کد خبر: 45815
تاریخ انتشار: شنبه, 07 خرداد 1401 - 15:10

داخلی

»

گزارش

در سی و یکمین پیش نشست فعالیت‌های داوطلبانه مورد تاکید قرار گرفت:

فناوری دیجیتال توسعه‌دهنده فعالیت‌های داوطلبانه است

منبع : لیزنا
توسعه فعالیت های داوطلبانه در عرصه خدمات کتابخانه با بهره‌مندی از فناوری دیجیتال در سی و یکمین پیش نشست فعالیت‌های داوطلبانه مورد تاکید قرار گرفت.
فناوری دیجیتال توسعه‌دهنده فعالیت‌های داوطلبانه است

به گزارش لیزنا، دکتر رحمان شریف‌زاده؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگوی وبیناری سی و یکمین پیش‌نشست اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» پیرامون شبکه‌سازی اجتماعی- فنی داوطلبان خدمات کتابخانه‌ای به ارائه مطلب پرداخت.

وی با اشاره به تغییر رویکرد فعالیت‌های داوطلبانه در عصر دیجیتال و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: در عصر جدید، جنبه‌های اجتماعی و فناورانه مکمل یکدیگر بوده و بر هم تاثیر می‌گذارند.

شریف زاده، با بیان اینکه کنش‌های فضای فناوری در فعالیت‌های داوطلبانه نقش بازی می‌کنند و علایق کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهند گفت: در عصر دیجیتال نمی‌توان استفاده از فناوری‌هایی دیجتال را در فعالیت‌های داوطلبانه نادیده گرفت زیرا این فناوری‌ها تغییراتی در ماهیت کار داوطلبانه ایجاد می‌کنند.

وی فناوری‌ها را به مثابه داوطلب برشمرد و افزود: اپلیکیشن‌ها، سازمان‌ها و هر هویت غیر انسانی می‌تواند از طریق مفهوم وساطت فعالیت داوطلبانه انجام دهد.

شریف‌زاده، اپلیکیشن‌ها را باعث پیوند داوطلبان و مردم عنوان کرد و گفت: فناوری ارتباطات دیجیتال یک تجربه جمعی و مشترک برای داوطلبان ایجاد می‌کند و داوطلبان تجربیات خود را در پلتفرم‌ها به اشتراک می‌گذارند که در استمرار فعالیت‌های داوطلبانه بسیار موثر است و حتی مردم فعالیت‌های جدیدی برای داوطلبان معرفی می‌کنند.

مصطفی امین، فوق دکتری تحول دیجیتال داده محور نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست وبیناری فناوری‌های نرمِ برخاسته از علوم انسانی و علوم اجتماعی مانند تهییج،  انگیزش و مشارکت را مفاهیم مستتر در فعالیت‌های داوطلبانه عنوان کرد که عامل اجرای فعالیت‌ها در صحنه است.

وی به درهم تنیدگی فناوری نرم و سخت در فعالیت های داوطلبانه اشاره کرد و گفت: در عصر دیجیتال داوطلب چه انسان و چه ماشین باشد یک ماهیت اجتماعی فیزیکی و سایبری پیدا کرده است که نشات گرفته از تفکر اجتماعی فیزیکی سایبری داده بنیان است.

گفتنی است از سوی دبیرخانه این همایش تاریخ ارسال چکیده و اصل مقالات تا 1 تیرماه 1401 تمدید شد و علاقه مندان می توانند مقالات خود را  به آدرس الکترونیکی https://mail.aqrazavi.org  ارسال کنند.

کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند مقالات خود را در این همایش ارائه کرده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس بهره‌مند شوند.