کد خبر: 45757
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 22:10

داخلی

»

گزارش

«وضعیت مالیات بر نشر کتاب» در نمایشگاه کتاب بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست «بررسی وضعیت مالیات نشر کتاب» در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
«وضعیت مالیات بر نشر کتاب» در نمایشگاه کتاب بررسی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «بررسی وضعیت مالیات نشر کتاب» با حضور حمید داودی، معاون دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور و فرزانه زمانی علویجه، رئیس اداره تنقیح قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست به تاریخچه ای از معافیت های بخش انتشاراتی و مطبوعاتی پرداخته شد.

حمید داودی درباره مالیات های موضوع اشخاص یا فعالیت های انتشاراتی سخنان خودش را آغاز کرد و گفت: مالیات بر درآمد مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده است و در این باره سه نکته را مطرح کرد و گفت: اول، بر اساس ماده یک قانون مالیات های سیستم هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که تحمیل می نماید مشمول پرداخت مالیات است. دوم، بر اساس ماده دو قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالاها و ارایه خدمات در ایران و واردات و صادرات آنها مشمول مالیات و عوارض است و سوم بر اساس مواد هشتاد و شش و صد و هفت و ... گاهی اشخاص حقیقی یا حقوقی مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر هستند که به این نوع مالیات، مالیات تکلیفی می گویند.

داودی درباره قوانین معافیت از مالیات های مستقیم گفت: فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی و فرهنگی و هنری دارای مجوز از پرداخت مالیات معاف شده است الف) آنهایی که مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دستگاه های ذی ربط دارند و یا ب) اشخاص دارای مجوز از طرف حضرت امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری هستند. وجود حاصل از فعالیت های غیر انتفاعی اشخاص موضوع ماده ۱۳۹ از راه برگزاری دوره های آموزشی و یا سمینار و نشر کتاب و نشریه های دوره ای و... و به منظور پیشبرد اهداف در چهارچوب اساسنامه و با نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها از پرداخت مالیات معاف است که در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ این معافیت تبدیل به نرخ صفر شد. در جزء یک بند ع تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری معافیت فعالیت انتشارات کمک درسی حذف و نشر و تکثیر پخش آثار موسیقی یابی، حراجی آثار هنری تا سقف دو میلیارد و ششصد ملیون ریال قابل اعمال و مازاد آن به نرخ قانون مشمول مالیات است.

فرزانه زمانی سخنان خودش را با توضیحاتی بر نرخ صفر شروع کرد و گفت: منظور از مالیات با نرخ صفر یک نوع معافیت مالیاتی پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری در موعد مقرر است که برای مودی در نظر گرفته می‌شود و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات خواهد شد و البته مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفا شامل درآمد ابزاری به جز درآمدهای کتمان شده است.

زمانی افزود: عرضه کالا ها و ارایه خدمات مواردی که گفته میشود از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند خمیر کاغذ و کاغذ باطله-دفتر تحریر-کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه-کتاب و روزنامه و مجله و نشریه است. واردات کالاهای این حوزه جزء معاف از پرداخت مالیات و عوارض هستند. عرضه این کالا ها در داخل کشور مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض داخلی معاف است.

زمانی تاکید کرد: یکسری تکالیف در این حوزه ها وجود دارد که به اختصار توضیح میدهم: اول ارایه اظهارنامه مالیاتی است که اشخاص حقوقی حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی خود باید اظهار نامه تنظیم کنند و اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد. دوم نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک است. سوم صدور و نگهداری صورت حساب الکترونیکی معاملات توسط مودیانی که به عرصه کالا و یا خدمات اشتغال دارند. چهارم پرداخت مالیات است. پنجم کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر. ششم ثبت نام و ثبت معاملات در سامانه مودیان که ثبت معاملات در این سامانه به منزله ثبت در دقتر قانونی است.

حمید داودی به چندین ماده قانون های مختلف مهم که شامل ناشران کتاب می شود اشاره کرد و گفت: فعالیت مشمول ناشران کتاب که باید توسط خود آن ها صورت بگیرد نویسندگی-ویراستاری-صفحه آرایی- صفحه بندی- تعمیر گری- حروف چینی و مانند آن است که باید توسط ناشران خود کتاب ها صورت بگیرد. ضمانت اجرای عدم انجام تکلیف هم شامل مواردی مثل عدم برخورداری از معافیت نرخ صفر و بخشودگی ها و مجازات و جریمه و ممنوع الخروجی را به همراه خواهد داشت. درواقع اینها ضمانت اجرایی این قوانین مالیات بر ارزش افزوده از سوی سیاست های دولتی هستند. طبق ماده ۱۶۹ اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می شوند مکلفند برای انجام معاملات خود صورت حساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارایه کنند. طبق ماده ۱۴۸ اگر هزینه هایی حایز شرایط مذکور در ماده فوق باشد کسر خواهد شد و مالیات و عوارض به آن ها تعلق نخواهد گرفت. یک؛ قیمت کالاهای خریداری شده، دو؛ هزینه استخدامی متناسب با کارمندان، سه؛ هزینه های بیمارستانی چه خود چه افراد تحت تکلف در طول سال مالی، که اگر این هزینه ها را به همراه سند داشته باشند کسر خواهد شد.

حمید داودی گفت: بنابراین مراجع داوری اطلاعاتی علاوه بر رسیدگی که باز هم در داوری صورت می گیرد شش مرحله بعد از واحد مالیاتی می توانند پرونده شان را مطرح کنند تا به آن حق و حقوقی که طالب آن هستند دست پیدا کنند. ما از حوزه فعالیتی انتشاراتی ها به این نتیجه رسیدیم که قانون گذار نرخ صفر را در نظر گرفته ابتدا مالیات بوده و بعد نرخ صفر جایگرین آن شده که بر اساس آن پروانه بهره بردار که انتشارات دارند باید صورت بگیرد.

وی به ناشران کتاب تاکید کرد:  اظهار نامه مالیاتی را به موقع تحویل بدهید اگر اشخاص حقیقی هستید در پایان خرداد ماه واگر اشخاص حقوقی هستید در پایان تیر ماه این کار را انجام دهید. اگر تکالیف قانونی مان را انجام ندهیم مکلف به عدم اجرای قوانین شده ایم و شامل جریمه مالیاتی خواهیم شد که در این صورت بخشش و مالیات نرخ صفر بهمان تعلق نخواهد گرفت.

 

گزارش: غزاله ورقائی