کد خبر: 46014
تاریخ انتشار: شنبه, 18 تیر 1401 - 15:25

داخلی

»

گزارش

کارگاه داستان نویسی «پیامبر رحمت» برگزار شد

منبع : لیزنا
مجید قیصری و مهدی کفاش در کارگاه داستان نویسی «پیامبر رحمت» بر لزوم گسترش تولیدات ادبیات داستانی با موضوع سیره پیامبر اسلام(ص) و استفاده از ادبیات برای پیوند بیشتر جامعه و سیره پیامبر رحمت، تاکید کردند.
کارگاه داستان نویسی «پیامبر رحمت» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه داستان نویسی «پیامبر رحمت» از سری برنامه های بخش‌ جنبی هشتمین دوره از جشنواره خاتم، به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور چهارشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور مجید قیصری و مهدی کفاش در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، برگزار شد.

مجید قیصری، دبیر علمی جشنواره خاتم در این کارگاه با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره خاتم گفت و این کارگاه داستان نویسی گفت: ماحصل تلاش ما در این برنامه‌ها این خواهد بود که شما علاقه‌مندان به نویسندگی را تشویق کنیم به پیامبر خود فکر کنید؛ اینکه پیامبر(ص) چقدر عظمت دارد و در زندگی ما چه جایی دارد و اینکه آیا به عنوان یک نویسنده باید به پیامبر خود فکر کنیم یا نه؟ به نظر من در حوزه داستان، مظلوم ترین شخصیتی که در فرهنگ شیعه وجود دارد، شخصیت پیامبر است. در ذهن خود مرور کنید از میان این همه کتاب و داستان که در حوزه های مختلف خوانده‌اید، چند داستان کوتاه در مورد شخصیت پیامبر -چه در حوزه کودک و نوجوان و چه در حوزه بزرگسال- دیده اید؟

وی افزود: بسیاری از ما نویسندگان در مورد مسائل و شخصیت‌های مختلف می‌نویسیم و به آنها فکر می‌کنیم، اما به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم شخصیت پیامبر است. این موضوع در حوزه های مختلف نیز دیده می‌شود. معتقدم یکی از وظایف ادبیات این است که موضوعاتی که دور از دسترس عموم است و دیگران به آن فکر نمی‌کنند، به میدان بیاورد و با مردم آشتی دهد؛ از جمله تفکر بیشتر درباره زندگی و سیره پیامبر(ص).

تشویق نویسندگان به نگارش درباره پیامبر رحمت

قیصری با اشاره به جایگاه ویژه جشنواره خاتم در تولیدات ادبی پیرامیون شخصیت پیامبر اسلام(ص) گفت: وقتی وارد ادبیات ایران زمین می‌شویم می‌بینیم که تمام شعرای ما درباره نبی اکرم شعر و سروده‌های زیبایی دارند؛ از حافظ و سعدی بگیرید تا شعرای امروز. اما وقتی وارد فضای داستان نویسی می‌شویم، متوجه می‌شویم که اتفاق ویژه‌ای در این حوزه رخ نداده به جز همین جشنواره‌ای که حدود ۸ سال است که در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسالان، نویسندگان را تشویق می‌کند که به پیامبر فکر کنند تا سیره ایشان در زندگی ما جاری شود و جایگاه پیدا کند.

این نویسنده تاکید کرد: وقتی راجع به پیامبر در فضای داستان صحبت می‌کنیم، باید تاریخ دوران پیامبر و فضای حاکم در دوران عرب جاهلیت با زنده به گور کردن دختران را بدانیم. اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم امروز نیز با آمار سقط جنین فرزندان دختر، گویا هنوز عصر جاهلیت طی نشده است و بسیاری افراد با اینکه امروز در یک دنیای مدرن و امکانات رفاهی بالا زندگی می‌کنند، همچنان ذهنیت دوران جاهلیت را دارند. اینها سوژه هایی است که می‌تواند دستمایه داستان‌هایی از شخصیت و سیره پیامبر در زندگی امروز شود. قرار نیست داستان‌های در مورد پیامبر داستان‌های تبلیغی باشد، اما باید پیامبر را به عنوان اسوه اخلاق در جامعه معرفی کنیم.

معرفی پیامبر به عنوان اسوه اخلاق در جامعه

مهدی کفاش، داور جشنواره خاتم نیز در ادامه این کارگاه با اشاره به کتاب‌های «بوی گرم شکوفه‌های بادام» و «یک تکه ابر» گفت: این آثار که شامل مجموعه داستان‌هایی با محوریت پیامبر اکرم به انتخاب جناب آقای قیصری است، ۳ هدف را دنبال می‌کند؛ اول اینکه تاثیر پیامبر را نشان دهد، دوم اینکه تصویری از پیامبر ارائه دهد و سوم اینکه توصیفی از پیامبر را بیان کند. این موارد معیارهایی هستند که ما در داوری جشنواره خاتم به آن توجه داشته ایم.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی نویسندگان از زمینه تاریخی دوران پیامبر و سیره ایشان گفت: اولین تاریخی که در مورد سیره پیامبر نوشته شده ۱۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر بوده است. سه مجموعه «مغازی»، «سیره ابن هشام» و «سنن النبی» درباره پیامبروجود دارد که از روی هم نوشته شده اند؛ در تمام سیره‌هایی که در مورد پیامبر نوشته شده بیشتر به جنگ‌های پیامبر پرداخته شده است. انتشارات شهرستان ادب در کتابی با عنوان «قاف» مجموعه سه تاریخی که در مورد پیامبر وجود داشته را به شکلی داستانی آورده است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به نگارش در مورد پیامبر بسیار راهگشا باشد.

کفاش درباره توجه ویژه نویسندگان و هنرمندان غربی به تولید آثار درباره حضرت مسیح، یادآور شد: در غرب نسبت مشخصی بین مسیح و زندگی بر قرار شده که در آثار هنرمندان و نویسندگان آنها مشهود است، اما متاسفانه در میان مسلمانان نسبت پیامبر با زندگی امروز ما چندان مشخص و روشن نشده است. ما نمی دانیم که تا کجا می توانیم در زندگی امروز به عنوان یک الگو و اسوه نگاه کنیم. این موضوعی است که نویسندگان ما باید توجهی ویژه به آن داشته باشند.

مجید قیصری و مهدی کفاش در ادامه این کارگاه ضمن خوانش و تشریح برخی داستان‌های منتشر شده در کتاب‌های «بوی گرم شکوفه‌های بادام» و «یک تکه ابر»، به پاسخگویی به سوالات حاضرین در این کارگاه پرداختند.

 

برچسب ها :