کد خبر: 45707
تاریخ انتشار: شنبه, 24 ارديبهشت 1401 - 20:30

داخلی

»

گزارش

وضعیت کاغذ، مقوا و زینک در نشستی در نمایشگاه کتاب بررسی شد

منبع : لیزنا
وضعیت کاغذ، مقوا و زینک، رفع چالش ها و ارائه پیش نیاز های لازم در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وضعیت کاغذ، مقوا و زینک در نشستی در نمایشگاه کتاب بررسی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «بررسی وضعیت کاغذ، مقوا و زینک» با حضور غلامرضا شجاع نماینده تشکل های صنعت چاپ و مصرف کنندگان کاغذ کشور و دکتر سید عباس حسینی نیک، نماینده ناشران روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سرای علمی فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر سید عباس حسینی نیک موضوع کاغذ، مقوا و زینک را به عنوان مواد اولیه برای نشر چاپی کتاب مهم شمرد و گفت: بحث های متعد و متفرق و نظریات متفاوتی وجود دارد درباره اینکه کاغذ، مقوا و زینک باید با تولید داخل تامین شود و در دولت جدید بیش تر صحبت از تولید کاغذ هست و باید مورد ارزیابی قرار گیرد که در گام اول تولید کاغذ با توجه به مواد اولیه آن و مقوا و زینک، امکان تولید به اندازه کافی وجود دارد یا نه. و اگر این امکان وجود دارد آیا با همان کیفیت مناسبی که باید باشد امکان تولیدش فراهم است یا خیر.

غلامرضا شجاع نماینده تشکل های صنعت چاپ و مصرف کنندگان کاغذ کشور توضیحات خود را با بررسی وضعیت موجود در تولید کاغذ در کشور شروع کرد و گفت: مشکلات و معظلات متعددی در رابطه با کاغذ، زینک و مقوا وجود دارد، در واقع در کشور به طور واقعی و چشمگیر یک کارخانه بیشتر وجود ندارد که قادر به تولید کاغذ چاپ و تحریر است. این کارخانه تنها کارخانه ای است که مواد اولیه مورد نیاز را آماده و قادر به تولید ۸ تا ۹ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه است. آن هایی که در چند صدم کشور وجود دارند در حقیقت به درد ناشران کتاب نمیخورند و به نوعی در استفاده از منابع و مواجب دولت هستند. که مقادیر زیادی هم بین این چنین کاغذ ها پلاستیک وجود دارد. کارخانه چوب و تحریر مازندران در حال حاضر در حال تولید کاغذ چاپ و تحریر است و حدود ۳ هزار تن از  تولید این کارخانه به چاپ و نشر کتاب های درسی تخصیص داده شده است.

شجاع در رابطه با مشکلات این کارخانه اینطور بیان کرد: مشکل تامین مالی و نرسیدن چوب کافی به این کارخانه از معضلات مهم تولید کاغذ، مقوا و زینک است. در حال حاضر تولیدات این کارخانه شروع شده ولی بیشتر تولیداتشان متعلق به تعهدی است که نسبت به آموزش و پرورش دارند.

حسینی نیک در ادامه اضافه کرد: البته در قبل از انقلاب کاغذ پارس بسیار کاغذ خوبی را تولید کرده و همینطور جنس کاغذ از لحاظ فنی بسیار مناسب بوده است و آتش زدن این کاغذ ها توسط کشاورزان آن ناحیه موجب تخریب محیط زیست می شد.

حسینی نیک با اشاره به مشکلاتی که در هنگام تحویل کاغذ به کارخانه وجود داشته گفت: سقفهای خود کارخانه شکسته بود و آن دستگاه هایی که باید کاغذ از آن میکرون عبور میکرده داخلش آب ریخته میشده و همینطور مشکلات کمبود کارگران از مشکلات اساسی کارخانه پارس بوده است. معضل اساسی تر بغیر از معظل فنی که وجود داشت این بود که در انتهای کارخانه مکان بازی بود که کارگران د رآنجا زندگی میکردند و هر کس که کارخانه را خریداری میکرد این کارگران برای حفظ موقعیت خودشان دست به اعتراضات زیادی میزدند.

دکتر حسینی تاکید کرد: من موافق تولید داخلی به هر قیمتی نیستم و همه کشور ها مزیت های مختلفی دارند و  باید به اقتضای امکاناتشان تولید کنند و شعار صحیحی نیست که ما باید در هر زمینه ای تولید داشته باشیم در واقع ما مزیت های لازم برای تولید کاغذ را نداریم و باید به فکر ایجاد مزیت های تولید کاغذ بیافتیم.

شجاع در ادامه اضافه کرد: ما در حال حاضر با توجه به فعال نبودن کامل آموزش و پرورش و دانشگاه ها بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار تن به کاغذ چاپ و تحریر نیاز داریم. کارخانه مازندران در سال ۱۳۷۶ افتتاح شد و یکی از بد سلیقه ترین مکان های انتخابی موجود در آن زمان برایش انتخاب شده بود. در جهان به ازای هر درختی که بریده می شود باید یازده نهال به ازای آن کاشته شود ولی این کارخانه با انجام این کار هم باز موفق نبود.کاغذ و چوب مازندران در بهترین حالت که صد در صد تمام مواد اولیه و لوازم یدکیش نرمال باشد قادر است بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن کاغذ تحریر و چاپی داشته باشد. در حال حاضر کل تمرکز این کارخانه روی کاغذ گرافت است و کل تولیدات این کارخانه را کشور ترکیه پیش خرید کرده است.

شجاع تاکید کرد: کارخانه هایی می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند که بتوانند در دقیقه ۲۰۰ هزار متر مربع کاغذ تولید کنند و نبود نیروی انسانی ماهر و متخصص در کارخانه ها از دلایل موفق نبودن در تولید کاغذ مناسب در ایران شمرد.

حسینی نیک در ادامه اضافه کرد: چنانچه الان هم ظرفیت های کاغذ را ما در اختیار داشته باشیم باز هم ۸۰ تا ۹۰ هزار تن میتواند کاغذ تولید کند که آن هم باید برای آموزش و پرورش و مصارف کتب درسی استفاده می شود.

ما حتما باید به واردات ملزومات تولید کاغذ بپردازیم و این اتفاق با توجه دلار آزاد مقرون به صرفه نخواهد بود. دولت و وزارتخانه ها با توجه به پیگیری سیاست های تولید باید در کوتاه مدت تدابیری باندیشند که کاغذ با قیمت مناسب وارد کنیم و ما برای وارد کردن کاغذ منعیتی نداریم. از تدابیر ممکن می شود به این موارد توجه کرد: یکی تامین ارز نیمایی و دیگری اصل جا به جایی پول که رفع اینها به نفع ناشران و جوامع و خوانندگان کتاب خواهد بود.

شجاع در آخر گفت: ما الان شدیدا وابسته به واردات هستیم و معضل واردات ما فقط در حوزه صنعت کاغذ نیست ولی وعده هایی که مسئولین محترم ارشاد دادند حتی شخص رئیس جمهور برای حل مشکل تاکید داشتند ولی میبینیم که تا الان این امکان شدنی نبوده است.

شجاع در مورد صنعت چاپ هم گفت: صنعت چاپ یک کار فصلی است و سفارشاتی که در فصل های زمستان وجود دارد دو برابر فصل های دیگر است

شجاع در پایان تاکید کرد: کشور ما بیشتر دچار مشکل مدیریتی و اقتصاد سیاستی است که نه فقط صنعت چاپ بلکه همه صنایع را به چالش کشیده که حتما باید برایش تدابیری اندیشید.

 

گزارش: غزاله ورقائی