کد خبر: 43459
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 اسفند 1399 - 10:14

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح کتابخانه عمومی استاد شهریار شهر چهارباغ

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتابخانه عمومی استاد شهریار شهر چهارباغ با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افتتاح شد.
افتتاح کتابخانه عمومی استاد شهریار شهر چهارباغ

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی استاد شهریار شهر چهارباغ ۲۰ اسفندماه، با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ هادی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز؛ قدرت‌الله شمیرانی، سرپرست فرمانداری شهرستان چهارباغ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین قادر محمدی، امام جمعه چهارباغ؛ مرتضی شاه‌محمدی، شهردار چهارباغ؛ حجت الاسلام والمسلمین رضا سرشار، رئیس شورای اسلامی شهر چهارباغ؛ گلشن شیرمحمدی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوجبلاغ، خانواده شهید الیاسی، سایر مسئولین شهرستانی و اصحاب رسانه افتتاح شد.

 مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب و مبعث پیامبر اعظم(ص) و تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته جهت راه‌اندازی کتابخانه عمومی استاد شهریار، اظهار داشت: ثمره و برکات افتتاح این کتابخانه، بی‌تردید در این نسل و نسل‌ آینده بروز و ظهور پیدا کرده و موجب تحولات خوبی در منطقه مهدی‌آباد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی یزد در ابتدای هفته جاری، افزود: ما شاهد نسل جدیدی از کتابخانه‌های مرکزی در کشور هستیم. این تجربه، با کتابخانه مرکزی بجنورد آغاز، با کتابخانه مرکزی مشهد ادامه و در یزد استمرار یافته و درسال آینده نیز چند کتابخانه مرکزی دیگر به ناوگان کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه خواهد شد.

رمضانی با اشاره به یادداشتی از دفتر یادبود مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، بیان کرد: در آینده، نوجوانان و جوانان امروز مهدی‌آبادی، خاطراتی شیرین و دلنشین از کتابخانه عمومی استاد شهریار به ذهن خواهند سپرد که در بستر کتابخانه رقم خواهد خورد؛ چراکه امروز و با رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه فقط سالن مطالعه و مخزن امانت کتاب نیست، بلکه محل شکل‌گیری فعالیت‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی منطقه است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به کم برخوردار بودن منطقه مهدی‌آباد، تاکید کرد: فضای کتابخانه عمومی استاد شهریار یک فضای فرهنگی چندمنظوره است و انتظار می‌رود با دغدغه‌مندی و حمایت مسئولین شهر چهارباغ، این فضا بتواند در ارتقای سطح فرهنگ و برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی نقش موثری ایفا کند.

رمضانی در خاتمه با اشاره به ضرورت همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر با مجموعه کتابخانه‌ها، افزود: باید بدانیم هر رقمی که برای توسعه فضای کتابخوانی صرف شود و در این مسیر، هر خشتی که روی خشت رود، در آینده، هزینه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

در ادامه هادی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در این مراسم بیان کرد: کتابخانه عمومی استاد شهریار، پنجاهمین کتابخانه نهادی در استان البرز است که اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز تاکنون برای تجهیز آن، بالغ بر ۵ میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارائه خدمات فرهنگی به مردم مهدی آباد در شهرستان چهارباغ بیان کرد: یکی از انتظارات ما از فضای موجود، ایجاد تحول در فرهنگ و توسعه این منطقه است و امیدواریم نوجوانان و جوانان مهدی‌آبادی با حضور در این کتابخانه و بهره‌مندی از فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی آن، آینده خوبی را برای خود فراهم سازند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: کتابخانه نیمه کاره دیگری در شهر چهارباغ در حال ساخت است که انتظار می رود با اهتمام مسئولین پرتلاش و با انگیزه شهرستان چهارباغ، مراحل ساخت آن نیز تسریع شده و به زودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.

آشتیانی با اشاره به ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی، خاطرنشان کرد: استان البرز با جمعیت بالا و فرهیختگانی نام آشنا، در حوزه فضاهای کتابخانه‌ای با کمبودهایی روبه رو است که با همراهی و تعامل سازنده مسئولین امر، مرتفع خواهد شد.

در ادامه قدرت الله شمیرانی، سرپرست فرمانداری چهارباغ بیان کرد: یکی از اولویت های اصلی ما رونق فعالیت های فرهنگی در این منطقه است. چهارباغ، شهرستانی تازه تاسیس است و امیدواریم با فعالیت جهادی، هرچه سریع تر شاهد رشد و ارتقای آن باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه، امروز هر آنچه داریم را مدیون خون شهدا و ایثار خانواده‌های آن ها هستیم، گفت: آن‌ها با همه وجود برای این اعتلای این نظام فداکاری کرده‌اند، بنابراین بر همه ما نیز فرض است که با همه توان و با وحدت و یکدلی، خدمتگزاران صدیقی برای این مردم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، امام جمعه چهارباغ نیز ضمن تبریک ایام ماه مبارک رجب و مبعث پیامبر(ص)، اظهار داشت: بخش چهارباغ با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر، تا سال ۱۳۹۴ فاقد حتی یک متر فضای کتابخانه‌ای بود، اما به همت مسئولین و دغدغه‌مندی اهالی کتاب و کتابخوانی در ۱۳۹۹ شاهد افتتاح چهارمین کتابخانه این شهرستان هستیم. با همتی بیشتر می توانیم در آینده ای نه چندان دور پنجمین کتابخانه را نیز در این شهرستان به کتابخوانان هدیه کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه کتاب و کتابخانه‌سازی در آموزه‌های دینی و سخنان بزرگان بیان داشت: ما بر ایجاد فضای کتابخانه‌ای متناسب با جمعیت تاکید داریم و در این مسیر از هر خیّر و علاقه‌مندی برای مشارکت حمایت می‌کنیم.

مرتضی شاه محمدی، شهردار چهارباغ گفت: یکی از مولفه های مهم فرهنگی، توجه به احداث کتابخانه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. منطقه مهدی‌آباد ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه دارد. همزمان با افتتاح، شاهد اشتیاق بسیار جمعی از نوجوان و جوانان برای عضویت در کتابخانه بودیم. باید از این فرصت‌ها برای تعالی روح و اندیشه نسل‌های آینده بهره برد.

وی در ادامه افزود: خدمت رسانی فرهنگی به مردم یکی از اقدامات و رویکردهای مدیریت شهری چهارباغ است که برای این مهم مناطق کم برخوردار در اولویت قرار دارند.

شاه‌محمدی با قدردانی از اهتمام و همراهی شورای اسلامی شهر چهارباغ در زمینه تخصیص اعتبارات لازم برای امور فرهنگی بیان کرد: احداث کتابخانه در منطقه مهدی آباد زمینه گسترش و ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان آن را به دنبال خواهد داشت.

شهردار چهارباغ در پایان تصریح کرد: اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۰ به همت شورای اسلامی شهر افزایش خوبی داشته که این امر ما را در رفع بسیاری از معضلات و مشکلات یاری رسان خواهد بود.

در پایان مراسم با اهدای لوح از زحمات و تلاش‌های متولیان امر راه‌اندازی کتابخانه عمومی استاد شهریار تقدیر شد.

گفتنی است، منطقه مهدی‌آباد واقع در شهر چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ، با قریب به ۲۹ هزار نفر جمعیت، به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، از مناطق محروم و کمتر برخوردار استان محسوب می‌شود. کتابخانه عمومی استاد شهریار به عنوان اولین مرکز فرهنگی این منطقه، با زیربنای ۶۲۰ مترمربع در دو طبقه، دارای بخش کودک، مرجع، سالن‌های مطالعه مجزا(برادران و خواهران) و سایر بخش‌های کتابخانه‌ای است که با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر چهارباغ تکمیل و با تجهیز توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان راه‌اندازی شده است.