کد خبر: 46482
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 مهر 1401 - 10:57

داخلی

»

گزارش

«توسعه دانایی» از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی است

منبع : لیزنا
آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان لرستان با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مسئولان استانی، فرهیختگان و کتابداران برگزار شد.
«توسعه دانایی» از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی است

به گزارش لیزنا، آیین تکریم فرشته طهماسبی مدیرکل پیشین و معارفه سیدسجاد راستخانه مدیرکل جدید با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجید منعمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری؛ حجت‌الاسلام احد عبداللهی، مدیر حوزه‌های علمیه استان؛ منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدجواد محمدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ مجید کشوری، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی؛ محمدباقر احمدی، فرماندار خرم‌آباد؛ کریم خورشیدوند، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ فریبا ولی‌پور، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ مجتبی نظری، فرمانده پایگاه حوزه مقاومت بسیج حضرت امیر(ع) و جمعی از مدیران، فرهیختگان، اصحاب رسانه و کتابداران لرستانی در سالن اجتماعات جمعیت هلال احمر استان برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در ابتدای این مراسم گفت: ضعف در آگاهی‌بخشی مشکلی است که در جامعه‌ امروزی به صورت جدی با آن مواجه هستیم. به دلیل ضعف در آگاهی‌بخشی و نداشتن روش‌های درست، مواضع محکم و جدی نظام را به خوبی تبیین نکرده‌ایم.

مجید منعمی با اشاره به ناآگاهی بسیاری از دانش‌آموزان و جوانان از تغییراتی که پس از انقلاب در کشور به وجود آمده، افزود: این، ضعف محسوب می‌شود که مقام معظم رهبری مستقیماً از آن به نام «جهاد تبیین» یاد کرده‌اند. منعمی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آگاه‌سازی از طریق رسانه اتقاق می‌افتد و یکی از مهم‌ترین رسانه‌های منبع انتشار فکر، کتاب است. کتاب‌خوانی، مهم و فضیلت است، اما خواندن کتاب خوب اهمیت دوچندان دارد.

وی همچنین با بیان اینکه در استان لرستان از سرانه فضای مطلوب در امر زیرساخت خیلی فاصله داریم، افزود: بر اساس استاندارد به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۸ مترمربع فضا داشته باشیم، اما این آمار در لرستان به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود یک متر مربع بوده است. امید است با همکاری و همیاری همه عزیزان به عدد مطلوب نزدیک شویم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم، ضمن تشکر از خدمات فرشته طهماسبی و آرزوی موفقیت برای مدیرکل جدید استان، گفت: اگر کار در کتابخانه را، در مقام تجسم و تصویر، مانند یک مثلث بدانیم، یک ضلع آن کتابدار، یک ضلع عضو و ضلع دیگر هم منبع کتابخانه‌ای است و پیداست که کتابدار و منابع کتابخانه‌ای، بدون مصرف‌کننده و عضو، بی‌معنی، صوری و غیرواقعی است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد تصریح کرد: وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور -که هم قانون و هم رویه‌ها بر آن دلالت دارد- ترویج نوعی از کتابخوانی است که به توسعه دانایی منجر می‌شود و معلوم است که مفهوم «توسعه دانایی» در خلأ اتفاق نمی‌افتد و در رابطه با عضو معنا دارد و مدیر و کتابدار هم در خدمت عضو معنا می‌یابند.

میرعبداللهی به اهمیت عضو به عنوان گفتمان غالب نهاد اشاره کرد و افزود: توسعه فضاهای فیزیکی کتابخانه‌ها برای «مردم» صورت می‌گیرد. کتابخانه‌ها ساخته نمی‌شوند که فقط ساخته شوند، بلکه با ساخت کتابخانه قرار است «مردم» را به جهان خواندن -و در نتیجه دانایی- دعوت کنیم.

وی افزود: معنای رسمی و مکانیکی «عضو کتابخانه» کسی است که دارای کارت عضویت است، به کتابخانه رفت‌وآمد دارد و از امکانات متعدد آن استفاده می‌کند، اما مبتنی بر تعریف نوین از کارکرد کتابخانه، عضو نیز معنای وسیع‌تری دارد و شامل کسانی نیز می‌شود که بنا به دلایلی پایشان به کتابخانه باز نمی‌شود و امکان مراجعه ندارند. ما باید به سراغ این اعضا برویم و به آنها ارائه «خدمات برون‌کتابخانه‌ای» ارائه دهیم.

 در ادامه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز بیان داشت: استان لرستان همواره در تاریخ علم و ادب و فرهنگ مکانی برای تجلی عرفان ناب و مکتب اساتید معظم بوده است.

سیدسجاد راستخانه با اشاره به تقدیم ۶۵۴۶ شهید لرستان به انقلاب اسلامی، افزود: حقیقتاً شهدای گرانقدر کار همه ما به‌ویژه مدیران و مسئولین فرهنگی را مضاعف می‌کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، خطاب به جوانان مطالبه کردند که با افزایش و ارتقاء علم و دانش و آگاهی، شانه زیر بار مسئولیت‌های انقلاب بگیرید. ایشان نیز در نامگذاری سال از واژه دانش استفاده می‌کنند، این اهمیت واژه دانش و علم قطعاً یک پشتوانه فرهنگی داشته و البته مأموریت کتابخانه‌های عمومی فراهم کردن امکانات و شرایط مناسب برای ارتقا سطح علم و آگاهی و دانش اقشار مختلف مردم با در اختیار قرار دادن کتب مناسب، سالن‌های مطالعه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای ترویج گفتمان کتاب و کتابخوانی است.

راستخانه ضمن تشکر از حسن اعتماد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استاندار لرستان و همچنین با تقدیر از خدمات فرشته طهماسبی، مدیرکل پیشین کتابخانه های عمومی استان، افزود: در ادامه مسیر بحث تجهیز، تکمیل، بهسازی و اتمام پروژه‌هایی که در دست احداث هستند، با تمام توان پیگیری خواهد شد.

وی شعار «هر کتابخانه، یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی» را از دستورکارهای خود و همکارانش برشمرد و افزود: در دوره مدیریتی جدید با توجه به ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و ارتباط‌های مستمر با دستگاه‌های فرهنگی، انقلابی و بسیج اقشار در بحث ترویج گفتمان کتاب و کتابخوانی و رسیدن به این شعار، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب واژه کتابخوانی را در کنار واژه علم‌آموزی قرار دادند و فرمودند «امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است» و در جای دیگر تأکید می‌کنند در جامعه اسلامی کتابخوانی باید همگانی و فراگیر شود، ابراز امیدواری کرد که در تحقق رهنمود رهبر فرزانه انقلاب، نمره قابل قبولی کسب شود.

همچنین در این مراسم فرشته طهماسبی نیز به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره ۵ ساله مدیریت خود در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان پرداخت.

در پایان مراسم ضمن تقدیر از خدمات فرشته طهماسبی، حکم انتصاب سیدسجاد راستخانه به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان به وی اهدا شد.  

سید باقر میرعبدالهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بدو ورود به استان لرستان با همراهی سیدسجاد راستخانه، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان ضمن حضور در گلزار شهدای خرم‌آباد و ادای احترام به مقام شامخ شهدا با مجید منعمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری دیدار و گفتگو کردند.