کد خبر: 43738
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 ارديبهشت 1400 - 16:12

داخلی

»

گزارش

کارگاه «طراحی اینفوگرافی در پاورپوینت» برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن علمی دانشجویی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «طراحی اینفوگرافی در پاورپوینت»برگزار کرد.
کارگاه «طراحی اینفوگرافی در پاورپوینت» برگزار شد

به گزارش لیزنا، انجمن علمی دانشجویی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، کارگاهی با موضوع «طراحی اینفوگرافی در پاورپوینت» در روز دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه 1400 ساعت 13:30 الی 15 با ارائه‌ی  یاسین اسدی جمنانی، دانشجوی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، زیر نظر دکتر رحمان معرفت، عضو هیأت علمی گروه علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، در فضای ادوبی‌کانکت انجمن علمی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان برگزار کرد.

در ابتدای کارگاه، مدرس ضمن ارائه توضیحات دربارۀ اهمیت اینفوگرافی و کارکردهای آن، به اهداف برگزاری این کارگاه پرداخت و گفت: برای ارائه‌ی بهتر و موثر مطالب علمی و درسی، جلوه‌های بصری می‌تواند بسیار کمک کند و اینفوگرافیک هم با استفاده از همین قاعده، به یادگیری مخاطبان کمک کند. علاوه بر یادگیری سهل‌تر مخاطبین، ارائه‌دهندگان متون هم می‌توانند به ارائه‌ی با کیفیت‌تری با استفاده از همین ابزار بپردازند.

وی همچنین اشاره ای به مزایای اینفوگرافی کرد که موجب بالابردن قدرت درک مطلب بیننده، بسط دادن عکس ها و محتوای نوشته مقاله نیز می‌شود.

در ادامه کارگاه  مدرس به بررسی نمونه‌هایی از اینفوگرافیک پرداخت و گفت: استفاده از اینفوگرافیک، محدودیت خاصی ندارد و غالبا تمامی متون و مطالب را می‌توان در قالب یک اینفوگرافی به مخاطبین ارائه کرد.

وی در ادامه به شکل پروژه محور نمونه‌های از اینفوگرافیک را به صورت گام به گام به شرکت کنندگان آموزش داد. همچینین وی برخی از اصول طراحی را ذکر کرد که با به کارگیری این اصول در طراحی اینفوگرافی در نرم‌افزار پاورپوینت می‌توان اینفوگرافیک‌های بیشمار و متنوعی را تهیه کرد و از آن بهره برد. سرفصل این اصل‌ها عبارت بودند از:

- چگونگی باز کردن یک صفحه‌ی جدید و شروع کردن به کار در نرم‌افزار پاورپوینت

- چگونگی ایجاد شکل و کارکردن با اشکال و رسم کردن اشکال (همچون برش اشکال، ادغام و ترکیب آنها، شکل‌سازی و نمودارها...)

- چگونگی استفاده از خلاقیت و به کارگیری ذهن با استفاده از ابزارهای موجود

- چگونگی کارکردن با تنظیمات اشکال ایجاد شده و... .

در بخش پایانی، مدرس، ضمن ارائه خلاصه‌ای از مطالب کارگاه، به رفع اشکال و توضیح برخی از سوال‌هایی که توسط افراد حاضر در کلاس مطرح شده بود پرداخت و افزود: اینفوگرافیک نه تنها اطلاعاتی که شکل نوشتاری آن که ممکن است بسیار پیچیده و طولانی باشد را به سادگی در قالب یه تصویر به مخاطب ارائه می دهد بلکه در آموزش، ارائه گزارش نویسی، تبلیغات، فرهنگ‌سازی و... اهمیت بسیاری دارد .فراگیری یادگیری اینفوگرافی، مسئله‌ای است که ارتباط مستقیم با تمرین کردن و ممارست در این کار دارد. هرکس بنابر استعداد و علاقه‌ای که به این هنر دارد، اگر بتواند آن‌را با تمرین و ممارست  پرورش دهد و به درجه مطلوبی برساند، علاوه بر اینکه او را در مسائل آموزشی کمک خواهد کرد، او را در زمینه‌های کسب درآمد از این طریق هم یاری می‌کند. تمامی این موارد بسته به این است که تا چه حد در زمینه‌ی اینفوگرافی کار می‌شود.

گزارش: رضوان مرادی‌فرد، دانشجوی کارشناسی علم‌اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان