کد خبر: 48238
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 دی 1402 - 07:53

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

آیین بهره‌برداری از بخش هدهد سفید کتابخانه موسوی زنجان برگزار شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
بخش هدهد سفید (کودک) کتابخانه سیدافضل موسوی زنجان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد همزمان با دور دوم سفر استانی رئیس جمهوری افتتاح شد.
آیین بهره‌برداری از بخش هدهد سفید کتابخانه موسوی زنجان برگزار شد

به گزارش لیزنا، بخش هدهد سفید (کودک) کتابخانه سیدافضل موسوی زنجان، شنبه ۱۶ دی ماه همزمان با دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به بهره‌برداری رسید.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: کودکان و نوجوانان مهمترین جامعه مخاطب ما در کتابخانه‌ها هستند. در حال حاضر همه کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک مجهز است. بعلاوه، در دوره جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همت کرده و کتابخانه‌های ویژه کودک با عنوان هدهد سفید را در کشور گسترش داده است. من از این کتابخانه زیبا بازدید کردم و انصافاً همه جوانب زیبایی‌شناختی در آن رعایت شده و این جای تبریک دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه‌ها مهمترین پایگاه گسترش فرهنگ کتابخوانی هستند. خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این تعداد نزدیک به ۳ میلیون نفر عضو فعال محسوب می‌شوند. هر جا کتابخانه‌ای افتتاح می‌کنیم با موج گسترده‌ای از مخاطبین و علاقه‌مندان مواجه هستیم. در میان همه مجموعه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ مجموعه‌ای به فراگیری کتابخانه‌ها نیست؛ کتابخانه عمومی همه نوع مخاطب را در خود جای داده و این فرصت بسیار خوبی برای مدیریت فرهنگی کشور است.

اسماعیلی تصریح کرد: سیاست جدی دولت، گسترش کتابخانه‌ها است و برای مناطق روستایی، کم‌برخوردار و صعب‌العبور راه‌حل کتابخانه‌های سیار را در دستورکار گذاشته‌ایم و ان‌شاءالله به زودی مناطق محروم از این امکان و فرصت بهره‌مند می‌شوند. در مراکز استان و شهرهای بزرگ نیز بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی را پیگیری می‌کنیم. در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور اصرار و تلاش بر این بود که پروژه کتابخانه مرکزی زنجان را فعال کنیم؛ چراکه استان زنجان یک استان فرهنگی با مردمانی اصیل، متدین و دوستدار اهل بیت(ع) است. ان‌شاءالله توفیق ارائه خدماتی ارزشمند برای این مردم را داشته باشیم و در این رستا باید از ظرفیت خیرین نیز استفاده کنیم.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه گفت: کتابداران لشکر پرخروش حوزه فرهنگ و بهترین عناصر فرهنگی ما هستند. من به یکایک آنها خسته نباشید می‌گویم و از تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنم.

کتابخانه پایگاهی فرهنگی است که همه مردم را به دانایی دعوت می‌کند

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در ادامه این مراسم گفت: کتابخانه مرکز و پایگاه فرهنگی است و همه مردم را فارغ از علایق، سلایق، جنسیت و... به دانایی دعوت می‌کند. در فضای نشر جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه بیشترین استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌های عمومی کودکان و نوجوانان هستند؛ اگرچه آنچه به عنوان تولیدات نشر وجود دارد، مخصوصاً در حوزه ترجمه، با وضعیت مطلوب فاصله دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گروه سنی کودک و نوجوان را جلوه و مصداق بارز مردم می‌داند و همه را دعوت می‌کند واقعی ترین مواجهه را با این گروه سنی داشته باشند.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر کتابخانه‌های هدهد سفید یکی پس از دیگری بر شانه کودکان و نوجوانان می‌نشینند. فضای فعلی، حاصل بازطراحی و بازسازی فضای پیشین بخش کودک کتابخانه سیدافضل موسوی زنجان است و وقتی این فضا را با شرایط قبل مقایسه می‌کنیم، آنچه رقم خورده جای تحسین و خداقوت دارد. امیداریم این فضای دلپسند و زیبا در خدمت فرزندان و والدین باشد و ما در انجام فریضه فرهنگیمان، که آشنا کردن بچه‌ها با محتوای دینی، ملی و معارفی برآمده از انقلاب اسلامی است، موفق باشیم.

گفتنی است، بخش هدهد سفید (کودک) کتابخانه سیدافضل موسوی به مساحت ۳۰۰ مترمربع که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال بازطراحی، بازسازی و تجهیز شده است دارای بخش‌هایی از جمله مخزن کتاب و نشریات کودک، سن نمایش، سالن مطالعه، سالن انتظار والدین، اتاق خردسالان، امانت کتاب و بخش اسباب بازی می‌باشد.