کد خبر: 44833
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آذر 1400 - 07:38

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

شماره چهاردهم «هدهد سفید» منتشر شد

منبع : لیزنا
چهاردهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان به منظور آشنایی بیشتر این قشر با کتاب و کتابخانه، آذر ماه ۱۴۰۰ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
شماره چهاردهم «هدهد سفید» منتشر شد

به گزارش لیزنا، چهاردهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان به منظور آشنایی بیشتر این قشر با کتاب و کتابخانه، آذر ماه ۱۴۰۰ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

این جلد از «هدهد سفید» در نخستین بخش با عنوان «آوازهایم برای تو» به روایت داستانی از ابراهیم قربان پور با عنوان «یحیا که می نوشت» می پردازد. در ادامه مناسبت های ماه های آذر و دی در بخشی با عنوان «روزها و قصه ها» آمده است. همچنین به منظور پاسداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی، بازنویسی یکی از خاطرات ثبت شده در کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» اثر این سردار شهید آمده است.

بخش «خیلی دور، خیلی نزدیک» در مطلبی با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» ویژه گرامیداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، به گفتگو با ساحل قلی پور، یکی از کتابخوان های برگزیده کشور می پردازد. این بخش با داستان رضوان عباسی، کتابداری که به رونق کتابخانه های شهرش کمک کرد، تحت عنوان «از مدرسه تا کتابخانه» نوشته طاهره نمرودی و نیز نگاهی به کتاب ارزشمند «تنها گریه کن» در مطلبی با عنوان «به خانه آمده ای، خانه دلت آباد»، ادامه پیدا می کند.

بخش «داستان از ما، تصویرسازی از شما» به روایت داستان «نوجوان کسی است که موبایل داشته باشد» نوشته زهرا شاهی، با تصویرسازی سحر قرینی ۱۵ ساله از تهران می پردازد. در ادامه در مطلبی با عنوان «سلام، آقای قاصدک هستم!» کتابخانه سیار قاصدک شهر رشت که توسط صمد رهبریار اداره می شود، معرفی شده است.

در بخش «دور دنیا در هشتاد روز» یادداشت های جوانا کول، کتابدار و نویسنده مجموعه اتوبوس مدرسه جادویی، با عنوان «تبعیض کتابی» با ترجمه ابراهیم قربان پور آمده است.

بخش «سرزمین ها و افسانه‌ها» از چهاردهمین جلد «هدهد سفید» به استان گیلان و آشنایی با برخی از نویسندگان این استان و آثارشان اختصاص دارد. این بخش با معرفی حسین تولائی، شاعر گیلانی آغاز می شود. حسین تولائی در مطلبی با عنوان«گیلان، آهای گیلان!» خانه اش را توصیف می کند. در ادامه داستان «داستان باورنکردنی پردنده ای که سیر نمی شود» نوشته محمود پوروهاب، نویسنده رودسری و اشعار «زیربار سنگ» اثر شاهین رهنما، «عصر دلتنگی» اثر حسین تولائی آمده است.

در ادامه در مبحثی با عنوان «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» فریدون عموزاده خلیلی به بیان آموزه هایی درباره نویسندگی می پردازد. داستان«پرواز ققنوس» نوشته مکرمه شوشتری، نمایشنامه «حرف زور» اثر ابراهیم قربان‌پور، داستان «یوز پوسیده، کرونای مسخره، اینترنت قطع!» از دیگر بخش های چهاردهمین شماره هدهد سفید است.

«هدهد سفید» در این شماره در بخش هایی با عنوان «قفسه مهر»، «قفسه امید»، «قفسه دانش» و «قفسه شما» با پیشنهاد مطالعه کتاب هایی، به معرفی مختصر آن ها می پردازد.

داستان «به اندازه یک لیس بزرگ» نوشته رالف الیسون، «دوست دارید ناهار کدام دایناسور باشید؟» نوشته ابراهیم حسن زاده از دیگر مطالب ارائه شده در این شماره از هدهد سفید است. در ادامه در بخش «شوخی ها و مهربانی ها» خاطرات ملیحه حاتمی زرگران، کتابدار کتابخانه شهدای محراب شهرستان هرسین استان کرمانشاه با عنوان «روبان قرمز» آمده است.

بخش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» به بیان داستان هایی از نوجوانان با موضوع «وقتی راه نجات شهر به کتابخانه ختم می شود» اختصاص دارد. داستان «خشم کتاب ها» اثر محیا مکاری زاده، «خبرنگار قهرمان» اثر سها علائی، «راز داوینچی» اثر پرنیا شعبانی، «گنج پشت قفسه تاریخ» اثر مریم تیمورتاش و «حمله فرازمینی ها به قروه» اثر یگانه قاسمی، تعدادی از داستان های این بخش است. در بخش «زنگ انشا» نیز داستان «زندگی شگفت انگیز یخچال بازنشسته» نوشته عرفان طهماسبی، عضو ۱۳ ساله کتابخانه بقیه الله بلداجی چهارمحال و بختیاری آمده است.

در بخش پایانی چهاردهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با عنوان «کاش تو را می دیدم»، پاسخ نامه محمد فاضل عنصری لیلان به مجید ملامحمدی؛ نامه ستایش مرادی، عضو کتابخانه استقلال کرمانشاه به محمد کاظم مزینانی؛ نامه مریم مرادی کانی باغی، عضو کتابخانه استقلال کرمانشاه به سارا عرفانی و نامه فاطمه محفلی، عضو کتابخانه شهدای ابویسان شهرستان جغتای به فریبا کلهر آمده است.

جلد چهاردهم «هدهد سفید» را از اینجا دریافت کنید.