کد خبر: 43963
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 تیر 1400 - 03:59

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح کتابخانه عمومی سردار علیمردان خان بختیاری الیگودرز

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
کتابخانه عمومی سردار علیمردان خان بختیاری الیگودرز با حضور معاون استاندار لرستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.
افتتاح کتابخانه عمومی سردار علیمردان خان بختیاری الیگودرز

به گزارش لیزنا، مراسم افتتاح کتابخانه عمومی درجه یک، سردار علیمردان خان بختیاری الیگودرز با حضور محمود ثمینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان؛ فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ احمد حسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ماشاالله نعمتی، فرماندار؛ عباس ملک محمودی، شهردار الیگودرز؛ میثم زندیه شیرازی، مسئول حراست کتابخانه های عمومی استان؛ شیرولی جودکی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و جمعی از مدیران ادارات شهرستان برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان در این مراسم گفت: فرهنگ از مهم ترین ارکان جامعه است که در کنار مسائل معیشتی، رسیدگی به آن باید در سرلوحه امور قرار گیرد.

محمود ثمینی گفت: انقلاب اسلامی ایران کاملاً مبتنی بر فرهنگ بوده و دشمنان از بدو انقلاب تاکنون در حال انجام اقدامات ضد فرهنگی بر علیه کشور هستند. در تقابل با مسائل فرهنگی نباید از گزینه برخورد نظامی استفاده شود، بلکه نیازمند حفظ فرهنگ اصیل خود هستیم و به نوعی فرهنگ جواب فرهنگ است.

وی ادامه داد: در هر لحظه باید هر اقدامی در جهت آگاه سازی و توسعه اصالت فرهنگ بومی کشور انجام دهیم. عمدتاً نفوذ بیگانگان در جوامع بر اثر ناآگاهی، بی اطلاعی و کم سوادی مردم آن جوامع است که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مقابله با این پدیده به ایجاد اماکن فرهنگی بسیاری خصوصاً کتابخانه ها و مراکز اطلاع‌رسانی در سطح کشور اقدام کرده است.

معاون استاندار لرستان کتاب و کتابخوانی را از مقوله های بسیار گسترده فرهنگی دانست و افزود: طی دو سال گذشته قریب به ۳۰ درصد از پروژه های فرهنگی و کتابخوانی در استان تکمیل شد و به بهره برداری رسید که این مهم فرصت بسیار مغتنمی برای مردم فهیم لرستان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در ادامه به فرهنگ اصیل مردمان بختیاری اشاره کرد و گفت: در سال های پیش از انقلاب هرچه دشمنان نظام تلاش کردند بین عشایر و اقوام مختلف از جمله لرهای بختیاری تفرقه اندازی کنند، به علت اصالت و غنای فرهنگی این اقوام موفق نشدند و مردمان این سرزمین همواره در دفاع از ارزش های فرهنگی خود مقابل اجنبی ایستادگی کرده اند.

محمود ثمینی  تصریح کرد: جهل، دشمن بشریت است و برای از بین بردن جهل باید در زمینه توسعه فرهنگ و ایجاد اماکن آموزشی و کتابخانه ها در کنار تقویت هنر و هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ادیبان حرکت کرد

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: الیگودرز از دیرباز تاکنون مهد پرورش عالمان و فرهیختگان بسیاری بوده و توسعه مراکز فرهنگی از خواسته های اصلی مردم فرهنگ دوست این شهرستان است؛ از این رو با پیگیری های صورت گرفته کتابخانه عمومی سردار علیمردان خان بختیاری در  زمینی به مساحت 1700 متر مربع در دو طبقه و با اعتبار چهار میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری شده است.

فرشته طهماسبی افزود: برای تجهیز این کتابخانه درجه یک، حدود یک میلیارد تومان هزینه شده و در حال حاضر دومین کتابخانه درجه یک در استان لرستان است. کتابخانه عمومی سردار علیمردان خان بختیاری دارای بخش های مخرن، مرجع، کودک، سالن های مطالعه برادران و خواهران، لرستان شناسی و اتاق های مطالعه ویژه است.

وی همچنین گفت: انتظار داریم با توجه به جمعیت شهرستان الیگودرز، روند بازسازی ساختمان کتابخانه عمومی اندیشه  شهرستان با توجه به موقعیت ویژه آن که در مرکز شهر واقع شده است، با سرعت بیشتری دنبال شود.

در ادامه ماشاالله نعمتی، فرماندار الیگودرز نیز گفت: عملیات ساخت این کتابخانه از سال ۸۵ آغاز شد و با تلاش های انجام شده در سال گذشته و اختصاص اعتبارات لازم، امروز افتتاح شد. همچنین بازسازی و تکمیل پروژه های کتابخانه اندیشه، سالن آمفی تئاتر روباز و سالن های تئاتر این شهرستان باید در دستور کار قرار بگیرد.