کد خبر: 45808
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 خرداد 1401 - 18:12

داخلی

»

گزارش

«روش‌های پژوهش کیفی: پدیدارشناسی» بررسی شد

منبع : لیزنا
دکتر یزدان منصوریان گفت: هر گاه انسان در تعامل با اطلاعات، کانون توجه ما قرار بگیرد آن موقع ما می‌توانیم از پدیدار شناسی استفاده کنیم.
«روش‌های پژوهش کیفی: پدیدارشناسی» بررسی شد

به گزارش لیزنا، کمیته آموزش هشتمین دوره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، ششمین پخش زنده آموزشی خود را با عنوان «روش‌های پژوهش کیفی: پدیدارشناسی»  به دبیری دکتر مریم اسدی، مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و سخنرانی دکتر یزدان منصوریان، عضو هیأت علمی دانشگاه چارلز‌استورت استرالیا  ، روز سه‌شنبه  ۳ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صورت مجازی و از طریق اینستاگرام انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به آدرس  ilisa 1345 برگزار کرد.

دکتر یزدان منصوریان گفت: رویکرد پدیدار شناختی یک وجه غالب در اغلب پژوهش های کیفی به شدت و ضعف مختلف است.

وی  در ادامه به معنای لغوی پدیدار شناسی، ریشه ی کلمه، اهداف و ویژگی های روش پدیدارشناسی پرداخت.

وی در ادامه به مفهوم پدیدار شناسی پرداخت و گفت: پدیدار شناسی رویکرد فلسفی است که مدافع توصیف تجربه ی زیسته و آگاهی انسان است و هستی و زندگی انسان را در دنیا در کانون توجه قرار میدهد و می‌کوشد، نشان دهد این هستی و زندگی انسانی چگونه چیزی است.

 وی درمورد اینکه ما چه موقع میتوانیم از پدیدار شناسی استفاده کنیم گفت: هر گاه انسان در تعامل با اطلاعات، کانون توجه ما قرار بگیرد آن موقع ما می‌توانیم از پدیدار شناسی استفاده کنیم.

دکتر منصوریان در ادامه ی مبحث به اهمیت توصیف در تحقیق پرداخت و گفت: توصیف را در تحقیق، تحقیر میکنند در صورتی که توصیف مهم ترین بنیاد هر تحقیق است. تحقیقی که در آن توصیف نباشد، تحقیق عمیقی نیست.

 در ادامه ی نشست، دکتر منصوریان درمورد اینکه برای شروع و استفاده از این رویکرد، چه مراحلی در تحقیق باید صورت بگیرد؟گفت:

گام اول: روی آوردن به ماهیت تجربه ی زیسته است که باید توصیفش کنیم.

گام دوم: بررسی تجربه به همان شکل که زیسته شده، محقق باید بکوشد خود را در بافت پدیده موردنظر قرار دهد، غوطه ور سازد و داده های مورد نیاز آن را به همان شکل گردآوری کند.

گام سوم: تحلیل داده های گرد آمده به کمک تأملات  پدیدار شناختی هرمنوتیکی.

گام چهارم: نگارش پدیدار شناختی هرمنوتیک که در این مرحله محقق باید ادراکات و برداشت های خود را بنویسد.

گام پنجم: حفظ ارتباط مستمر و قوی با پدیده، اهمیت این گام در حفظ انسجام تحقیق است به این ترتیب که محقق تا پایان پژوهش به پرسش ها و و اهداف اولیه پایبند باشد.

در پایان نشست دکتر یزدان منصوریان اشاره کرد: دو پایه ی تحقیقات پدیدار شناسی، فارغ از رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی، فلسفه و ادبیات است. آنچه به ما توان این را می‌دهد که به عمق تجربه های زیسته راه پیدا کنیم، توانایی ما در توصیف و همدلی و فهم مشترک است.

 

گزارش: فاطمه عسکری، دانشجوی کارشناسی رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان