کد خبر: 42870
تاریخ انتشار: شنبه, 29 آذر 1399 - 08:25

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معاون فرماندار مهریز خواستار شد؛

برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
معاون فرماندار مهریز در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان خواستار برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی شد.
برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی

به گزارش لیزنا، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز روز چهارشنبه 26 آذرماه به ریاست محمدجواد برزگر، معاون فرماندار مهریز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان برگزار شد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار مهریز در این جلسه با تبریک پیشاپیش ولادت حضرت زینب(س) و تقدیر از پرستاران و خادمان عرصه سلامت، اظهار داشت: با اینکه فعالیت فیزیکی کتابخانه‌های عمومی همزمان با شیوع کرونا چندین ماه تعطیل بوده است، اما کتابداران با تبدیل تهدید تعطیلی کتابخانه‌ها به فرصت کتابخوانی و تولید برنامه‌های کتاب‌محور در فضای مجازی،  نیاز دوستداران کتاب را برآورده ساخته‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود این که تلاش‌های فراوانی در حوزه کتاب و کتابخوانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی و بعضی نهادهای فرهنگی دیگر صورت می‌گیرد، همچنان بیشتر مردم خود را نیازمند مطالعه نمی ‌دانند و آمار مطالعه در کشور پایین است که باید در این زمینه تحقیقات میدانی توسط  پژوهشگران انجام شود و طرح‌های عملیاتی برای درمان این عارضه از دل این پژوهش‌ها به دست آید.

برزگر تصریح کرد:  نهادهای های فرهنگی می‌توانند با اجرای فعالیت های مشترک و مساعدت در برگزاری برنامه ها در راستای تشویق مردم به کتابخوانی و پر کردن اوقات آنان به ویژه در ایام فراغت ناشی از بیماری کرونا، با کتابخانه‌ها همکاری داشته باشند.

سعید  قریشی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز نیز در ابتدای جلسه با ارائه گزارش عملکرد پاییزه کتابخانه‌های عمومی شهرستان در بستر فضای مجازی گفت: با شیوع ویروس کرونا و  هشدارهای وزارت بهداشت، کتابخانه‌های عمومی  نیز مانند بیشتر مکان‌های عمومی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، در بازه‌های زمانی مختلف در سال جاری تعطیل شده است ولی با همت کتابداران و با هدف  ارتقای شاخص‌های کتاب و کتابخوانی از ظرفیت فضای مجازی به خوبی استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی در فصل پاییز و در هفته کتاب و هفته پژوهش با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها به اجرای برنامه‌ها و پویش‌های مختلف کتابخوانی مانند برگزاری مسابقه پاییز رنگین با کتاب، تهیه کلیپ‌های آموزشی استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، تهیه کلیپ‌های معرفی کتاب و قصه گویی و آموزش کاردستی و نقاشی در فضای مچازی نمودند.

در ادامه هریک از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود در راستای ترویج کتابخوانی در شرایط شیوع ویروس کرونا را ارائه کردند.

اجرای پویش «مکتب سلیمانی» با هدف گسترش مکتب مقاومت در آستانه‌ اولین سالگرد شهادت سردار دلها، اجرای ویژه برنامه‌های کتابخوانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط کتابخانه‌های عمومی در بستر فضای مجازی، معرفی کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز در فضای مجازی و شناسایی و جذب خیرین فرهنگ‌دوست حامی کتاب و کتابخانه، اهدای کتاب و شاخه گل به پرستاران خدوم شهرستان به مناسبت روز پرستار توسط اعضای انجمن و بررسی راهکارهای کتابخوانی در کشورهای مختلف  توسط اعضای انجمن و ارائه در جلسه آتی، از مهم ترین مصوبات این جلسه بود.