کد خبر: 46919
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 بهمن 1401 - 13:25

داخلی

»

گفتگو

ویرایش ٢٠٢٣ بین المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان منتشر شد

منبع : لیزنا
رتبه‌بندی تایمز ویرایش ٢٠٢٣ بین المللی ترین دانشگاه های جهان را روز چهارشنبه ٢۵ ژانویه ٢٠٢٣ منتشر کرد.
ویرایش ٢٠٢٣ بین المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   در گفت و گو با لیزنا گفت:  درحالی که دانشگاه های هنگ کنگ، سوییس، بریتانیا و سنگاپور در بین ١٠ دانشگاه برتر نخست قرار دارند-- کشورهای انگلیسی زبان یا کشورهایی با دانشگاه هایی که تدریس در آن ها به زبان انگلیسی است-- در ویرایش حاضر در بین ٢٠٠ دانشگاه از موقعیت ممتاز تری برخوردار می باشند.

وی گفت: یک دلیل واضح آن است که این دانشگاه ها در کشور هایی قرار دارند که دارای چندین مرز جغرافیایی اند و دانشجویان و پژوهشگران را از همین مرزها به خود جذب می کنند، مانند هنگ کنگ از سرزمین اصلی چین، سویس از آلمان، فرانسه و ایتالیا، هلند از المان، سنگاپور از مالزی و غیره. این خصیصه، علاوه بر شهرت، هم نویسندگی و استخدام بین المللی دانشجو و پژوهشگر، به این دانشگاه ها یک مزیت اضافی می دهد. 

دکتر مهراد تصریح کرد: تعداد ٣٢ کشور در این رتبه بندی حضور دارند. تعداد ١۵ دانشگاه از بریتانیا، ٧ دانشگاه از هلند، ٧ دانشگاه از استرالیا و ٣ دانشگاه از کانادا که همگی در بین ۵٠ دانشگاه نخست برتر دیده می شوند که خود بازتابی است از کشش و توانمندی کشور های انگلیسی زبان.

وی افزود: در این رتبه بندی ۶٠ دانشگاه از آمریکا وجود دارد، اما با نسبت بسیار کم دانشجویان، پژوهشگران و نشریات بین المللی. اکثر این دانشگاه ها بین رتبه های ۵٠ تا ١۵٠ قرار دارند. نخستین دانشگاه از ١٨ دانشگاه بین المللی چین نیز حایز رتبه ١٢٨ است. کشور های دیگر با تعداد نسبتاً خوبی از دانشگاه های بین المللی عبارتند از آلمان ١٢، ژاپن ١١، فدراسیون روسیه ٨، فرانسه ٧ و کره جنوبی ۶.

١٠ دانشگاه برتر: 

موسس ISC  در ادامه گفت: سه سال متوالی است که دانشگاه هنگ کنگ، در رتبه‌بندی بین المللی ترین دانشگاه های جهان، در رأس جدول تایمز قرار دارد. دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان و ETH زوریخ نیز موفق به کسب رتبه های دوم و سوم شده اند. دانشگاه شهری هنگ کنگ، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ به ترتیب در جایگاه چهارم تا ششم بین المللی ترین دانشگاه های جهان نشسته اند. کالج امپریال لندن و دانشگاه های آکسفورد و کمبریج و دانشگاه ملی سنگاپور هم رتبه های هفتم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: در بین کشورهای اسلامی تنها دو دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند: دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی و دانشگاه لبنان به ترتیب دارای رتبه ٢۴ و ٩٣ بین المللی ترین دانشگاه های جهان اند. 

دکتر جعفر مهراد  در پایان افزود: داده های این سیستم رتبه‌بندی عمدتاً از شاخص «چشم انداز بین المللی»  رتبه‌بندی تایمز استخراج شده است. نسبت دانشجویان بین المللی، پژوهشگران و اعضای هیأت علمی بین المللی و مقالات نشریات علمی حداقل با یک هم نویسندگی بین المللی هر کدام ٢۵ درصد. بیست و پنج درصد باقیمانده مربوط است به شهرت بین المللی دانشگاه که با پرس و جو از ٣٠/٠٠٠ عضو هیات علمی و پژوهشگر، از خارج از کشور دانشگاه مورد نظر، تحصیل می شود. در این پرس و جو اگر دانشگاهی حداقل ٣٠٠ رای مثبت داشته باشد در رتبه‌بندی لحاظ می شود.