کد خبر: 24952
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 مرداد 1395 - 08:31

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

محیط بانان حافظان بی ادعای محیط زیست

منبع : لیزنا
لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز
محیط بانان حافظان بی ادعای محیط زیست

(لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز): سی و یکم جولای سال ۲۰۰۷ مصادف با نخستین روز تاسیس اتحادیه جهانی رنجرها )محیط بانان) به عنوان روز جهانی محیط بان (world ranger day) نامگذاری شده است. روز جهانی محیط بان یادآور فداکاری ها و از خود گذشتگی های افرادی است که جان خود را در راه حفاظت از گنجینه های طبیعی جهان به خطر انداخته و در این راه کشته یا زخمی شده اند.

 

از جمله وظايف محيط بانان مي توان موارد زير را برشمرد:

دستگيري شكارچيان غير قانوني، مقابله با آتش سوزي در عرصه هاي طبيعي، مبارزه با صيد غير قانوني آبزيان، حفاظت از آثار طبيعي و باستاني، حمايت از حيات وحش آسيب ديده، حفاظت شبانه روزي از گونه هاي در معرض انقراض، تحقيقات و آموزش، راهنمايي و هدايت گردشگران(1)

 

طبق گفته محمد درويش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست، در حال حاضر در کشور ۲ هزار و ۸۵۰ محیط بان وجود دارد که نسبت به قلمرو تحت حفاظت آنها، این تعداد بسیار اندک است و در حقیقت هر یک محیط بان در کشور ما به طور متوسط ناچار است به اندازه ۳ تا ۴ محیط بان در جهان از خود کارآیی نشان دهد که این موضوع سبب فشار بیش از حد بر محیط بانان کشور شده است.

محیط بانان در ایران با معضلات متعددی ازجمله کمبود امکانات، ضعف آموزش، کمبود نیرو، مشکلات معیشتی و ضعف در برخی حمایت های قضایی مواجه هستند و بیشتر وقت و انرژی آنها صرف مبارزه با شکارچیان متخلف می شود. طی دو ماه گذشته سه تن از محیط بانان عزیر کشورمان ناجوانمردانه به شهادت رسیده و سه محیط بان دیگر حین درگیری با شکارچیان متخلف مجروح شدند. آرزوی موفقیت و سر بلندی برای تمامی محیطبانان غیور و زحمت کش همراه با آرزوی بهبود اوضاع معیشتی و حقوقی آنها داريم.

 

منبع:

  (1) ديده بان محيط زيست و حيات وحش ايران http://www.iew.ir/1395/05/10/49658

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: