کد خبر: 30564
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 شهریور 1396 - 10:28

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

بررسی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم

منبع : لیزنا
ایمان نریمانی
بررسی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم

 (لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز): یکی از بحران هایی که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم با آن موجه بود بحران محیط زیست بود. دولت حسن روحانی هم از همان ابتدا و با زیست محیطی خواندن دولت خود از عزمی جدی برای حل این بحران ها در این دولت خبر داد. در عرصه عمل هم اقدامات مهمی را از دولت در زمینه محیط زیست شاهد بودیم که البته موضوع این نوشته پرداختن به این همه این اقدامات نیست. با پایان یافتن کار دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست نیز گزارشی از عملکرد خود را منتشر کرد. در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی اقدامات این سازمان در طول 4 سال فعالیت دولت یازدهم در بخش آموزش و اطلاع رسانی بپردازیم.

اعتقاد سازمان حفاظت محیط زیست و شخص دکتر ابتکار در طول این چهار سال آن بود که تلاش در راستای حفاظت از محیط زیست تنها زمانی به بار خواهد نشست که آگاهی های جامعه نسبت به محیط زیست افزایش یابد. در واقع این رویکرد نه تنها رویکرد این سازمان بلکه روح حاکم بر دولت روحانی بود. کما که ایشان در سخنرانی خود در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور می گویند: «در مسأله محیط زیست، بدون تغییر فرهنگ جامعه مشکلات حل نمی‌شود»

آموزش و اطلاع رسانی در زمینه محیط زیست حلقه مفقوده فعالیت های سازمان محیط زیست در سال های اخیر بود که خوشبختانه و با شروع فعالیت دولت یازدهم توجه بسیار زیادی به این امر صورت گرفت. هرچند نباید فراموش کرد که همزمانی آموزش محیط زیست و گسترش فضای مجازی که هر دو از محصولات دولت یازدهم هستند نیز به امر آموزش و اطلاع رسانی کمک فراوانی کرد.

در طول چهار سال عمر دولت یازدهم اقدامات زیادی در زمینه آموزش و اطلاع رسانی محیط زیست صورت گرفت که می توان آنها را در هفت بخش ارتقاء آموزش های رسمی، ترویج فرهنگ عمومی، سواد و اخلاق محیط زیستی، برگزاری همایش ها و ارگاه های آموزشی تخصصی، آمار و اطلاع رسانی و ایجاد بانک ها و نظام های اطلاعاتی، پژوهش و نوآوری و تقویت و توسعه مشار ت های مردمی مورد تقسیم بندی کرد.

در ارتقای آموزش های رسمی شاید مهمترین کار این سازمان را بتوان همراه کردن وزارت آموزش و پرورش در آموزش محیط زیست دانست؛ که در نتیجه انعقاد تفاهم نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات مهمی مانند گنجاندن آموزش محیط زیست در کتابهای درسی و انتشار کتاب انسان و محیط زیست برای پایه یازدهم، اجرای طرح معلمان مروج محیط زیست در استان ها، گنجاندن سه عنوان دوره آموزش محیط زیستی در دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان و تدوین کتابهای راهنمای محیط زیستی ویژه مربیان پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شد.

در بحث ترویج عمومی، اخلاق و سواد زیست محیطی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های محیط زیست از جمله نمایشگاه بین المللی محیط زیست، جشنواره ملی محیط زیست در آموزه های رضوی، جشنواره بین المللی فیلم سبز و جشنواره ملی کتاب سال محیط زیست نقش زیادی در ترویج محیط زیست در کشور ایفا کرد.

اما یکی دیگر از بخش های پرکار سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم تقویت و توسعه مشارکت های مردمی این سازمان بود. افتتاح 38 مدرسه طبیعت که البته به همت فعالان محیط زیست صورت گرفت و همچنین حمایت از کمپین ها و پویش های مردمی مانند سه شنبه های بدون خودرو از جمله اقدامات مهم این بخش از سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می روند. پیرامون اهمیت کمپین ها و تاثیر آنها در آموزش محیط زیست می توانید به مقاله «چه عواملی در آموزش محیط زیست تاثیر گذار هستند؟» مراجعه کنید.

خوشبختانه امروز ما شاهد حساسیت بسیاری از سوی سیاستمداران، مدیران، هنرمندان و مردم نسبت به محیط زیست هستیم در حالی که شاید در گذشته مساله محیط زیست تنها مشکل یک سازمان به نام سازمان حفاظت از محیط زیست بود و این موضوع از جمله ثمره های دولت یازدهم در بحث محیط زیست بوده است. باید به انتظار نشست و دید که اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم چه سمت و سویی خواهد داشت.

منابع:

فرهنگ مهمترین عامل حرکت ملت‌هاست (1395). خبرگزاری صدا وسیما. دسترسی از اینجا

سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت تدبیر و امید (1396). سازمان حفاظت محیط‌زیست. دسترسی از اینجا

مهرآوا بختیاری دهکردی
|
Iran
|
1396/07/03 - 11:47
2
1
کتابدار عزیز و کتابداران عزیز که احتمالا یک نفر هستید. من هم کتابدار هستم و در یک سمن محیط زیستی هم فعایت می کنم. از لیزنا و آقای نریمانی هم تشکر می کنم که با وجود کمی ها و کاستیهای سازمان حفاظت محیط زیست، بر خلاف شما دو بزرگوار که بهتر است جانب ادب را بیشتر نگاه دارید، کارهایی را که شده است را دارند می نویسند، یا باید بشود. باید بشود ها هم خوب است. بهتر بود شما هم می آمدید و به فرض کارهایی که نباید بشود را می نوشتید،‌نه با ادبیاتی که لایق کتابداران نیست،‌جمله ای که معنای مشخصی ندارد را بنویسید. از انجمن هم به خاطر راه اندازی باشگاه اطلاعات سبز تشکر می کنم و فعالیتهایش را دنبال می کنم
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1396/07/19 - 10:11
سلام
تعجب می کنم از کجا تشخیص دادید نظردهندگان یک نفر هستند!
کاش آقای نریمانی نقطه ضعف ها و کارهای "عنوان شده و انجام نشده" را هم ذکر می کردند تا زمینه نظرات غیر همسو باز نشه
من نمی دونم شما هم یک کتابدار هستید یا نه
در هر صورت کتابدارا معمولا روحیه نقدپذیری بیشتری دارند
کتابدار
|
Iran
|
1396/06/30 - 11:43
0
3
از ماشین های بی کیفیت و بنجلی که می دن دست مردم بدبخت
معلومه چقدر به فکر مردم اند
کتابداران
|
Iran
|
1396/06/30 - 11:40
1
3
به به چه بساط نوشابه و هندوانه ای!!
اهالی لیزنا! فکر نکنید چون تو انجمن هستید حالا کی هستید و هر چی دل تون می خواد بگید...برای خودتون ارزش قائل نیستین برای انسان هایی که به اینجا میان ارزش قایل باشید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: