کد خبر: 42360
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مهر 1399 - 14:25

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نشست کتاب خوان مجازی ویژه ایثارگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
همزمان با هفته دفاع مقدس نشست کتابخوان مجازی ویژه ایثارگران و نویسندگان حوزه دفاع  مقدس از سری برنامه‌های «چهل برگ حماسه» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی برگزار شد.
نشست کتاب خوان مجازی ویژه ایثارگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس برگزار شد

به گزارش لیزنا، در آغاز این نشست، جلال کاویانی، نویسنده حوزه دفاع مقدس یکی از آثار خود با عنوان «از دارلک تا تکریت: تاریخ شفاهی سردار حاج مهدی توتونچیان‌‫» را معرفی کرد و گفت: این کتاب  مصاحبه‌ای خواندنی با سردار آزاده جانباز ، مهدی توتونچیان است که با هدف ثبت خاطرات شفاهی سال‌های دوران جنگ تحمیلی صورت گرفته  و توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است.

وی اظهار داشت: این اثر منعکس کننده ایثار و فدارکاری شهدا و رزمندگان در استقرار و تثبیت نظام در مواجهه با دشمنان  نظام قبل از شروع جنگ تحمیلی است. دهها عملیات بزرگ و کوچک در منطقه آذربایجان‌غربی، راههاى دشوارى بود كه رزمندگان با پاى شوق براى رسيدن به اهداف و آرمان‌هاى بلند انقلاب اسلامی پيمودند.

 وی افزود:  در بخش دیگر کتاب، به حماسه‌ها و مقاومت‌های سرسختانه رزمندگان و آزادگان سرافراز و دفاع آنان از انقلاب نوپای اسلامی و سربلندی و شرف ملت ایران در مقابل رژیم متجاوز بعثی پرداخته شده است.

در ادامه، کاویانی بخشی از متن کتاب را  خواند: «شرایط خیلی سختی بود. الان که فکر می‌کنم، می‌بینم چون جوان و پر از شور و هیجان و عشق به وطن بودیم، سختی‌ها رو احساس نمی‌کردیم. محل استقرارمان، کوه بسیار مرتفعی بود که اصلاً ماشین رو نبود و وسایل و امکانات با استفاده از قاطر و اسب به ما می‌رسید. در واقع برای فرستادن وسایل به پایین کوه مشکلی نداشتیم، فقط رساندن وسایل از پایین تا بالای کوه بسیار سخت و طاقت فرسا بود. از دیگر مشکلات منطقه، هوای بسیار سرد و بارش سنگین برف در آنجا بود. مثلاً صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شدیم، بخاطر سرمای شدید هوا، قندیل‌های یخ از سقف چادر آویزان بود؛ به طوری که نوکشان به کف چادر می‌رسید. در هر چادر که پانزده نفر از نیروها در آن اقامت داشتند، تنها یک علاءالدین به عنوان وسیلۀ گرمایشی وجود داشت و در کل 10 تا 20 چادر در اختیار داشتیم. هر کسی موظف بود در نوبت خود، نگهبانی دهد. در اصل، شب‌ها نگهبانی می‌دادیم و نمی‌خوابیدیم؛ ولی در عوض روزها استراحت می‌کردیم. تعداد کمی از نیروها، روزها بیدار می‌ماندند و از منطقه در مقابل حملۀ گروهک‌های فاسق، مراقبت و نگهبانی می‌کردند.»

سپس، مجید مظهر صفاری، نویسنده حوزه دفاع مقدس اثر خود با عنوان «مردان بی ادعا» را معرفی کرد. این نویسنده گفت: هنگامی که انقلاب اسلامی مردم ایران با شرکت توده‌های میلیونی و حضور همة اقوام از جمله فارس، آذری، کرد، عرب، بلوچ و ... به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید؛ دو ابرقدرت شرق و غرب که احساس می‌کردند منافع آنان در منطقه به خطر افتاده‌است، درصدد برآمدند با انواع طرح‌ها و برنامه‌ها، ایران را دچار بحران کرده و مانع از تثبیت نظام جمهوری اسلامی شوند. مردم و جوانان ایران اسلامی به ویژه استان آذربایجان‌غربی پاسداری و حراست از ایران اسلامی و انقلاب را وظیفه شرعی و میهنی خود دانسته، به پا خواسته و دفاع جانانه را سر لوحه خود قرار دادند. بحران ناامنی در استان با ورود گروه‌های تجزیه‌طلب ضدانقلاب و شروع حمله ارتش عراق به کشور ابعاد گسترده‌ای یافت. پاسداران انقلاب اسلامی گام‌های موثری برای تأمین امنیت منطقه و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور برداشتند و در این راه رنج‌ها و مشقت‌های فراوانی را با ایثار، جانفشانی و از خودگذشتگی متحمل شدند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که در مورد خاطرات 8 سال دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند.  اینجانب برای تحقق منویات مقام معظم رهبری  در یک کار عملی به سراغ برخی از پاسداران بازنشسته هشت سال دفاع مقدس استان آذربایجان‌غربی رفته‌ و خاطرات ماندگار آن‌ها را ضبط نموده و در نهایت پس ‌از بررسی و ویراش لازم در این اثر گردآوری نموده‌ام. در این اثر 60  خاطره از 28 رزمنده دفاع مقدس روایت شده است.

خوانش اشعار دفاع مقدس توسط زکیه لطفی، کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی بخش پایانی این نشست بود.