کد خبر: 48662
تاریخ انتشار: شنبه, 22 ارديبهشت 1403 - 17:34

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دسترسی همگانی به کتاب، برقراری عدالت فرهنگی است

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با همراهی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ناشران و فعالان عرصه کتاب و قلم گفتگو کرد.
دسترسی همگانی به کتاب، برقراری عدالت فرهنگی است

به گزارش لیزنا، دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور در مصلای امام خمینی(ره) تهران با همراهی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی بازدید کرد.

 مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بازدید رئیس جمهور از غرفه نهاد به ظرفیت‌های گسترده کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در گذشته کتابخانه عمومی به مخزن و سالن مطالعه محدود می‌شد اما امروزه این مراکز با تعریف جدید ارائه‌کننده خدمات متنوع فرهنگی و اجتماعی هستند و در واقع دانش عمومی در کتابخانه اشاعه داده می‌شود که از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

رمضانی ادامه داد: با تأکید جنابعالی بر موضوع دسترس‌پذیری، تلاش کردیم با تأمین منابع، کتاب در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین از طریق کتابخانه‌های سیار، که بر خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار متمرکز است، عدالت فرهنگی را محقق کنیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ کتابخانه سیار در کشور وجود دارد که با تحقق دستور جنابعالی برای تحویل ۲۰۰ دستگاه خودرو از محل مسئولیت اجتماعی خودروسازان تحولی در این حوزه رخ خواهد داد. نهاد در حوزه فرهنگی-ترویجی نیز برنامه‌های متنوع و متعددی را برنامه‌ریزی و برگزار کرده است.

 محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی نیز در این بازدید کتابخانه‌های سیار را دارای اثرگذاری فوق‌العاده در مناطق روستایی و عشایری دانست و گفت: مطالبه بسیاری برای راه‌اندازی کتابخانه سیار وجود دارد که با پیگیری معاون اول رئیس جمهور و مساعدت وزیر صمت امیدواریم هر چه زودتر دستور جنابعالی محقق شود. 

رئیس جمهور در این بازدید از تلاش دولت برای برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی به کتاب بر اساس اسناد آمایش سرزمینی خبر داد و گفت: یکی از زمینه‌های لازم برای برقراری عدالت فرهنگی، که امروز مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، کتابخانه‌های عمومی است و در شهرهای مختلف و روستاها به بهره‌برداری می‌رسد. دسترسی مردم به کتاب در مناطق کم‌برخوردار موضوع بااهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رئیسی در پایان این بازدید ضمن قدردانی از اقدامات کتابداران و مدیران نهاد، طراحی و چیدمان غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه کتاب را تحسین کرد.