کد خبر: 46985
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 بهمن 1401 - 15:25

داخلی

»

گفتگو

گزارش Studyportals منتشر شد

منبع : لیزنا
پلتفرم Studyportals بخشی از چندین پروژه در زمینه آموزش عالی است که بودجه آن را اتحادیه اروپا تامین می کند. این پلتفرم گزارش های منظمی را درباره توسعه آموزش عالی در اتحادیه اروپا انتشار می دهد.
گزارش Studyportals منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت:   تحلیل جدید Studyportals، بر گرفته از داده های یونسکو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، الگوهای تاریخی و در حال نوظهور مربوط به دانشجویان بین‌المللی را به تصویر کشیده است. پلتفرم Studyportals بخشی از چندین پروژه در زمینه آموزش عالی است که بودجه آن را اتحادیه اروپا تامین می کند. این پلتفرم گزارش های منظمی را درباره توسعه آموزش عالی در اتحادیه اروپا انتشار می دهد.

وی گفت: طبق این تحلیل، جابجایی دانشجویان بین المللی عمدتاً از سوی تعداد اندکی از بازارهای مبدأ صورت می‌گیرد. یونسکو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تخمین می زنند که تنها ١۴ کشور جهان کمتر از نیمی از تمام دانشجویان بین المللی را به دانشگاه های کشور های توسعه یافته اعزام می کنند. در این میان، سهم چین و هندوستان تقریباً ٣٠ درصد از کل دانشجویان بین المللی است. سهم ١۴ بازار مبدأ به این ترتیب است: چین ١٨/١ درصد، هندوستان ٩/۴ درصد، ویتنام ٢/۴ درصد، آلمان ٢/٢ درصد، فرانسه ١/٩ درصد، ازبکستان ١/٩ درصد، آمریکا ١/٩ درصد، نپال ١/٧ درصد، قزاقستان ١/۶ درصد، برزیل ٢/۶ درصد، سوریه ١/۶ درصد، کره جنوبی ١/۵ درصد، ایتالیا ١/۵ درصد و اوکراین١/۴ درصد.

دکتر مهراد افزود: براساس این گزارش، طی ٣٠ سال گذشته، چین تنها کشوری بوده است که در اعزام دانشجوی بین المللی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و در سال های اخیر نیز خود در جذب دانشجویان بین المللی موفقیت های چشمگیری بدست آورده است. با وجود این، در یک بازه زمانی کوتاه تر، وزن اقتصادی و جمعیتی هند نیز بر تعداد دانشجویان بین المللی به شدت افزوده است. صدور ویزا برای دانشجویان هندی هم اکنون در کانادا نسبت به دانشجویان چینی بیشتر است و برای نخستین بار در کشورهایی مانند بریتانیا، ایالت متحده آمریکا و استرالیا نیز به وضوح می توان افزایش دانشجویان هندی را مشاهده کرد.

وی گفت: بعلاوه، این گزارش خاطر نشان می کند که از ٢٠٩ کشور جهان تنها ۵۴ کشور (٨٠٪‏) سهم مهمی در اعزام دانشجو به دانشگاه های برتر جهان دارند. وقتی به آن دسته از بازار ها بین ١۴ و ۵۴ کشور بزرگ فرستنده دانشجو نگاه می کنیم، به کشور هایی می رسیم که در جذب دانشجو موفقیت های زیادی بدست آورده اند، از آن جمله نیجریه، پاکستان، ایران، مراکش، عربستان سعودی، کلمبیا، اندونزی، مالزی، ترکیه، بنگلادش، مصر، سریلانکا و فیلیپین.

موسس ISC  گفت:  وزن نسبی کشورهای مبدأ با کشورهای مقصد متفاوت است و Studyportals با استفاده از ابزارهای تعاملی جهت نشان دادن ترکیب دانشجویی در مورد طیف وسیعی از کشورهای مقصد مطالعه دقیق تری را انجام داده است. برای مثال، طبق این گزارش ٨٠ ٪‏ دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در استرالیا تنها مربوط به ١٢ کشور جهان و عمدتا از چین، هندوستان، مالزی، نپال و ویتنام است. در حالی که از هر ۵ دانشجوی بین المللی شاغل به تحصیل در ایرلند نیز ، ۴ دانشجو از یکی از کشورهای ١۵گانه و عمدتا از هندوستان و چین، ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا می آیند. در مورد آفریقای جنوبی نیز اکثر دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های این کشور ثبت نام کرده اند، مربوط به ١٣ کشور مبدأ و اکثرا از کشورهای آفریقایی شامل زیمبابوه، کنگو، نیجریه، لسوتو و نامیبیا است.

وی افزود: تحلیل Studyportals رابطه بین تقاضای تاریخی و الگوهای نوظهوری را که مورد علاقه دانشجویان است بررسی کرده است. این گزارش درباره الگو های نوظهور به داده های جستجوی ۵٢ میلیون کاربر در سایت های Studyportals متکی است و خاطر نشان می کند که «چون رفتار مطالعه در Studyportals آینده نگر است، این می تواند به ما اطلاعاتی در مورد آینده آرایه دهد.» به طور کلی، الگوی فعالیت جستجو در سایت های Studyportals را می توان شاخص های «قیفی» الگو های ثبت نام در ١٢ تا ٢۴ ماه آینده در نظر گرفت. تحصیل در دانشگاه های پیشرفته به صورت قیفی است، ولی از طرف گشاد قیف، و لیکن فارغ التحصیلی به مانند ته قیفی می ماند که در آن گذراندن دروس دانشگاهی، نوشتن پایان نامه، شرکت در کارگاه ها و آزمایشگاه ها آسان نیست و به سختی انجام می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: براساس این گزارش، درحالی که زمینه های استخدام سنتی هنوز وجود دارد، کشور های در حال توسعه تقاضای دانشجویان برای آموزش عالی را افزایش می دهند. بسیاری از کشورهای مبدأ با افزایش علاقه دانشجویان همگی مشخصات مشترکی دارند: جمعیت جوان و سیار، و تمایل به آموزش عالی با کیفیت بالا که هنوز با شرایط موسسات محلی مطابقت ندارد. در حالی که از نظر تاریخی، ثبت نام های بیشتری توسط گروه منتخبی از کشورها انجام شده است، دسترسی به وام های دانشجویی، تغییر جمعیت شناختی و گسترش اقتصاد در بازارهای نوظهور فرصت های زیادی را بوجود آورده است.

برچسب ها :