کد خبر: 47773
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 مهر 1402 - 14:46

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

در آئین رونمایی از کتاب «قیام عاشورا» مطرح شد؛

ایستادگی رزمندگان در دوران دفاع مقدس تأسی گرفته از قیام عاشورا است

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آئین رونمایی از کتاب «قیام عاشورا» با حضور نویسنده اثر به میزبانی اداره کل کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی و همکاری اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان مازندران برگزار شد.
ایستادگی رزمندگان در دوران دفاع مقدس تأسی گرفته از قیام عاشورا است

به گزارش لیزنا، آئین رونمایی از کتاب «قیام عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین یوسف یوسف‎پور، نویسنده اثر و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی به میزبانی اداره کل کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی و همکاری اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان مازندران بصورت مجازی برگزار شد.

ایستادگی رزمندگان در دوران دفاع مقدس تأسی گرفته از قیام عاشورا است

در ابتدا حجت الاسلام و المسملین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دوران دفاع مقدس، گفت: جای دارد از مهدیان‎پور، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان مازندران در خصوص همکاری بی شائبه آن اداره کل در راستای برگزاری این آئین در استودیو کتاب استان خراسان رضوی تقدیر و تشکر می‎کنم.

وی با اشاره به موضوعیت کتاب «قیام عاشورا»، افزود:  قرابت بسیار خاصی بین ایام دفاع مقدس که نشانگر دلاوریها مردان و زنان و فرمان امام راحل(ره) برای دفاع از آبرو، خاک و شرف ایران اسلامی و قیام عاشورا بوجود دارد؛ چرا که بدون شک این رشادتها و ایثارگریها تاسی گرفته از قیام عاشورا است.

سبزیان تصریح کرد: در این کتاب به زوایای مختلف قیام تاریخ ساز و ماندگار عاشورا و تاسوعا پرداخته شده است. به جرات می‎توان گفت این کتاب، نقش چند کتاب را برای شروع آشنایی مخاطب با قیام عاشورا را ایفا می‎کند. به عبارت دیگر کتاب «قیام عاشورا»، با نثر ساده، روان خود مسئله تاسوعا و عاشورا را بصورت قابل فهم برای عموم مردم بیان کرده است.

جامعه امروز نیازمند ترویج سبک زندگی ائمه اطهار(ع) است

در ادامه سکینه خاتون مهدیان‏پور، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان مازندران ضمن گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس و هفته وحدت، از همکاری اداره کل کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی در برگزاری این آئین تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: در عصر حاضر حوزه فرهنگی جوامع بشری، برای سلامت و سعادت انسان نسخه‎‎‎های متعددی می پیچید، نسخه هایی که در راستای بهبود و عاقبت به خیری مسائل دنیوی و اخروی است. در این میان سبک زندگی ائمه اطهار(ع) می‎تواند نقطه عطف این فرهنگ سازی باشد و سرلوحه این فرهنگ سازی زندگی امام حسین(ع) و واقعه عاشورا از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

مهدیان‏پور افزود: بر اساس تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «عاشورا، یک فرهنگ است»، بر همین اساس می‏توان یک سبک زندگی خاص را برای نسل امروز جامعه معرفی کرد؛ لذا بایستی واقعه عاشورا به زبان این نسل بازآفرینی شود و این مهم توسط یوسف‏پور، نویسنده کتاب «قیام عاشورا» رقم خورد.

برگزاری اربعین حسینی زمینه‏ساز ظهور حضرت مهدی(ع) است

در پایان حجت الاسلام و المسلمین یوسف یوسف‎پور، نویسنده کتاب «قیام عاشورا» نیز ضمن تبریک آغاز هفته وحدت گفت: برخی از نویسندگان در آثار خود به واقعه‌نگاری می‎پردازند و واقعه‎نگاری و بازنگری به معنای رسیده‏های و تحلیلهای نویسنده از یک واقعه است. تلاش من بر این بوده است تا در این کتاب به تحلیل و بررسی قیام عاشورا بپردازم، لذا در این کتاب واقعه‎نگاری رخ نداده است.

وی تصریح کرد: در واقع کتاب «قیام عاشورا» بصورت علمی و با استفاده از منابع مختلف اهل تشیع و سنن به ویژه در دو صحنه «شهادت» و  «اسارت» به رشته تحریر درآمده است. با توجه به اهمیت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) در واقعه عاشورا، از کتابهای چهارده جلدی«دانشنامه امام حسین(ع)» اثر آیت‌الله محمد محمدی ری‏شهری و «مقتل جامع سیدالشهدا(ع)»  اثر گروهی از نویسندگان در این کتاب به عنوان منبع استفاده شده است.

یوسف‎پور گفت: محتوای این کتاب و فکر اولیه تنظیم آن حاصل یادداشتهای چند ساله من و مطالعه منابع مختلف بوده است که در نهایت منجر به چاپ وانتشار کتاب «قیام عاشورا» شد.

وی گفت: این کتاب را تقدیم کسانی می‏کنم که دوستدار کسب علم و دانش در حوزه قیام عاشورا هستند، قیامی که نه تنها در تاریخ سابقه ندارد بلکه تکرار نیز نخواهد شد. امام حسین(ع) در قیام عاشورا تکلیف همه شیعیان را در راستای حفظ دین مبین اسلام مشخص کردند.

نویسنده کتاب «قیام عاشورا» با اشاره به برگزاری جهانی آئین اربعین حسینی، بیان کرد: در واقع اربعین حسینی زمینه ساز و بسترساز قیام جهانی حضرت مهدی(عج) است.

کتاب «قیام عاشورا» اثر یوسف یوسف‌پور توسط انتشارات شوق شهرستان ساری در سال 1402 در 760 صفحه به چاپ رسیده است.

گفتنی است، در پایان آئین رونمایی از پوستر برنامه و کتاب نیز برگزار شد.

برچسب ها :