کد خبر: 46401
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 شهریور 1401 - 10:48

داخلی

»

گفتگو

کاهش تقاضای ثبت اختراعات در انگلستان

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد گفت: کسب و کارهای نوآورانه در انگلستان مدتی است که به خاطر عدم درخواست ثبت اختراع مورد انتقاد جدی قرار گرفته است که خود موجب جلوگیری از پتانسیل تجاری سازی فعالیت‌های نوآورانه شده است.
کاهش تقاضای ثبت اختراعات در انگلستان

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC با اعلام این خبر گفت:  با وقوع رکود اقتصادی دیگر، تغییر در این رویکرد در تمامی ابعاد از جمله اقتصادی می تواند به ساخت یک اقتصاد موفقیت آمیز کمک کند. تشخیص این که چرا کسب و کارهای نوآورانه در انگلستان که بسیاری از آن ها بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط اند (SNE), برای مراقبت از حقوق مالکیت معنوی عمل نمی کنند دشوار است. برخلاف ژاپن، یکی از کشورهای پرتقاضا برای ثبت اختراع که در سال ٢٠٢٠ میلادی در حدود ٢٢٧/٠٠٠ درخواست ثبت اختراع مقیم داشت، در این کشور تنها ١٨/٠٠٠ ثبت اختراع صورت گرفته است.

وی گفت: تحلیل داده های درخواست ثبت اختراع در اروپا نشان می دهد که مالکان نوآوری در انگلستان در مقایسه با سایر کشورها مانند فرانسه، آلمان و سوئد نسبت به رقبای خود تقاضای کمتری را برای ثبت اختراعات ارایه داده‌اند. برای مثل، گزارش شاخص اداره ثبت اختراعات اروپایی نشان می دهد که کسب و کارهای فرانسوی تقریبا دو برابر شرکتهای بریتانیایی اختراعات خود را به ثبت رسانیده اند. تعداد تقاضای ثبت اختراع در آلمان سه برابر و در سوئد پنج برابر بیشتر از انگلستان است.

دکتر جعفر مهراد گفت:  دولت انگلستان برای تشویق نوآوران جهت ثبت اختراعات خود، اخیراً راهبرد ٢٠٢۶ سازمان مالکیت معنوی را منتشر کرده است که در آن توجه به سیستم مالکیت معنوی را برای اطمینان از هماهنگی با تغییرات فناورانه و بازار از یک طرف، و سودمندی جامعه از فناوری های نوآورانه از طرف دیگر را به شدت توصیه می کند. بعلاوه، این راهبرد اهمیت کنترل و استفاده از ارزش مالکیت معنوی را برای دستیابی به اهداف زیر صفر جهانی (کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حتی الامکان نزدیک به صفر) برجسته سازی کرده است.

وی تصریح کرد: شاید یکی از عوامل مهم در عدم ارایه درخواست برای ثبت اختراع را به مسائل سیاسی و فرهنگی عمیق بین کشورها و ملت ها نسبت داد. برای مثال، در فرانسه موسسات تحقیقاتی دولتی مانند Le Cenfre National de la recherche scientifique (CNRS) طبق آمار های موجود گواهی ثبت اختراعات خود را درخواست می کنند. در فرانسه سنتی وجود دارد که براساس آن تکریم شخصیت دانشمندان و مهندسان که تصمیم سازان دولتی و صنعتی بحساب می آیند، در مقایسه با انگلستان فراوان مورد توجه قرار می‌گیرد. این مهم خود نشانه ای است از حجم بالای درخواست گواهی ثبت اختراع توسط بنگاه های فرانسوی که در خلال همه گیری کووید-١٩ نیز افزایش نشان می دهد، در حالیکه در بنگاه‌های کوچک و متوسط انگلستان اثر معکوس داشت.

موسس ISC افزود: به هر حال، مثل سایر کشورهای جهان، دخالت روشن دولت در حمایت از تغییر این رویکرد نسبت به مالکیت معنوی بسیار ضروری است. مثلا، در آلمان ساختار این سیستم به این صورت است که کارفرما ضمن حمایت از اختراعات کارکنان خود، اجازه می دهد تا اظهارنامه ثبت اختراع توسط مالکان نوآوری در سامانه مالکیت معنوی بارگذاری شود. در صورتی که مالک نوآوری موفق به این عمل نشود، کارفرما کمک می کند تا ایده ها، اختراع و محصول جدید کارکنان خود هویت حقوقی پیدا کند.

وی گفت: در آمریکا در ارایه تسهیلات به مالکان نوآوری و اختراعات مهلتی مقرر است که اجازه می دهد نوآوران درخواست های خود را در عرض ١٢ ماه از تاریخ اعلام به ثبت رسانیده و از رسیدن مسیر این محصول به بازار حمایت می کند.

دکتر جعفر مهراد  در پایان تاکید کرد: براساس آمار سازمان مالکیت معنوی جهانی تعداد درخواست گواهی ثبت اختراع در جمهوری اسلامی ایران در سال ٢٠٢١ میلادی توسط مالکان مقیم ١١/٣٩۶ و توسط مالکان غیر مقیم ۶٣۴ درخواست بود. این فعالیت نوآورانه طی دو سال گذشته به خاطر همه گیری کووید-١٩ اندکی رو به کاهش گذاشته است. پیش از این، تعداد درخواست ثبت اختراع توسط مالکان مقیم در جمهوری اسلامی ایران ١١/۵٢٩ و توسط مالکان غیر مقیم ۴٨٩ مورد بود.