کد خبر: 44873
تاریخ انتشار: جمعه, 26 آذر 1400 - 19:17

داخلی

»

گفتگو

کلاریویت انالتیکس جبهه‌های پژوهش سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد

منبع : لیزنا
گزارش جبهه های پژوهش سال ۲۰۲۱ حاوی ۱۱۰ "جبهه پژوهش داغ" و ۶۱ "جبهه پژوهش نوظهور" در ۱۱ رشته پژوهشی به طور عام است.
کلاریویت انالتیکس جبهه‌های پژوهش سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC با اعلام این خبر گفت:  در این گزارش از شاخص رهبری پژوهش برای ارزیابی فعالیت های تحقیقاتی کشور های مهم در رقابت پذیری جهانی پیرامون پیشرفت های فناورانه و نوآوری استفاده شده  است. شاخص های ارزیابی مورد استفاده عبارت از موجودیت هایی مانند کشورها، شهرها، موسسات، آزمایشگاه ها، تیم های تحقیقاتی و دانشمندان است.

وی گفت: بر اساس ۱۱ حوزه پژوهشی کلی، ایالات متحده با کسب ۲۰۹/۲۳ امتیاز رتبه نخست فعال ترین کشور تحقیقاتی جهان را به خود اختصاص داده است. چین با کسب امتیاز۱۹۱/۲۳ در جایگاه دوم فعال ترین کشور تحقیقاتی جهان نشسته است. به طوری که مشاهده می کنیم فاصله امتیاز چین با ایالات متحده آمریکا تنها ۱۷/۸۳ امتیاز است که با سرمایه‌گذاری های قابل توجه در تحقیقات علمی این فاصله را به کمتر از ۱۰ درصد رسانیده است.بریتانیا، آلمان و ایتالیا هم که به ترتیب امتیازات ۸۵/۵۹، ۶۴/۱۳ و ۵۱/۷۱ را بدست آورده اند رتبه های سوم تا پنجم فعال ترین کشور های تحقیقاتی جهان را در اختیار دارند. امتیازات پژوهشی فرانسه، استرالیا، اسپانیا و هلند بین ۵۰ تا ۳۵ است که به ترتیب رتبه های ششم تا دهم فعال ترین کشور های تحقیقاتی جهان را به خود اختصاص داده اند. ژاپن با کسب امتیاز ۳۱/۵۹ در جایگاه ۱۱ نشسته است. در فاصله امتیاز ۳۱/۵۹ که به ژاپن تعلق دارد تا ۱۴/۸۶ که در اختیار سنگاپور است می توان اسامی کشور های سویس، هندوستان، کره‌جنوبی، بلژیک، سوئد، برزیل، روسیه و دانمارک را مشاهده کرد.

دکتر جعفر مهراد  افزود: در رشته های ۱۱گانه پژوهشی، امتیاز شاخص رهبری پژوهشی آمریکا (شامل بروندادها و تاثیرات استنادی مقاله های علمی در جبهه های تحقیق) در چهار رشته شامل علوم زمین، علوم زیستی، فیزیک و نجوم و فیزیک نجومی رتبه اول است. رتبه چین نیز از نظر شاخص امتیاز پژوهشی در هفت رشته شامل "کشاورزی، علوم گیاهی و جانوری"، "بوم شناسی و علوم محیطی"، "پزشکی بالینی "، "شیمی و علم مواد"، "ریاضیات" ، "علم اطلاعات " و "اقتصاد، روانشناسی و سایر علوم اجتماعی" رتبه اول است. چین در سه رشته علوم زمین، علوم زیستی و فیزیک دارای رتبه دوم و در  نجوم و فیزیک نجومی دارای رتبه هشتم است.

وی گفت: در بین ۱۱۰ جبهه پژوهشی داغ و ۶۱ جبهه پژوهشی نوظهور در رشته های پژوهشی ۱۱گانه،  ایالات متحده آمریکا در ۸۱ جبهه پژوهشی حایز رتبه اول است. جمهوری خلق چین در ۶۵ جبهه پژوهشی، بریتانیا در شش، ایتالیا در چهار و آلمان در دو جبهه پژوهشی رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. سهم ایالات متحده آمریکا و چین از ۱۷۱ جبهه پژوهشی ۸۵ درصد، بریتانیا و آلمان ۵ درصد و ۱۰ کشور دیگر جهان بر رویهم ۱۰ درصد است. از مجموع ۱۱ رشته پژوهشی کلی، ۱۰ جبهه در "شیمی و علم مواد" وجود دارد که  حاکی از برتری مطلق چین نسبت به ایالات ‌متحده آمریکا  است که در این رشته ها تنها دارای یک جبهه پژوهش است.

موسس  ISC در ادامه افزود: در ۱۷۱ جبهه پژوهشی، در بین کشورهای مختلف، پنج کشور نسبت به سایر کشورها برتری مشخص دارند: امریکا در ۱۴۷ جبهه (۸۵/۹۶ درصد)، چین در ۱۰۱ جبهه ( ۵۹/۰۶)، بریتانیا در ۶۲، ایتالیا در ۳۲ و آلمان در ۳۰ جبهه پژوهشی. سهم سه کشور اخیر به ترتیب ۴۶/۲۶ درصد، ۱۸/۷۱ درصد و ۱۷/۵۴ درصد از کل تعداد جبهه های تحقیق است. به طوری که می بینیم  فاصله میان امتیاز های مربوط به  رتبه های اول و دوم که در اختیار آمریکا  (۲۰۹/۲۳) و جمهوری خلق چین (۲۹۲/۴۳) است با امتیازات  کشورهای دیگر مانند سنگاپور  که موفق به کسب امتیاز ۱۴/۸۴ شده است شکاف قابل توجهی وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: این تفاوت چشمگیر، برای کشورهایی مانند ایران که در صدد توسعه علمی، خلق دانش نوین و دستیابی به پیشرفت های فناورانه و نوآوری است درسی است که یادگیری و توجه به ان حایز اهمیت فراوان است. رقابت ها بسیار شدید است. درک اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات علمی توسط دولت، بنگاه های تجاری و دانشگاه ها و موسسات پژوهشی جدا از تکرار تاکیدات معمول که در گذشته سودی از آن حاصل نشده است اکنون ضرورت مطلق دارد.