کد خبر: 45759
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 ارديبهشت 1401 - 18:00

داخلی

»

گزارش

نشست «الگوی سازمان نشر دانشگاهی» برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست «الگوی سازمان نشر دانشگاهی» در گفت و گو با مدیر مسئول انتشارات ارجمند در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نشست «الگوی سازمان نشر دانشگاهی» برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «الگوی سازمان نشر دانشگاهی» در گفت و گو با مدیر مسئول انتشارات ارجمند با حضور دکتر محسن ارجمند، مدیر مسئول انتشارات ارجمند و مهندس مریم رونق، دبیر نشست،  روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر محسن ارجمند، مدیر مسئول انتشارات ارجمند در پاسخ به این سوال که توصیۀ شما به ناشران جوان یک سازمان نشر دانشگاهی چیست گفت: پیشنهاد من در مورد الگوی نشر دانشگاهی برای ناشران جوان و برای کسی که می خواهد کار را شروع کند و یا شروع کرده و میخواهد توسعه بدهد این است که الگویی که در این زمینه شناخته شده است الگویی نیست که از ابتدا باید شروع شود بلکه باید از ابتدا در نظرش بگیرد و باید آن را مثل یک پازل کنار هم بچیند و الگو را پیشه گیرد. فعالیت نشر ممکن است در طول ده سال به تدریج تکمیل بشود ولی خوب است که از ابتدا این چیدمان در ذهن ناشر وجود داشته باشد که به کدام سمت می خواهد پیش برود و خیلی خوب است که این ذهنیت نیز پرورش پیدا کند و همه این شیوه را در کار خود در هر زمینه ای پیش گیرند.

دکتر ارجمند در ادامه افزود: دو بخش در بخش انتشارات وجود دارد که یکی بخش تولید یعنی تولیدات علمی، فنی و یا حتی علمی-فنی است و دیگری بخش پخش و بازاریابی و تبلیغات است که خود مسئله بازاریابی و تبلیغ از مسائل مهم این بخش به شمار می آیند. در بخش بازوی تولید باید از یک طرف ارتباط هایی به تدریج با اصحاب علم در شاخه ای که ناشران فعالیت می کنند با مراکز فرهنگی مرتبط برقرار شود و به طور جدی و دقیق از این مراکزی که در آن حوزه فعالیت میکنند بازخورد بگیرند، که نتیجه این بازخورد ها به بستر علمی و جامعه علمی که برای آن تولید محتوا میکنند بستگی بسیار زیادی دارد. ارتباط با ناشرین و مولفین بحث قابل توجهی است که به چه صورت تولید محتوا میکنند و بعد چگونه ویرایش این محتوا صورت میگیرد دارای اهمیت است.

وی در ادامه گفت: در بخش گرافیک که نشان دهنده هویت یک ناشر است باید بگوییم که شاید یک کتاب با دو زبان نوشتار متنی و زبان دوم زبان طراحی داخلی صفحات باشد اما به نظرم طراحی صفحات اصلا نباید دست کم گرفته شود بلکه حتما باید در موردش اطلاعات کلاسیک متناسبی را هم به دست آوریم، اما امروزه این نوع فعالیت جای خودش را به برنامه های فانتزی نشر داده که مسئله خوبی نیست. خیلی بهتر است که یک سازمان نشر هر کاری را که میتواند برون سپاری کند الان هم که اطلاعات آنلاین بیشتر شده این برون سپاری آثار خیلی راحت تر صورت خواهد گرفت.

 

داشتن یک وب سایت خوب می تواند به ناشر کمک بسازایی کند

ارجمند تاکید کرد: ناشرانی که از بخش دوم که شامل بخش فروش و تبلیغات است کار خود را شروع می کنند و بعد بخش اولیه را تکمیل می کنند در بخش فروش موفق تر هستند. البته واقعیت قضیه این است که تولید بسیار آسان تر از فروش و تبلیغات است. الان دورانی است که نشر دارد پوست می اندازد و وارد مراحل جدیدی می شود. امروزه وب سایت خوب حرف اول را می زند پس داشتن یک وب سایت خوب میتواند به ناشر کمک بسازایی کند. پخش اینترنتی خیلی جایگاه خودش را در  دنیای امروزه باز کرده است و از اهمیت ویژه ای در این عرصه برخوردار است. مبحث بعدی بازاریابی است که بحث مهمی است و در واقع ناشر مهم ترین وظیفه اش این است که بداند برای چه کسی قرار است کتاب تولید کند و مشتریانش چه کسانی هستند تا بر اساس نیاز های مخاطبینش تولید محتوا انجام دهد. امروزه کسی که محتوای خوب و تبلیغات خوبی داشته باشد در این عرصه سربلند خواهد شد.

دکتر ارجمند در پایان گفت: من تقریبا سی سال است که در حوزه نشر فعالیت میکنم. واقعیت قضیه این است که ناشرانی که درحوزه های مختلف نشر فعالیت دارند خیلی زیاد هستند اما کسی موفق خواهد بود که یک حرف جدید یا موضوع جذاب یا برندینگ جدید را معرفی بکند. امروزه تولید کتاب فوق العاده هزینه بر تر نسبت به گذشته است یعنی در گذشته امکان ریسک کردن وجود داشت اما حالا این امکان میسر نبوده و نخواهد بود. اغلب ناشران ما که ناشران کوچکی هم هستند بودجه کاریشان در حدی نیست که بخواهند پراکنده کار بکنند و ناشرانی که بتوانند گسترده کار انجام دهند کم هستند. ناشرین اگر می خواهند در این عرصه موفق و پیشرو باشند باید آن لنگرگاه های حوزه کاری خودشان را بشناسند که البته این موضوع بستگی زیادی به بودجه و وقت ناشران دارد. خیلی خوب می شود که در کشور ما هم این سنت غرب را که شرکت های کوچک در عرصه تحولشان به هم می پیوندند و کم کم رشده کرده و پایدار می شوند را به کار گیریم.

 

گزارش: غزاله ورقائی