کد خبر: 45488
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 فروردين 1401 - 23:27

داخلی

»

گزارش

صدور کد شناساگر دیجیتال DOR برای مقالات همایش های ملی و بین المللی از سال 1401

منبع : موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)
موسسه استنادی علومISC  و پایش علم و فناوری از اواخر سال 99 سامانه جامع صدور شناسه دیجیتال اشیا  (Digital Object Recognizer) برای ثبت و صدور یک کد منحصر بفرد به طور استاندارد برای مقاله های پذیرش شده در نشریات کشور، جهان اسلام و دنیا را رونمایی کرد.
صدور کد شناساگر دیجیتال DOR برای مقالات همایش های ملی و بین المللی از سال 1401

به گزارش  لیزنا، دکتر محمدجواد دهقانی ریاست ISC  با اعلام این خبر گفت: در طراحی و پیاده‌­سازی این سامانه کلیه استانداردها و شیوه‌­نامه‌­های بین­‌المللی رعایت شده و برنامه ریزی لازم برای امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای کلیه فعالیت­های پژوهشی شامل مقالات همایش­های ملی و بین المللی، ایده‌­ها و نیازهای ثبت شده در نظام ایده­‌ها و نیازها (نان)، گزارش طرح­های تحقیقاتی، پایان­‌نامه و رساله­‌های دانشجویان و نیز آثار هنری فراهم شده است.

وی ادامه داد: این کار ارزشمند در جهت شناسنامه­‌دار کردن کلیه فعالیت­های پژوهشی کشور بوده و امید است منشا تحول اساسی در مستند سازی فعالیت­های علمی کشور و بخصوص دسترسی به آمار شفاف و دقیق شود. 

رییس ISC گفت: اطلاعات موجود در این سامانه نشان می دهد که روند افزایشی تعداد نشریات ثبت شده در این سامانه و نیز صدور شناسه DOR برای مقالات به طور مستمر ادامه داشته به طوری که تا پایان اسفند 1400، تعداد 802 نشریه در این سامانه ثبت نام نموده و بیش از 150 هزار مقاله این کد را دریافت کرده اند.

وی افزود: : شناسه دیجیتال اشیا  (DOR) عبارت از یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آن می‌باشد. کد بین‌المللی DOR به گونه­ای طراحی شده است که به آثار مختلف علمی از جمله مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، ایده­ها و نیازها، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق می­گیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می‌کند. از جمله مزایای این شناسه  دسترس­پذیری سریع و آسانتر به اطلاعات کامل کتاب‌شناختی مقاله، ارجاع­دهی ساده و سریع، افزایش رویت­پذیری بیشتر مقاله و در نتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی و بنابراین افزایش ضریب­تاثیر و اعتبار نشریه، شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی، سیاست‌گذاری در جهت اقتصاد مقاومتی و     صرفه جویی ارزی (صدور سایر کدهای شناساگر فقط در انحصار خارج از کشور می باشد) و امکان صدور شناسه به تمام فعالیت‌های پژوهشی شامل مقالات منتشر شده در نشریات و همایش‌ها حتی برای سال‌های گذشته می باشد.

دهقانی گفت: روند افزایشی تعداد نشریات ثبت نام شده در این سامانه و نیز صدور شناسه DOR برای مقالات در ماه های مختلف سال در نمودارهای زیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می­شود بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از این سامانه تا پایان اسفند 1400، تعداد 802 نشریه در این سامانه ثبت نام نموده و به طور مستمر برای مقالات خود این کد را دریافت نموده اند. میزان افزایش مقالات علمی که در فاصله یکساله این کد را دریافت کرده ­اند نسبتا زیاد بوده به طوری که از فروردین ماه از 9824 مقاله به 150946 مقاله در اسفندماه رسیده است. این بدان معناست که تعداد 141122 مقاله در سال  1400کد شناسگر دیچیتال (DOR) را دریافت کرده اند.

 

دهقانی گفت: نشریات برای مقاله­‌های سال­های مختلف خود می­‌توانند درخواست شناسه DOR داشته باشند. گزارش مستخرج از سامانه نشان می دهد که در حال حاضر کد شناسهDOR  به مقالات انتشار یافته در سال های  مختلف از  83 سال گذشته (1317 الی 1403) اختصاص یافته است. به طور خاص در  سال 1396 تعداد 11384 مقاله، 1397 تعداد 13375 مقاله، 1398 تعداد 16775 مقاله، سال  1399 تعداد 20312 مقاله، سال 1400 تعداد 14391 مقاله و نیز سال 1401 تعداد 589 مقاله کد شناسه DOR  را دریافت کرده اند. لازم به ذکر است که آمار ارائه شده در این گزارش تا پایان اسفند 1400 است و تعداد مقاله­‌های شناسه­‌دار با گذر زمان رو به افزایش خواهد بود.

دهقانی ادامه داد: به منظور فراهم کردن بستر آسان برای دریافت شناسه DOR برای مقالات، وب­‌سرویس مورد نیاز ارائه و هماهنگی لازم با شرکت­های پشتیبانی از سامانه مدیریت نشریات انجام شده است. این وب سرویس امکان صدور شناسه را برای مقالات آماده انتشار و چاپ شده فراهم می­نماید. شرکت­های پشتیبانی­ کننده نشریات جهت برقراری ارتباط می­‌توانند درخواست خود را به آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند. نشریات می­‌توانند برای مقالات سال­های پیشین خود نیز این شناسه را فعال کنند.

 در وب‌­سرویس ارائه شده اطلاعات نشریه و مقاله مربوطه دریافت می­شود و شناسه به عنوان خروجی ارائه می شود. تولید شناسه برای 10 مقاله از زمان کلیک بر روی دکمه درخواست شناسه، به طور میانگین 3 ثانیه زمان می­گیرد. لازم به ذکر است که دریافت شناسه در حالت دستی (بدون استفاده از وب­‌سرویس) نیازمند مراجعه کارشناس به سامانه DOR، ورود به سامانه، ثبت دوره شماره مربوطه، بارگذاری فایل XML یا اکسل مربوطه و نهایی سازی فرآیند بوده است که به زمان بیشتری در مقایسه با استفاده از وب­سرویس نیاز است. وب سرویس تعریف شناسه DOR برای "مقالات آماده انتشار" نیز از سوی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ارائه شده است که نیاز است شرکت های پشتیبانی کننده سامانه مدیریت نشریات با هماهنگی ISC این سرویس را به نشریات ارائه دهند.

 همچنین ترتیبی فراهم شده است که در اغلب سامانه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وب‌سرویسی تعبیه و با ورود کد DOR هر مقاله، اطلاعات کامل کتاب‌شناختی مقاله از جمله عنوان مقاله، نویسندگان و وابستگی سازمانی آنها، شماره و تاریخ انتشار و ... به طور کاملا خودکار در سیستم وارد شود. این مساله یکی از مطالبات دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در طول سال های گذشته بوده است. 

دهقانی افزود: لازم به ذکر است که این سامانه چند زبانه است و  مورد استقبال کاربران سایر کشورها بخصوص کشورهای اسلامی نیز قرار گرفته است. لازم به ذکر است در حال حاضر تلاش بر این است که  این کد در سطح بین المللی و برای سایر پایگاه های استنادی بین المللی از جمله اسکوپوس معرفی شده و مورد ارجاع قرار گیرد.

وی ادامه داد: عضویت و دریافت کد DOR به راحتی با ورود به سامانه با آدرس https://dorl.net، صورت می گیرد و در حال حاضر این سرویس به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه در اختیار نشریات قرار می گیرد.

به منظور همکاری کارشناسان ISC با نشریات برای ثبت شناسه مقالات، نشریات می توانند درخواست خود را به آدرس این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال یا با شماره 36468454-071 تماس بگیرند.