کد خبر: 44024
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 تیر 1400 - 09:13

داخلی

»

گزارش

سومین نشست شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد

منبع : لیزنا
سومین نشست مجازی شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز سیزدهم تیرماه 1400 برگزار شد.
سومین نشست شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا،‌ سومین نشست مجازی شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز سیزدهم تیرماه 1400 با دستورجلسه‌های زیر تشکیل شد:

تبیین وضعیت فراداده‌های به‌کار رفته در سامانه‌های دیجیتال سازمان

طرح گسترش کمیته مارک ایران و تشکیل کارگروه‌های مرتبط

علیرضا انتهایی، مدیرکل منابع دیجیتال به گزارش اجمالی تجربه‌های عملی  سازماندهی منابع دیجیتال در سازمان پرداخت: به‌‌کارگیری طرح‌واره Dublin core، تهیه نگاشت Dublin core به مارک ایران و نیز تهیه نگاشت Dublin core به Highwire Press metadata و استفاده عملیاتی از MarcEdit و OpenRefine از رئوس گزارش وی بود. وی همچنین به استفاده از نرم‌افزار DSpace و پروژه‌های هوش مصنوعی در سازمان و نیز مدیریت فراداده‌ها در پروژه حمد به روش Multi Schema اشاره کرد.

دکتر فریبرز خسروی، رئیس شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع، اهداف این شورا را چنین بیان کرد: اتخاذ تصمیم درباره روش‌های سازماندهی منابع کتابی، غیرکتابی، اسنادی و دیجیتال با استفاده از ظرفیت تخصصی داخل و خارج از سازمان به منظور پرهیز از سلایق و تصمیم‌گیری‌های فردی، اتخاذ تدابیر لازم برای روزآمدسازی شیوه‌های سازماندهی اطلاعات، بازنگری شیوه‌های فعلی از طریق تطبیق با روش‌های مطلوب و آینده‌نگرانه است.

مطابق آیین‌نام، اعضای این شورا عبارت‌اند از:

-1 معاونت کتابخانه یا نماینده متخصص تام‌الاختیار: دکتر فریبرز خسروی

-2 معاونت اسناد یا نماینده متخصص تام‌الاختیار: خسرو طالب‌زاده

-3 معاونت پژوهش یا نماینده متخصص تام‌الاختیار: دکتر فاطمه جان ‌احمدی

-4 مدیرکل پردازش و سازماندهی: طاهره یعقوب‌پور نرگسی

-5 مدیر کل فراهم‌آوری و پردازش منابع دیجیتال: علیرضا انتهایی

-6 مدیر کل تنظیم و توصیف اسناد:حمید سلیم‌گندمی

-7 مدیر کل خطی یا نماینده متخصص تام‌الاختیار:  زهرا مدرسی

-8 دو نفر متخصص و صاحب‌نظر کارشناس حوزه سازماندهی با معرفی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران به‌عنوان اعضای حقیقی:  ابراهیم عمرانی و دکتر محسن حاج‌زین‌العابدینی

-9 دو نفر کارشناس متخصص سازماندهی با انتخاب ریاست سازمان یکی از داخل و یکی از خارج سازمان: دکتر امیر غائبی و دکتر سعیده اکبری‌داریان

دکتر سعیده اکبری‌داریان دبیر شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع، گفت: طرح پیشنهادی توسعه کمیته مارک ایران در این جلسه ارائه شد. نام پیشنهادی جدید با کارکردهای جدید، کمیته بومی‌سازی و عملیاتی‌کردن استانداردهای حوزه کتابخانه و آرشیو است . این کمیته شامل چهار گروه استانداردهای محتوایی، استانداردهای کدگذاری‌شده، مدل‌های داده‌ای و مدل‌های مفهومی است. این کمیته گزارش خود را به شورای سیاست‌گذاری سازماندهی منابع ارائه خواهد کرد. همانگونه که کمیته یونی‌مارک ، کارگروه‌های بررسی مدل‌های مفهومی کتابشناختی و ISBD و نیز LIDATEC زیر نظر کمیته استانداردهای ایفلا فعالیت می‌کنند.در این جلسه طرح پیشنهادی توسعه کمیته مارک ایران به کمیته بومی‌سازی و عملیاتی‌کردن استانداردهای حوزه کتابخانه و آرشیو تصویب شد.

دکتر امیر غائبی به مغفول‌ماندن مبحث امنیت داده‌ها در آیین‌نامه شورا اشاره کرد که مورد قبول همگان قرار گرفت.

دستور جلسه بعدی، ارائه طرح تشکیل کارگروه اصطلاحنامه‌های کتابخانه ملی ایران و نیز بحث درباره کارگروه‌های کمیته بومی‌سازی و عملیاتی‌کردن استانداردهای حوزه کتابخانه و آرشیو خواهد بود و دو کارگروه در اولویت آغاز به کار خواهند کرد.