کد خبر: 43708
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 ارديبهشت 1400 - 09:33

داخلی

»

گزارش

به میزبانی کتابخانه عمومی جوادالائمه(ع) شهرستان قدس برگزار شد:

نشست مجازی مطالعاتی با محوریت کتاب دکل

نشست مجازی مطالعاتی با محوریت کتاب دکل اثر روح الله ولی ابرقویی به میزبانی کتابخانه عمومی جوادالائمه(ع) در بستر فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.
نشست مجازی مطالعاتی با محوریت کتاب دکل

به گزارش لیزنا، نشست مجازی مطالعاتی بامحوریت کتاب "دکل"به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس و با همکاری قرارگاه فرهنگی نمازجمعه شهرستان قدس، حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)، جامعه بسیج زنان واداره ورزش وجوانان شهرستان قدس باحضور سیده فهمیه اطهری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، غلامرضاآبکار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، زینب سلیمانپور، مدیرحوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام  وجمعی ازعلاقمندان درفضای مجازی اسکای رووم برگزارشد.

"دکل"نوشته روح الله ولی ابرقویی، اولین کتاب داستانی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب است که ماجرای آن در یک دبیرستان و در قالب هشت زنگ، به تصویر کشیده شده است.

در ابتدای نشست اعظم دهقانی، مدرس حوزه علمیه به بازخوانی بخشی از کتاب پرداخت و گفت:در قسمتی از کتاب آمده  "باید انقلاب اسلامی را از بالای دکل تحلیل کرد نه از داخل خاکریز، از بالای دکل بهتر می توان میزان نفوذ و صدور انقلاب را مشاهده کرد"؛ بنابراین با بازخوانی همین بخش کوتاه اثر درک می کنیم که دکل کتابی است که با دید روشنگرانه، بصیرانه ومنصفانه به مسایل نگریسته است. مطالب این کتاب فقط بامحوریت جمهوری اسلامی نیست بلکه کشورهای اروپایی، آمریکا، نیجریه، لبنان راشامل می شود.

وی بااشاره به محتوای خوب، ساده و صریح کتاب گفت: این کتاب پاسخگوی شبهات سیاسی جوانان و نوجوانان است و تکنیک های دفاع از انقلاب اسلامی را نیزآموزش می دهد.

به گفته اعظم دهقانی مدرس حوزه علمیه متن بیانیه گام دوم در این کتاب از دو دید متنی وفرامتنی مورد تحلیل قرار گرفته است. مقام معظم رهبری درسخنرانیهایشان همواره تاکید دارند جوانان به مطالعه گذشته انقلاب اسلامی بپردازند. درتاریخ گذشته وحکومت پهلوی نیز مصادیقی ازفساد درجامعه وجود داشت ولی نکته اصلی این است که حکومت پهلوی اصلا مشروعیت نداشته است تادرصدد اعتراض ورسیدگی قرارگیرد.

وی تصریح کرد: در دوران پهلوی نیز فسادهای زیادی توسط شاه واطرافیانش انجام می شد مانندهزینه های گزاف جشن ۲۵۰۰ ساله ومافیای موادمخدر اشرف پهلوی، ولی انجام کارهای کوچکی مانند ارسال بسته های تغذیه به مدارس سعی در عوام فریبی  داشت.

دهقانی بااشاره به شبهه مطرح شده توسط بعضی افراد که باتوجه به وجود فقر درجامعه چرادنبال موشک سازی وپیشرفتهای علمی  هستیم درحالیکه درساخت خودروهای پیشرفته مانده ایم بااشاره به حدیث امیرالمومنین (علیه السلام) که فرموده اند:" العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه؛ علم و دانش، قدرت است. هرکس به علم دست پیدا کند، با آن می تواند بر دیگران غلبه پیدا کندو برآنها مسلط شود، "گفت: نتیجه می گیریم کسی که علم ندارد دیگران براو مسلط می شوند وعلم سبب اقتدار وهم سبب امنیت می شود.

ازدیگرشبهات مطرح شده درکتاب مسئله کمک های نظامی وغیرنظامی به کشورهای سوریه، عراق و لبنان درهزینه های نظامی و غیر نظامی با وجود فقر در کشور خودمان است درپاسخ به این شبهه باید بدانیم مسلما تمام مشکلاتی که توسط دشمنان در منطقه ایجاد می شود با هدف ضربه زدن به ایران است ودشمن ما کاملا مسلح و مجهز است و طبق گفته خودشان در منطقه، هفت هزار میلیارد دلار هزینه کرده اند تا منطقه را به آشوب بکشند و به پشت دیوارهای قلعه ی مستحکمی چون ایران برسند، یقیناً برای عدم پیشروی او اقدام می کنیم تا او جلوتر از این نیاید، همانجا شکست بخورد و جنگ به داخل شهر ها کشیده نشود.

لازم به ذکراست تمامی مباحث کتاب توسط آزاده میرشاهی  کتابدارحوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (ع) به صورت روزانه خلاصه شد و در کانال کتابخانه حوزه علمیه و کانال اداره کتابخانه های شهرستان برای استفاده علاقه مندان اطلاع رسانی شده است.