کد خبر: 45806
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 خرداد 1401 - 17:53

داخلی

»

گزارش

کارگاه نمایه سازی نشریه در پایگاه‌های استنادی برگزار شد

منبع : موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری
دکتر محمدرضا قانع گفت: بی طرفی، وسواس و پویایی از جمله اصول اولیه فرآیند انتخاب نشریه است.
کارگاه نمایه سازی نشریه در پایگاه‌های استنادی برگزار شد

به گزارش لیزنا، دومین کارگاه از سلسله کارگاه های آموزشی نمایه سازی نشریه در پایگاه های استنادی، تخصصی و اجتماعی با موضوع نمایه سازی نشریه در پایگاه استنادی وب آو ساینس، اهمیت پایگاه و فرایندهای عملی و همچنین فرآیند عملی نمایه سازی نشریه در وب علم (Web of Science-WoS)  توسط اعضای هیأت علمی مرکز منطقه ای دکتر نرجس ورع  و دکتر محمدرضا قانع برای سردبیران و کارشناسان نشریات در موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در تاریخ 4 اردیبهشت 1401 برگزار شد.در این کارگاه 300 سردبیر از نشریات داخلی حضور داشتند.

دکتر ورع در ابتدا به ویژگی‌های پایگاه  وب آو ساینس پرداخت و گفت: امکان دسترسی به تمام منابع استناد شده در مقالات مختلف، امکان بررسی چکیده مقالات، دسترسی به مقالات علمی در راستای ایجاد امکان استفاده هدفمند اطلاعات روزآمد، امکان جستجو و گزارش‌گیری به شکل های مختلف، پشتیبانی از زبان های مختلف و همچنین ارزیابی و دسته بندی نشریات بر اساس شاخص های مختلف از جمله این ویژگی ها می باشد.

دکتر ورع در ادامه به معیارهای نمایه شدن نشریات در پایگاه وب آو ساینس پرداخت و گفت: انتخاب نشریات برای نمایه شدن در پایگاه وب آو ساینس فرایندی است که با دقت بسیار زیاد انجام می گیرد. این فرایند شامل سه ‌گام اساسی، ارزیابی دقیق مشخصات اولیه، بررسی معیارهای کیفی و کمی نشریه است.

وی سپس چرخه فرایند ارزیابی برای نمایه شدن را برای حاضرین در این کارگاه تشریح کرد و گفت: مجلاتی که از معیارهای کیفی برخوردار هستند، ابتدا وارد نمایه استنادی منابع نوظهور استنادی (ESCI) می‌شوند. مجلاتی که علاوه بر معیارهای کیفی، دارای معیار کمی مانند ضریب تأثیر نیز هستند، بسته به حوزه موضوعی خود، در یکی از مجموعه‌های هسته یعنی (SCIE), (SSCI) , (AHCI) نمایه می‌شوند. مجلاتی که در مجموعه ESCI نمایه می‌شوند، اگر ضریب تأثیر خود را ارتقاء دهند، می‌توانند پس از ارزیابی مجدد سالانه، وارد یکی از هسته‌های تخصصی یعنی (SCIE), (SSCI) , (AHCI) شوند.

دکتر قانع در کارگاه فرآیند عملی نمایه سازی نشریه در وب علم (Web of Science-WoS) گفت: نمایه سازی به نشریه کمک می کند تا هدف اصلی یعنی دسترسی مخاطبان در سطح گسترده به محتوای نشریه محقق شود. همچنین، در دسترس بودن به نوبه خود باعث بهبود شهرت نشریه به عنوان منبع قابل اعتماد که دارای اطلاعات با کیفیت بالا در زمینه حوزه تخصصی است، می شود. علاوه براین، جست و جوی پایگاه های اطلاعاتی اولین فعالیتی است که پژوهشگران به عنوان بخشی از مطالعه خود انجام می دهند، طبیعتاً به پایگاه های شناخته شده و معتبر مراجعه می شود. بنابراین، نمایه شدن در یک پایگاه اطلاعاتی شناخته شده در زمینه حوزه تخصصی نشریه به افزایش خوانندگان کمک می کند.

وی سپس به بیان سه ویژگی در ارزیابی و انتخاب نشریه پرداخت و گفت: سه ویژگی بدون جانبداری از ناشر،  دانش موضوعی و انتخاب داخلی از موارد مهمی می باشد که در ارزیابی ها مدنظر گرفته می شود.

قانع در ادامه به دوره انتظار برای ارزیابی نشریه پرداخت و گفت: در صورت عدم رعایت معیارهای کیفی، نشریه در دوره انتظار (منع صدور مجوز) قرار می گیرد و ارسال مجدد نشریه منوط به پایان دوره انتظار است.

وی در ادامه به معرفی شرایط دوره انتظار برای ارزیابی نشریه و همچنین ارزیابی سردبیری (کیفیت) و نشریات حذف شده پرداخت.

قانع در ادامه به اصول اولیه فرآیند انتخاب نشریه پرداخت و گفت: بی طرفی، وسواس و پویایی از جمله این اصول می باشد. همچنین، برای ارزیابی نشریات از 28 معیار استفاده می شود. 24 معیار کیفیت طراحی شده برای انتخاب دقیق و بهترین عملکرد در سطح نشریه و چهار معیار تأثیر طراحی شده برای انتخاب تأثیرگذارترین مجلات در زمینه مربوطه با استفاده از فعالیت استنادی به عنوان شاخص اصلی تأثیر است.

وی در ادامه این کارگاه به موضوعاتی همچون نحوه ارسال نشریه و نشریات ایران در JCR پرداخت.

در پایان این کارگاه آموزشی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و به سوالات سردبیران نشریات پاسخ داده شد.