کد خبر: 42683
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1399 - 11:45

داخلی

»

گزارش

نشست «کتاب‌درمانی راهبردی برای پاسخگویی به مراجعین کتابخانه» برگزار شد

منبع : لیزنا
 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی  پنجمین سلسله نشست مجازی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم با عنوان «کتابدرمانی راهبردی برای پاسخگویی به مراجعین کتابخانه» برگزار شد.
نشست «کتاب‌درمانی راهبردی برای پاسخگویی به مراجعین کتابخانه» برگزار شد

به گزارش لیزنا، پنجمین سلسله نشست مجازی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم، در روز یکشنبه 25 آبان 1399  به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی  با عنوان«کتابدرمانی راهبردی برای پاسخگویی به مراجعین کتابخانه» با حضور دکتر مهری پریرخ استاد دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس ارشد مشاوره خانواده، با همکاری مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر مهری پریرخ پس از تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی بر کتابداران، با اشاره بر اینکه قدمت کتابدرمانی به قدمت وجود و تعامل انسان می‌رسد و باعث توجه بیش از پیش به مباحث کتابدرمانی افسردگی انسانِ عملگرایِ اسیرِ مصنوعات دور ازخود بوده، جلسه را آغاز کرده و گفت: کتابدرمانی در واقع چیزی جز ادبیات نیست که آن هم برای درمان استفاده می‌شود.  به زعم وی ادبیات، مجموعه‌ای از میراث فرهنگی و تجربه‌ها و اندیشه‌های انسان‌های خلاقِ قلم به دست که توانستند افکار و احساس‌شان را منتقل کنند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره اهداف کتابدرمانی گفت: هدف کتابدرمانی چیزی نیست که از درون انسان به دور باشد. در کتابدرمانی مسیر و راه‌حل‌هاست که اهمیت دارد. به اعتقاد ایشان، جامعه‌ای سالم و موفق است که افراد جامعه بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند و این جز از طریق مطالعه و خودتوانمندسازی افراد یک جامعه نه فقط در هفته کتاب و کتابخوانی بلکه در تمامی روزهای سال به دست نخواهد آمد.

عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با طرح این سوال که آیا کتابدرمانی ضروری است؟ با بیان دلایل رویکردی و نیز توجه به مسائل رودرروی انسان این عصر( اضطراب و یا زندگی پیچیده و افسردگی، عدم آگاهی از مهارت‌های اجتماعی و ...) به این سوال پاسخ داد.

وی در طول نشست ضمن معرفی کتاب‌هایی که در مبحث کتابدرمانی کاربرد دارند، به تشریح نقش کتابدار در جایگاه مشاوره، تسهیلگر، حل‌کننده مشکلات جامعه از جمله درد و رنج، کمک به توسعه کشور با کمک به توانمندسازی افراد پرداخته و به چگونگی اجرای این نقش از طریق شناخت مشکل، شناخت مراجع، شناخت و اشراف به منابع و محتوای آن‌ها و نیز توانایی پیوند میان مراجع و منابع اشاره کرد.

دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن کتابداری استان قم در پایان نشست، ضمن خوشامدگویی به سخنران نشست و همچنین تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار به تمام فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، به ذکر مباحثی پیرامون ادبیات کودک و کتاب‌های مناسب جهت رفع برخی از مشکلات آنها پرداخت. در پایان نشست به سوالات  شرکت کنندگان پاسخ داده شد.