کد خبر: 44032
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 تیر 1400 - 15:19

داخلی

»

گزارش

ابراز امیدواری رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از افزایش منابع کتابخانه‌های عمومی در دولت آینده

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
غلامعلی حدادعادل گفت: صنعت نشر در ایران با دشواری‌های گوناگونی روبه رو است؛ امیدواریم دولت آینده با تخصیص منابعی، تقویت و افزایش منابع کتابخانه های عمومی را در پیش گیرد تا یکی از مشغولیت‌های اوقات فراغت جوانان، مراجعه به کتابخانه‌ها باشد.
ابراز امیدواری رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از افزایش منابع کتابخانه‌های عمومی در دولت آینده

به گزارش لیزنا، همزمان با روز بزرگداشت قلم، آیین اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ مهدی رمضانی، ‌معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ راضیه تجار، دبیر انجمن قلم ایران؛ محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ پدرام پاک‌آیین، نایب رئیس انجمن قلم ایران؛ سعید طاووسی مسرور، استاد تاریخ اسلام و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سهیلا عبدالحسینی، دبیر این دوره جایزه، در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم با اشاره به لزوم یافتن راه هایی برای انس نسل جوان با کتاب، گفت: علاوه بر خانواده ها که می توانند این اندیشه را انتقال بدهند، مدرسه نقش مهمی ایفا می کند. روش آموزش ما باید به گونه‌ای باشد که مراجعه دانش‌آموز به کتابی غیر درسی را ایجاب کند. در بسیاری از شهرهای ایران دانش‌آموز وقتی وارد کلاس اول ابتدایی می‌شود تا پایان دوره ابتدایی، غیر از کتاب‌های درسی هیچ کتاب دیگری نمی‌خواند. یعنی نه در شهر کتابفروشی در دسترسی وجود دارد، نه امکان خرید کتاب برای همه فراهم است، نه در مدرسه کتابخانه فعالی وجود دارد و نه درس‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که دانش‌آموز ناچار به مطالعه کتاب غیر درسی باشد؛ بنابراین ارتباط بین کودک و نوجوان با کتاب برقرار نمی‌شود. بعد از دوران ابتدایی زمانی که دیگر شخصیت او شکل می‌گیرد، تغییر این شخصیت دشوار خواهد شد؛ بنابراین باید تغییرات ساختاری در شیوه آموزش به وجود بیاید و معلم‌ها خودشان اهل مطالعه باشند و دانش آموزان را به مطالعه تشویق کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بعضی مدارس کلاس فوق برنامه مخصوص مطالعه دارند، افزود: در این کلاس‌ها همه دانش‌آموزان یک کتاب را می‌خوانند و درباره آن بحث می‌کنند و گاه نویسنده و مترجم را دعوت می‌کنند. این فرهنگ باید گسترش پیدا کند؛ البته در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و وابستگی ما در بحث کاغذ به خارج، روز به روز قیمت کتاب بیشتر می‌شود؛ به طوری که اکنون کتاب از کالاهای تجملی محسوب شده و در سبد خانوار جایی ندارد.

حدادعادل اضافه کرد: صنعت نشر در ایران با توجه به مشکلات معیشتی، با دشواری‌های گوناگونی روبه رو است. امیدواریم دولت آینده با سیاست‌گذاری‌هایی تقویت و افزایش منابع کتابخانه های عمومی را در پیش گیرد تا یکی از مشغولیت‌های اوقات فراغت جوانان، مراجعه به کتابخانه‌ها باشد.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر فرهنگ گفت: با گسترش استفاده از فضای مجازی همه چیز تغییر کرده است. فضای مجازی مطبوعات را از صحنه بیرون کرد. امروز دیگر نمی توان نقشی برای روزنامه مکتوب قایل شد و هر کس در جیب خودش، هزاران روزنامه دارد.

حدادعادل اضافه کرد: با ظهور فضای مجازی، قلم قداست سنتی و عرفی خود را از دست داده است. در طول تاریخ شخصیت های برجسته اهل قلم بودند و اسم آن ها احترام و ادب برمی انگیخت. در گذشته نوشته اعتبار و سندیتی داشت، اما در فضای مجازی همه همانطور که صحبت می کنند، می‌نویسند. یعنی این فضا امتیاز میان حرف زدن معمولی با نویسندگی را از بین برده است.

وی خواستار برگزاری نشست هم اندیشی از سوی انجمن قلم به منظور بررسی محاسن و معایب فضای مجازی شد.