کد خبر: 46923
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 بهمن 1401 - 12:50

داخلی

»

گزارش

آئین رونمایی از کتاب «عطر گلهای لیلیوم» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آئین رونمایی از کتاب «عطر گلهای لیلیوم» با حضور نویسنده اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از فعالان حوزه فرهنگی و علاقمندان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد.
آئین رونمایی از کتاب «عطر گلهای لیلیوم» برگزار  شد

به گزارش لیزنا، آئین رونمایی از کتاب «عطر گلهای لیلیوم» با حضور سمانه واعظی، نویسنده اثر؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از فعالان حوزه فرهنگی و علاقمندان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت 12بهمن، سالروز ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی به ایران و میلاد حضرت امیرالمومنین، علی(ع)، گفت: خوشحالم که در ایام پربرکت ماه مبارک رجب میزبان آئین رونمایی از یک اثر فرهنگی در بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام هستیم.

وی ضمن عرض خداقوت به نویسنده کتاب «عطر گلهای لیلیوم»، گفت: ایشان یک اثر ارزشمند در حوزه ادبیات دفاع مقدس برای مخاطبین ارائه کرده‌اند. اصل برگزاری ویژه‌برنامه‌های رونمایی از کتاب که جزء سیاستهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و به نوعی می‌توان خراسان رضوی را در آن پیشگام دانست، برگزاری نوعی جشن تولد برای کتاب نوشته شده است.

علی اکبر سبزیان تصریح کرد: هدف دیگر از برگزاری این برنامه‌ها، معرفی آثار فاخر و یا تازه منتشر شده در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. در واقع کتاب عاملی است که باعث می‌شود نویسنده و یا راوی با واسطه و بصورت کاملتری با مخاطبین در ارتباط باشد. مصداق بارز هدف از برگزاری آئین رونمایی از کتاب را می‌توان در معرفی و خوانش کتاب توسط رسانه ملی دید که پس از آن شاهد حضور مردم در کتابخانه‌ها برای دریافت کتاب معرفی شده و یا افزایش تقاضای خرید آن در کتاب‌فروشی‌ها هستیم.

وی گفت: معتقد هستم در معارف انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری و دفاع مقدس باید به همه زوایای این اتفاقات بزرگ توجه کرد. اگر هدف، بررسی ریشه‌های انقلاب و تولید محتوای فرهنگی وهنری مناسب است، باید زاویه نگاه‌های مخلتف اقشار و اصناف را در نظر بگیریم. این بدین معنا است که باید این رویداد را از نگاه کودک، نوجوان، کاسب، کارمند و ... آن دوران نیز دید و سپس اقدام به نوشتن کرد.

مدیرکل کتابخانه‎‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به قلم زنانه کتاب «عطر گلهای لیلیوم»، بیان کرد: نگاه زنانه و مادرانه به ادبیات پایداری و دفاع مقدس باعث دیده شدن بخشهای پوشیده‌ای از دوران دفاع مقدس می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری(مدظله تعالی) در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در دیدار با جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی، گفت: ایشان در این حضور می‌فرمایند «نگذارید حضور نمایان زنان فعال در جبهه‌ انقلاب کمرنگ بشود. دیگران در مواجهه‌ با انقلاب و معارضه‌ با انقلاب سعی می کنند از عنصر زن و زنان کارآمد استفاده کنند؛ جبهه‌ انقلاب، زنان کارآمد و فعال و زبان‌آور و نویسنده و عالم و دانشمند به مراتب بیشتر دارد؛ خانمهایی که اهل اقدامند، اهل فکرند، اهل نگارش و نویسندگی اند، اهل سخن گفتنند، اهل فکر دادنند، صحنه‌ انقلاب و دفاع از انقلاب را خالی نگذارند».

در ادامه سمانه واعظی، نویسنده کتاب «عطر گلهای لیلیوم» گفت: این کتاب روایتی داستانی و واقعی از زندگی جانباز دوران دفاع مقدس است که برای درمان به آلمان سفر می‌کند. کشور آلمان شرط رسیدگی و درمان ایشان را قبول پناهندگی اعلام می‌کند، اما این جانباز سربلند از پذیرش این مسئله خودداری کرده و بدون هیچگونه انجام اقدامات پزشکی و درمانی به ایران باز می‌گردد.

وی در خصوص نحوه نگارش کتاب، بیان کرد: این کتاب حاصل دستنوشته‌‌های چندین ساله من است. به واسطه نوقلم بودن و نداشتن تجربه نویسندگی، این دستنوشته‌ها پس از 8 سال به کتابی با عنوان «عطر گلهای لیلیوم» تبدیل شد.

گفتنی است، کتاب «عطر گلهای لیلیوم» اثر سمانه واعظی در سال 1401 توسط انتشارات بهار اندیشه شهرستان مشهد و در 114 صفحه به چاپ رسیده است. همچنین در پایان بخشهایی از کتاب توسط حاضرین و ماریه رحیمی، کارشناس مسئول منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز خوانش شد.