کد خبر: 30408
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 شهریور 1396 - 09:54

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

نرخ گاز دی اکسید کربن

منبع : لیزنا
موسسه نجوای زمین
نرخ گاز دی اکسید کربن

 (لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): سازمان جهانی هواشناسی گزارش جدیدی منتشر کرده که در آن میزان گازهای گلخانه‌ای در جو افزایش داشته و میزان دی اکسید کربن، رکورد جدیدی در جو ثبت کرده است. غلظت دی اکسید کربن که اصلی ترین دلیل گرمایش جهانی نیز به شمار می‌آید به بالاترین نرخ خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است. این در صورتی است که بارها دانشمندان در خصوص کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به منظور ایجاد توقف در روند افزایش دمای کره زمین هشدار داده بودند.

دی اکسید کربن به طور طبیعی یک عنصر ضروری برای حیات روی زمین است. این گاز گیاهان سبز را قادر می سازد تا نور خورشید را به انرژی تبدیل کنند. ولی اگر مقدار دی اکسید کربن از سطحی بالاتر رود مانند یک تله حرارتی عمل می‌کند و موجب گرم شدن زمین می‌شود. دانشمندان معتقدند که میزان گازهای گلخانه‌ای در جو پس از انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده است و این افزایش از سال ۱۹۹۰ شتاب بیشتری گرفته است.

طبق گزارش سازمان جهانی هواشناسی میزان غلظت دی اکسید کربن در جو در سال ۲۰۱۳ نسبت به میزان آن، پیش از انقلاب صنعتی۱۴۲٪  افزایش پیدا کرده است. همچنین دیگر گازهای گلخانه‌ای نیز به طور قابل توجهی افزایش داشتند. به طوریکه غلظت گاز متان ۲۵۳٪ و نیتروژن ۱۲۱٪ نسبت به پیش از انقلاب صنعتی افزایش غلظت داشته است.

گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد میزان گازهای گلخانه ای بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بیشتر از هر زمانی از سال ۱۹۸۴ تا کنون افزایش پیدا کرده است. مهمترین علت این میزان افزایش غلظت، جذب کمتر دی اکسید کربن توسط اکوسیستم‌هایی مانند جنگل هاست که تخریب‌های گسترده‌ای روی آن‌ها صورت گرفته و همچنین افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای است.

همچنین در گزارش سالانه این سازمان برای اولین بار آمارهایی مبنی بر اسیدی شدن اقیانوس‌ها به علت افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو آمده است. همینطور که اقیانوس‌ها دی اکسید کربن بیشتری از هوا جذب می‌کنند، ترکیب شیمیایی آب نیز اسیدی‌تر می‌شود. اسیدی شدن آب دریاها به عنوان عامل بر هم زننده چرخه زندگی بسیاری از گونه‌های دریایی شناخته می‌شود. همچنین اسیدی شدن آب دریاها به طور غیر مستقیم موجب تشدید تغییرات آب و هوایی نیز می‌شود. اقیانوس‌ها در طول زمان قادر به جذب کربن از جو نیستند و در نتیجه گازهای گلخانه‌ای بیشتری در جو تجمع می‌کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: