کد خبر: 27445
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 بهمن 1395 - 13:35

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

سواد محیط زیستی ملی

منبع : لیزنا
متینه معین
سواد محیط زیستی ملی

 (لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز): متینه معین، دبیر ستون: بیانیه زیر یک بار دیگر توجه مرا به وضعیت تاسف بار آموزشهای محیط زیستی در ایران جلب کرد. در این بیانیه می‌بینیم که "انجمن آموزش محیط زیست و فضای طبیعی مریلند"، ‌از وضعیت آموزش محیط زیست در ایالات متحده امریکا ابراز نگرانی کرده است،‌ هرچند که در چند ایالت کارهای خوبی نیز صورت گرفته است. نویسندگان بیانیه از اینکه درسهای لازم وارد آموزش مدرسه‌ای در چند ایالت شده خوشحال هستند، لیکن مساله‌ای که این بیانیه برای من دارد این است که انجمن مریلند،‌ که یکی از بهترین انجمنها در حوزه سواد محیط زیستی است و همه تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار می گذارد و با تجربه چندین ساله آموزش در این حوزه ، همه تلاشش برای بردن این آموزش به مدارس و به عنوان موضوع درس یا به عنوان درسهایی در موضوعهای علوم و محیط زیست است. چرا که آموزشهای پراکنده در هیچ جای دنیا همه گیری آموزشهای رسمی کشوری را ندارد و اگر بخواهیم موضوعی در کل جامعه رشد کند، تثبیت شود، و به عنوان یک هنجار شناخته شود، بهتر است آن آموزش به مدرسه و به کتابهای درسی وارد شود. انجمن مریلند،‌ مانند بسیاری دیگر، ارزیابی درستی از قدرت کتابهای درسی دارند و اصرار دارند که ایالتهای مختلف آزمونها و دروس را به نفع آموزش محیط زیست اندکی کاهش دهند و برنامه آموزشهای محیط زیستی را بطور مستقیم و مستقل در برنامه های درسی دانش‌آموزان بگنجانند.   

در کشور ما هنوز حتی توجه به این مساله در آموزش و پرورش جدی نشده است. برخی مسئولین وزارتخانه آموزش و پرورش ایران به بهانه اینکه هنوز مسایل اصلی خود را حل نکرده‌ایم چگونه مسایل جدیدی را اضافه کنیم،‌ از پرداختن جدی و موثر به موضوع آموزشهای  محیط زیستی از سطح مدارس ابتدایی تا دبیرستان پرهیز و خود را از این چالش مبرا می‌کنند، در صورتیکه این مساله اینک یکی از مبرم‌ترین مسایل جهان است. برخورد پایدار با محیط زیست باید از کودکی ملکه ذهن و الگوی رفتاری کودکان شود و باید تا دیر نشده به آن بپردازیم. ایران یکی از پر چالش‌ترین مناطق از زاویه حفاظت از محیط زیست است و باید خیلی زودتر از بسیاری از کشورهای دیگر این موضوع را به کتابهای درسی خود وارد کند

 به علاوه این بیانیه توصیف بسیار خوبی دارد از نسل فعلی که بیشتر در خانه با ابزارهای الکترونیکی و در شبکه و وب جهان را می جوید و شناسایی می کند و حتی در اندازه های نسل قبلی هم با طبیعت انس ندارد و سوال خوبی است که حال این نسل دور از طبیعت و با این سطح از آموزشهای زیست محیطی که در مدارس ایالات متحده وجود دارد، با محیط زیست چه خواهد کرد. و سوال مهم ما هم این است: در ایران نسل امروز ما با محیط زیست ایران چه خواهند کرد. نسلی که مانند نسل امروز با مردمانی که بدون ذره ای آگاهی و در بسیاری موارد  برای تامین معاش خود  آسیبهای زیادی به محیط زیست وارد می کنند، روبرو خواهد بود و خود شاید یکی از همان مردمانی باشد که به زیست بوم و محیطی که باید نسلها از آن استفاده کنند آسیب برساند.

سواد محیط زیستی ملی

نگاهی به تلاشهای ملی برای سواد محیط زیستی  در ایالات متحده

بیانیه انجمن آموزش محیط زیست و فضای طبیعی مریلند[1]

 آینده ملت ما و جهان ما بستگی به مردمی خوب- آموزش‌دیده که نگهبانان آگاه و فعال محیط زیست  باشند و در حفظ آن تلاش کنند دارد. به عنوان جمعیتی رو به افزلیش در جهان بر منابع و زیست بومهای محدود موجود فشار زیادی وارد آورده ایم، مردم باید به صورت روزافزوان فراخوانده شوند و پیچیدگیهای مسایل محیط زیستی را بفهمند و درک کنند که چگونه تصمیمات فردی هریک از ما می تواند بر محیط زیست در ابعاد محلی و جهانی تاثیر بگذارد. با این حال، مطالعات همواره نشان داده است که مردم ایالات متحده از یک خلاء بسیار عمیق در سواد زیست محیطی رنج می برند که به نظر می رسد به جای کاهش بطور روزافزون افزایش می‌یابد.  

امریکا در حال حاضر در معرض یکی از عمیقترین و سریعترین دگرگونیهای اجتماعی در تاریخ خود است. نسل امروزی کودکان اولین گروهی هستند که رشد ذهنی را در خانه تجربه و جهان را از طریق شبکه شناسایی و تجربه می کنند.  همزمان، افزایش درسها و آزمونها در مدارس، مدیران را به شدت زیر فشار می گذارد تا از ساعات آموزش درسهای علوم و محیط زیست بکاهند یا آن را محدودتر کنند، دروسی که بطور سنتی، نوعا در آنها مفاهیم محیط زیستی به دانش‌آموزان عرضه می شوند. مسایل مرتبط با مدیریت منابع زیستی و پایداری زیست محیطی، در آینده  به طور جدایی ناپذیری به راهبری اقتصاد جهانی و امنیت بین‌المللی پیوند خورده است، و در عین حال ما با  خطر جدی نسلی از فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگانی روبرو هستیم که اساسا  برای مقابله با چالش هایی که بصورت فردی، ملی و جهانی با آن روبرو هستند آمادگی ندارند.

خوشبختانه، تلاشهای بسیار زیادی در سال های اخیر برای طرح این مسایل انجام گرفته و حمایتهایی برای ایجاد فرصت‌هایی که دانش آموزان و شهروندان با سواد محیط زیستی و سازگار با محیط زیست داشته باشیم انجام شده است. بسیاری از ایالتها، برنامه های سواد محیط زیستی خود را برای ایجاد چارچوبی برای نظامهای مدرسه ای برای ارتقاء برنامه های آموزش محیط زیستی گسترش داده‌اند. اقدام‌های منطقه ای و محلی مشخصی نیز برای گسترش راهبردهای دقیق برای پشتیبانی از مدارس، معلمان و مدیرانی که  برنامه هایی برای دستیابی دانش آموزان به سواد  سواد محیط زیستی  اجرا می کنند و به دنبال کارهایی برپایه محیط زیست پایدار در ساختمان مدارس و در حیاط و زمینهای مدرسه اجرا می کنند، نیز وجود دارد.

 



[1] . Maryland Association for Environmental and Outdoor Education 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: