كند. براي مثال محلولي از نصف سركه و نصف آب پاك‌كننده خوبي براي شيشه، كاشي و چوب پوليش‌شده است. راهكارهاي صرفه‌جويي در آب و رعايت نكاتي در رابطه با دستگاه‌هاي الكترونيكي و مغناطيسي كه هم براي سلامتي لازم است و هم موجب صرفه‌جويي مي‌شود، ارائه مي‌دهد شامل دستور تهيه لوازم بهداشتي دست‌ساز مثل شيرپاك‌كن و تقويت‌كننده پوست براي حفاظت از بدن است.

 

در زمينه نگهداري از نوزاد توصيه‌هايي از جمله استفاده نكردن از پوشك‌هاي دورريختني دارد كه اكنون 4% زباله خانگي را به خود اختصاص داده است. داشتن باغچه سبز براي تهيه مواد غذايي ارگانيك فصلي را به خود اختصاص داده است. همچنين كيفيت غذا و نوشيدني‌ها كه خود يكي از مهم‌ترين پارامترهاي زندگي سبز شمرده مي‌شود مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه اين كتاب را كه به دانش ما براي بهتر زيستن مي‌افزايد، به همه مخصوصاً جوانان توصيه مي‌كنيم.

خالقی
|
Iran
|
1395/05/18 - 18:08
0
0
سلام و سپاس از معرفی کتاب. فقط اون 4% رو نمی شه بی خیال شد :)
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: