کد خبر: 42404
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 مهر 1399 - 07:40

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

محمدرضا صباغیان؛

مجلس به کمک بدنه کارشناسی کتابخانه‌های عمومی، مشکلات قانونی این نهاد را رفع می‌کند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
نماینده پنج شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل، معاونان و جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد بیان داشت: مجلس به کمک بدنه کارشناسی کتابخانه‌ها عمومی، می‌تواند مشکلات و خلأهای قانونی این نهاد را رفع می‌کند.
مجلس به کمک بدنه کارشناسی کتابخانه‌های عمومی، مشکلات قانونی این نهاد را رفع می‌کند

به گزارش لیزنا، محمدرضا صباغیان، نماینده شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی صبح روز شنبه 12 مهر با حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد دیدار و گفتگو کرد.

صباغیان در این دیدار با اشاره به اینکه کتابخانه باید رسالت خود در تأثیرگذاری بر فرهنگ و باور جامعه را به خوبی ایفا کند، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم فرهنگی کشور باید تلاش کنند در مقابل موج عظیم تهاجم فرهنگی به کشور، سدی محکم ایجاد کنند و با اثرگذاری در باورها و اعتقادات جامعه، به تقویت ارزش‌های اسلامی ایرانی کمک کنند.

وی با بیان اینکه بهترین کمک‌کار نمایندگان مجلس در وضع قوانین، بدنه کارشناسی دولت است، گفت: یک نماینده به تنهایی و بر پایه داشته‌های تخصصی خود که منحصر به حوزه‌های محدودی است، نمی‌تواند در همه حوزه‌های فنی کشور همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست نظر کارشناسی بدهد و مسلماً باید بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی در نشست‌های تخصصی با نمایندگان مجلس، تنگناهای قانونی کشور را بیان و راهکارهای اصلاحی را نیز ارائه کنند تا مجلس بتواند بر پایه این نظرات، قوانینی کامل و راهگشا به تصویب برساند.

صباغیان افزود: هر دستگاه اجرایی و نهاد دولتی باید در مرحله اول مشکلات و خلأهای قانونی دستگاه خود را احصا کند و در کنار بیان مشکلات، راهکارها و پیشنهادهای اصلاحی را نیز ارائه کند تا در مرحله قانون‌گذاری بتوان قوانین ناقص و ضعیف را به بهترین شکل اصلاح کند که در این راستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی و ادارات کل استانی زیرمجموعه آن نیز باید همین روند را طی کنند تا امیدوار به حل مشکلات قانونی خود باشند.

نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور در این خصوص ادامه داد: حتی در خصوص مسائل مالی، منابع درآمدی و بحث مهم پرداخت نیم‌درصد سهم شهرداری‌ها نیز نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند پیشنهادهای عملیاتی و اصلاحی خود را ارائه دهد تا شکل اجرای قوانین مالی نهاد، به بهترین نحو اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوسازی و بروزرسانی کتابخانه‌ها برای خدمت مطلوب به جامعه گفت: کتابخانه‌ها باید همزمان با رشد تکنولوژی‌ و فناوری‌های نوین بکوشند خدمات خود را جذاب‌تر و بروزتر کنند تا شاهد آن باشیم که حاصل نوسازی و بهسازی فضا و خدمات کتابخانه‌ها، میل بیشتر مردم به مطالعه و اقبال آنان به کتابخانه‌های عمومی باشد.

در ابتدای این دیدار رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به ارائه گزارشی از وضعیت و جایگاه کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت.

وی از رشد مطلوب شاخص‌های کیفی کتابخانه‌های عمومی استان در پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در طول این مدت بیش از 30 کتابخانه، بهسازی، نوسازی و تجهیز شده‌اند که این امر سبب شده است وضعیت کیفی کتابخانه‌ها و اقبال مردم به کتابخانه‌های عمومی، افزایش محسوسی داشته باشد.

وی همچنین با قدردانی از عنایت ویژه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی نسبت به پروژه کتابخانه مرکزی یزد، بیان داشت: تأکید خاص و حمایت شخص دبیرکل نهاد از پروژه رها شده کتابخانه مرکزی و همراهی مسئولان استان سبب شد این کتابخانه پس از 25 سال بلاتکیفی سرانجام در اواخر سال 98 با صرف هزینه‌ای بالغ بر 15 میلیارد تومان از سوی نهاد کتابخانه‌ها، تکمیل و تجهیز شود و مردم یزد در آستانه تحقق یکی از آرزوهای دیرینه فرهنگی خود قرار بگیرند.

وی همچنین به اشاره به مشکلات قانونی بر سر راه نهاد کتابخانه‌های عمومی و سختی‌های خاص این نهاد برای تأمین منابع مالی موردنیاز خود، خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس به این نهاد فرهنگی کشور و تلاش برای رفع موانع قانونی نهاد کتابخانه‌های عمومی شد.