کد خبر: 42877
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 آذر 1399 - 07:47

داخلی

»

گفتگو

افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان

منبع : لیزنا
آلمان در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در جذب دانشجویان بین المللی رشدی برابر با ۶ درصد را تجربه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ افزایشی برابر با ۷ درصد را نشان می دهد.
افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC گفت: طی دهه گذشته یعنی از سال ۲۰۰۹ میلادی تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان در مجموع  ۷۶ درصد افزایش داشته است. این داده‌ها در گزارش Wissenschaft Weltofen ویرایش ۲۰۲۰ که توسط خدمات مبادله‌ دانشگاهی آلمان(DAAD) تهیه می‌شود منتشر شده است. بر اساس این گزارش در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تعداد ۳۱۹/۹۰۰ تن به عنوان دانشجوی بین المللی در موسسات آموزش عالی این کشور مشغول به تحصیل بوده اند. این رقم در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۲۰۰/۰۰۰ دانشجو بود.

دکتر جعفر مهراد گفت:‌ خدمات مبادله دانشگاهی آلمان خاطر نشان ساخته است که تعداد دانشجویان بین المللی حتی در دوران همه گیری افزایش داشته و بر این باور است که در نتیجه این تحول ناگهانی، سهم بازار جهانی از دانشجویان خارجی در حال تغییر است. طبق این گزارش دانشجویان در انتخاب کشور مقصد به عواملی مانند باز بودن مرزها و آموزش های حضوری در کنار آموزش های مجازی توجه دارند. داده های موجود نشان می دهد که آلمان در میانه همه گیری ویروس کرونا اعتبار دانشگاهی خود را در بین دانشجویان خارجی ارتقا بخشیده است. این اعتبار عمدتا از مدیریت خوب همه‌گیری در خلال موج اول در بهار و تابستان سال ۲۰۲۰ ناشی شده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که آلمان در مواجهه با روند های کلی جهانی که دانشجویان بیشتری به تغییر محل تحصیل (کشور مقصد ) علاقه مند بوده اند موقعیت خود را به طرز مناسبی تحکیم بخشیده است. بر اساس این مطالعات،  از نظر دانشجویان که در ۷۰ کشور جهان انجام شده است، ۷۴ درصد معتقدند که "به احتمال خیلی زیاد" آلمان را به عنوان کشور مقصد برای ادامه تحصیلات دانشگاهی انتخاب می کنند. تنها ۲ درصد گفته اند که "به احتمال خیلی کم" از برنامه تحصیل خود در آلمان صرفنظر می کنند. مقامات آموزش عالی آلمان سال ۲۰۲۰ را از آن جهت که این کشور در برخورد با چالش های همه گیری اقدامات موثری بعمل آورده اند سالی پر رونق می دانند.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: مفاهیم و اشکال آموزشی نواورانه که بسیاری از موسسات آموزش عالی آلمان بدان روی آورده‌اند بیش از هر زمان دیگری به جذب دانشجویان بین المللی کمک می کند. این روند در انتخاب محل تحصیل به جذابیت این کشور می افزاید.

وی گفت: در بین کشورهای جهان چین و هند بازار مهم دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی آلمان بحساب می آیند. سهم تعدادی از این کشورها به این ترتیب است: چین ۴۰/۰۰۰، هندوستان ۲۰/۶۰۰، سوریه ۱۳/۰۰۰، اتریش  ۱۱/۵۰۰ و روسیه ۱۰/۵۰۰ دانشجو. بعضی از کشورها به عنوان بازار منبع اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. تعداد دانشجویان سوری به سرعت در حال رشد است. این روند از سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

موسس  ISC  اظهار داشت: به طور کلی، سهم کشورهای مختلف که در اعزام دانشجو به موسسات آموزش عالی این کشور اهمیت دارند از این قرار است: چین ۳۹/۸۷۱، هندوستان ۲۰/۵۶۲، سوریه ۱۳/۰۳۲، اتریش ۱۱/۴۹۵، روسیه ۱۰/۴۳۹، ایتالیا ۹۲۴۶، ایران ۸۵۳۴، ترکیه ۸۴۷۰، کامرون ۷۲۱۱، فرانسه ۷۰۴۷، اوکراین ۶۹۲۶، اسپانیا ۶۳۵۴، بلغارستان ۶۲۱۶، آمریکا ۶۱۱۱، کره‌جنوبی ۶۰۹۰، تونس ۶۰۴۲، پاکستان ۵۷۵۳، مراکش ۵۵۵۵، ویتنام ۵۴۰۲ و اندونزی ۵۱۵۸ دانشجو.

وی افزود: بر اساس این گزارش سه چهارم دانشجویان بین المللی در دانشگاه ها و  ۲۷ درصد در موسسات آموزش عالی برای علوم کاربردی ثبت نام کرده اند.  حوزه دیگری که در تعداد دانشجویان بین المللی افزایش نشان می‌دهد تحصیل در دوره های دکتری است. در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تعداد ۲۷/۱۰۰ دانشجو در دوره های دکتری مشغول به تحصیل بوده اند. این تعداد نسبت به ده سال پیش ۵۲ درصد افزایش دارد.

دکتر مهراد گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا مرز های آلمان به روی دانشجویانی از اتحادیه اروپا و شهروندانی از استرالیا، زلاندنو، سنگاپور، تایلند و اروگوئه باز است.

برچسب ها :