کد خبر: 44619
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 آبان 1400 - 13:20

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

در هفته کتاب بیش از ده‌هزار برنامه در نهاد کتابخانه‌ها برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی نشستی با اصحاب رسانه ضمن تشریح روند برگزاری برنامه های نهاد در ایام هفته کتاب از برگزاری بیش از ۳۳۰ برنامه استانی و بیش از ۱۰ هزار برنامه کتابخانه ای خبر داد.
در هفته کتاب بیش از ده‌هزار برنامه در نهاد کتابخانه‌ها برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر این دوره از هفته کتاب نهاد، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، سید باقر میرعبدالهی، مدیرکل تامین منابع نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، هادی آشتیانی، مدیرکل مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در آغاز این نشست ضمن تبریک ایام هفته کتاب و با تقدیر از مشارکت اصحاب رسانه در پوشش فعالیت ها و اخبار نهاد گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با خانواده وسیع خود به جهت نیروی انسانی و تعداد کتابخانه ها و اهمیت فعالیت سهم بسزایی در توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور داشته  است. به همین جهت از رسانه ها برای پوشش فعالیت های صورت گرفته به خصوص در ایام هفته کتاب دعوت می کنیم.

برنامه‌هایی فراتر از این ایام را تدارک دیده‌ایم

در ادامه نشست مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نیز ضمن تبریک ایام هفته کتاب به ارائه گزارشی از برنامه‌های تدارک دیده شده در ایام هفته کتاب پرداخت و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علی رغم شرایط کرونایی در دو سال گذشته تلاش کرده که روند فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی به صورت مستمر پیش برود و امسال نیز در ادامه همین روند به صورت منظم تر و منسجم‌تر برنامه های متنوع و متعددی را برای هفته کتاب تدارک دیده است.

وی با اشاره به انتخاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» به عنوان شعار هفته کتاب امسال، گفت: ما با استفاده از این شعار در تبلیغات خودمان به سوی برنامه‌های هفته کتاب در نهاد رفته‌ایم. اگر هفته کتاب در تقویم به طور رسمی از ۲۴ آبان ماه آغاز می‌شود و در پایان این ماه به پایان می‌رسد، به دلیل حجم بالای فعالیت‌ها و برنامه های تدارک دیده شده در نهاد برنامه‌هایی فراتر از این ایام را تدارک دیده‌ایم.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد در ادامه به بیان اهم برنامه‌های ملی تدارک دیده شده پرداخت و گفت: در آستانه هفته کتاب فردا چهارشنبه ۱۹ آبان برگزاری اختتامیه و مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب همراه با برپائی نمایشگاه از آثار برگزیده و رونمایی از کتاب آثار خواهیم داشت.

رمضانی درباره برنامه‌های روز شنبه ۲۲ آبان ماه نیز گفت: بر اساس سنوات گذشته فعالیت‌های خودمان در هفته کتاب را با حضور در مرقد امام راحل و مزار شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی آغاز خواهیم کرد. همچنین در این روز طرح پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در ایام هفته کتاب را با شعار «کتاب را همنشین خانواده های ایرانی کنیم» آغاز خواهد شد. البته ما در طول سال کار اهدای کتاب را همچون سال‌های گذشته خواهیم داشت، اما به عنوان ترویج یک سنت حسنه آن را به طور ویژه در هفته کتاب برگزار خواهیم و از فعالان این حوزه تقدیر خواهیم کرد.

وی افزود: در این هفته مجموعه افتتاح ها و بازگشایی هایی را در سطح کشور خواهیم داشت که بر این اساس حدود ۱۸ بازگشایی و افتتاح شامل کتابخانه های روستایی، سیار و پیشخوان کتابخانه در این ایام انجام خواهد شد. طرح بخشودگی جرائم دیرکرد نیز از دیگر برنامه‌های این ایام است که از ۲۲ آبان لغایت ۱ آذر اجرایی خواهد شد.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد ادامه داد: پیش نشست «همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران و آغاز به کار طرح کتابدار افتخاری از دیگر برنامه های نهاد در روز شنبه ۲۲ آبان خواهد بود. یکی از موضوعات جدی در نهاد افزایش مشارکت آحاد مردم در اداره کتابخانه های عمومی است. ما نمی توانیم خودمان را یک نهاد عمومی بدانیم و از مشارکت مردم در اداره کتابخانه ها غافل شویم. بر این اساس طرح کتابدار افتخاری یا کتابیار را اجرا خواهیم کرد. این طرح با محوریت مشارک دانش آموزان در اداره کتابخانه ها و مدارس به عنوان شعب کتابخانه های عمومی اجرایی خواهد شد.

همایش تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با حضور وزیر در تالار وحدت برگزار می‌شود 

مهدی رمضانی درباره سایر برنامه های نهاد در هفته کتاب گفت: در روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه برگزاری نشست خاطره‌گویی کتابداران با مشارکت ده استان خوزستان، قم، خراسان رضوی، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان را خواهیم داشت، برنامه‌ای که تا کنون چند دوره آن برگزار شده و آثار ارزشمندی گردآوری و تدوین شده که می تواند دستمایه اقدامات فرهنگی دیگر باشد. همچنین وبینار معرفی و انتشار «جایزه خدمات کتابخانه(برون کتابخانه‌ای)» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، ویژه کتابداران نیز در این روز برگزار خواهد شد.

وی درباره برگزاری مراسم «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه که به لحاظ رسمی آغاز هفته کتاب  محسوب می‌شود، همایش تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور با حضور وزیر در تالار وحدت برگزار می‌شود که طی آن کتابدار و مسئول برتر کتابخانه، صفحه برتر مجازی، کتابخانه برتر، کتابخوان برتر، انجمن برتر، خیرین، تقدیر وی‍ژه انجام خواهد شد. این برنامه همزمان بصورت منطقه ای در استان‌های مختلف کشور از  ۲۵ آبان الی ۱ آذر برگزار خواهد شد. همچنین در این روز طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های سراسر کشور نیز آغاز خواهد شد.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد ادامه داد: دوشنبه ۲۵ آبان ماه آغاز ارسال ۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه‌های سیار را خواهیم داشت. برگزاری نشست کتابخوان خانوادگی و تقدیر از خانواده برتر در سطح استان با محوریت استانهای (فارس، اردبیل، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان) نیز از دیگر برنامه های این روز خواهد بود که طی آن از هر استان یک خانواده منتخب کتابخوان در این برنامه به معرفی کتاب خواهند پرداخت.   

وی درباره برنامه های روز چهارشنبه ۲۶  آبان نیز گفت: برگزاری نشست مشاوره ای با عنوان «چگونه هر سال ۱۰۰ کتاب بخوانیم» با حضور کارشناسان، هنرمندان کتابخوان و صاحبنظران و همچنین رونمایی و عملیاتی کردن «سامانه مشاوره کتابدار» از نشست‌های پیش بینی شده دذر این روئز خواهد بود. با توجه به اهمیت توجه به زیرساخت های الکترونیک در در نهاد، این سامانه که امکان ارتباط مستمر بین اعضا با کتابخانه و کتابدار را برقرار می کند و خدمات کتابخانه‌ای را ارائه می کند رونمایی خواهد شد.

رمضانی در ادامه سخنان خود برگزاری نشست مشاعره با موضوع کتاب با محوریت استان های تهران، البرز، چهارمحال، زنجان، لرستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، مرکزی را از برنامه های روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه؛ اجرای طرح اعضای کتابخوان قصه گو با محوریت حوزه کودک و نوجوان از برنامه های روز شنبه ۲۹ آبان ماه؛ برگزاری وبینار معرفی و انتشار فراخوان «مسابقه طراحی خدمت» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ویژه پژوهشگران از برنامه‌های روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه عنوان کرد.

دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب در نهاد افزود: روز دوشنبه اول آذر ماه برگزاری نشست کتابخوان ویژه اساتید دانشگاه با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و روز چهارشنبه سوم آذر ماه نیز نشست کتابخوان ویژه با موضوع زندگینامه خیرین و کارآفرینان و همچنین مراسم رونمایی اسناد طرح آمایش سرزمینی به عنوان اولین دستگاهی که در این حوزه پیش قدم شده، برگزار خواهد شد. ضمن اینکه در حوزه فعالیت‌های ترویجی با سایر دستگاه‌ها همچون سازمان صدا و سیما و شهرداری برنامه‌هایی تدارک دیده شده و همچون هر سال در این ایام از بستر برگزاری نمازجمعه و ظرفیت های آن برای انجام فعالیت‌های ترویجی در سراسر کشور بهره خواهیم برد.

رمضانی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب در نهاد در سطح استانی گفت: برگزاری ۳۳۰ برنامه در سطح استان ها با محوریت معرفی کتاب، ایستگاه‌های مطالعه و برنامه‌هایی از این دست با محوریت حوزه مخاطبین کودک و نوجوان طراحی شده است. همچنین بیش از ۱۰ هزار برنامه کتابخانه‌ای در سرفصل‌هایی چون نقد کتاب، رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزشی در بیش از ۱۱۵ سرفصل، جمع‌خوانی کتاب، جلسات شعرخوانی، نشست‌ها و وبینارهای فرهنگی و ادبی، محافل قرآنی، فعالیت‌های بخش کودک اعم از قصه‌گویی، اوریگامی، نمایش خلاق و... تدارک دیده شده که امکان اتصال جامعه کتابخوان با کتابخانه ها را فراهم می‌آورد.

ادامه این نشست به پرسخ و پاسخ اصحاب رسانه با دبیر بیست و نهمین هفته کتاب نهاد اختصاص یافت.

کتابخانه های مرکزی تراز فرهنگی را در استان ها جا به جا می کند

مهدی رمضانی در بخش دوم سخنان خود ضمن اشاره به برخی اقدامات در دست اجرا در نهاد گفت: در ماه های اخیر روند توسعه کتابخانه های مرکزی با جدیت پیگیری شده و خواهد شد. قویا معتقدیم کتابخانه های مرکزی تراز فرهنگی را در استان ها جا به جا می کند و نمونه آن را می شود پس از افتتاح کتابخانه های مرکزی در مشهد، بجنورد و سنندج مشاهده کرد. بر این اساس در رشت پس از تحویل ساختمان کتابخانه مرکزی وارد روند تجهیز شده ایم. کتابخانه های مرکزی در خرم آباد، قم و بندرعباس در حال پیگیری است و قویا از اصحاب رسانه دعوت می کنیم ضمن توجه به خدمات گسترده نهاد در حوزه ارائه خدمات کتابخانه ای تجهیز و تحویل این کتابخانه ها به مردم را از نهاد مطالبه کنند. امروز یک کتابخانه فقط کتابخانه نیست بیش از ۴۰ خدمت در آنها ارائه می شود. همچنین کتابخانه سیار بال دوم توسعه مناطق کمترتوسعه یافته و محروم است که توجه و تمرکز ویژه ای نیز بر آن داریم.

وی افزود: در حوزه خدمات فرهنگی محافل ادبی جای پردازش زیادی دارد. این محافل امروز تا واحد کتابخانه توزیع شده به شکلی که تاکنون چنین حرکت یکپارچه ای را در کشور در حوزه ادبیات نداشتیم. 

رمضانی با اشاره به استقبال مخاطبان از یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و تمدید آن از افزایش جوایز نقدی این جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح ملی ۱۵۶ جایزه در نظر گرفتیم. همچنین به ازای هر کتابخانه ۲۰ جایزه پیش بینی شده است و در شهرستان ها هم برای خانواده تا ۸ جایزه در نظر گرفته شده است.

در پایان این مراسم از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور رونمایی شد.