کد خبر: 45047
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 دی 1400 - 08:46

داخلی

»

گزارش

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران:

فعالیت‌های داوطلبانه نقش موثری در توسعه خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها دارند

منبع : لیزنا
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، به‌کارگیری نیروهای داوطلب را در کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی اقتصادی و گستردگی خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها موثر دانست.
فعالیت‌های داوطلبانه نقش موثری در توسعه خدمات نوآورانه کتابخانه‌ها دارند

به گزارش لیزنا، پانزدهمین پیش نشست اولین همایش بین المللی فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی در وبیناری با حضور دکتر فهیمه باب الحوائجی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران با موضوع «به کارگیری نیروهای داوطلب در اوضاع اقتصادی» برگزار شد

باب‌الحوائجی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تولید، عرضه و توزیع اطلاعات گفت: هر نهاد تولیدکننده اطلاعات، یک مرکز اقتصادی محسوب می‌شود اما متاسفانه این نقش کتابخانه‌ها مغفول مانده است.

وی کمبود بودجه را یکی از چالش‌های مدیریت کتابخانه‌ها برشمرد و به‌کارگیری نیروهای داوطلب در این مراکز را از راه‌های موثر در رفع این چالش عنوان کرد.

باب الحوائجی تصریح کرد:  برای جذب نیروهای داوطلب باید ابتدا نیازهای انسان‌دوستانه مطرح و برای رفع این نیازها تعداد داوطلبان، نقش و تخصص آنان احصاء و در مقابل نیز آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی افزایش اعتماد به نفس، مشارکت اجتماعی، رفع مشکلات روانشناختی، ایجاد مهارت، آمادگی برای استخدام، انتقال به شغلی با شرایط مناسب و پر کردن اوقات فراغت را بخشی از مزایای اقدامات داوطلبانه برای نیروهای داوطلب برشمرد و افزود: با توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، کتابداران فرصت بیشتری برای دیگر اقدامات و خلق خدمات نوآورانه خواهند داشت.