کد خبر: 47010
تاریخ انتشار: جمعه, 05 اسفند 1401 - 11:00

داخلی

»

گفتگو

بایدو سیستمی به سبک ChatGPT به نام ارنی بات راه اندازی خواهد کرد

منبع : لیزنا
ارنی بات با استفاده از مدل های چندوجهی افزایش یافته دانش، می تواند به دقت روابط نگاشت و معناشناسی در زبان و تصاویر را درک کرده، و یادگیری از دانش چند وجهی مانند زبان و بینش را یکپارچه کند.
بایدو سیستمی به سبک ChatGPT به نام ارنی بات راه اندازی خواهد کرد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC   گفت:  انتظار می رود که شرکت فناوری چینی، بایدو (Baidu) سیستمی به سبک ChatGPT  به نام ارنی بات (Ernie Bot) راه اندازی کند که در ماه مارس برای استفاده عمومی افتتاح می شود و اولین شرکت در میان همتایان چینی خود در پیوستن به یک مسابقه جهانی در بخش چت بات هوش مصنوعی است.

 دکتر جعفر مهراد گفت: ارنی بات یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی با درک معنایی عمیق و قابلیت های تولید در میان روش ها و زبان ها است. ارنی بات با استفاده از مدل های چندوجهی افزایش یافته دانش، می تواند به دقت روابط نگاشت و معناشناسی در زبان و تصاویر را درک کرده، و یادگیری از دانش چند وجهی مانند زبان و بینش را یکپارچه کند. 

 وی گفت: غول موتورهای جستجوگر چینی با گروه علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent)، سه گانه فناوری چینی را به نام BAT  تشکیل می دهند. سال ها است که چین سرمایه گذاری زیادی روی هوش مصنوعی در زمینه ماشین های خودران و تراشه های که برای تقویت برنامه های هوش مصنوعی طراحی شده اند، انجام می دهد.

 دکتر جعفر مهراد  افزود: بایدو از چیدمان کامل پشته در معماری چهار لایه هوش مصنوعی از جمله تراشه‌های زیربنایی، چارچوب یادگیری عمیق، مدلهای بزرگ و برنامه‌های جستجوی لایه بالا، از تمام فناوری های مربوط به ChatGPT آگاهی دارد که نشان دهنده قدرت فناوری در میان رقبای این عرصه است. همچنین، حرکت بایدو نشان دهنده اولین حضور یک شرکت فناوری چینی در میان هجوم غول های جهانی به این بخش است. گوگل و مایکروسافت همگی برای راه اندازی سامانه‌های زودهنگام مبارزه کرده اند.  از طرف دیگر، آلفابت اعلام کرده است که این شرکت یک سرویس هوش مصنوعی بحث برانگیزی به نام Bard راه اندازی خواهد کرد که برای آزمایش کاربران قبل از انتشار عمومی در آینده نزدیک در دسترس خواهد بود. 

وی گفت: گوگل نیز در حال برنامه ریزی برای ادغام ویژگی های هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود برای ارایه نتایج ترکیبی جهت پرس و جو های پیچیده است. در همین حال، مایکروسافت نرم افزار تولید تصویر OpenAI  را در موتور جستجوی خود ادغام کرده است.

 دکتر مهراد تصریح کرد: بایدو در درجه اول ممکن است بر زبان چینی، محیط زیست و بازار تمرکز کند و آن را از دیگر غول های جهانی متمایز سازد. فراتر از بایدو، تعداد فزاینده ای از شرکت های بزرگ و کوچک در حال توسعه ربات ها هستند که برخی از آن ها در سال جاری راه اندازی خواهند شد. اما، گفته می شود که با توجه به قدرت ترکیبی، بایدو می تواند محتمل ترین رقیب غول های جهانی باشد.

‌وی افزود: هم اکنون ChatGPT در چین دردسترس عموم قرار ندارد، اما موضوعات مرتبط با این پدیده ماه ها است که در رسانه های اجتماعی مورد توجه کاربران علاقمند قرار دارد. سوال مهم در این زمینه آن است که آیا شرکت های فناوری چینی می توانند از همتایان آمریکایی خود پیشی بگیرند یا خیر. در مواجهه با رقابت شرکت های خارجی، اعتقاد بر آن است که شرکت های داخلی می توانند از تجربیات الگوریتمی به  ChatGPT نزدیک تر شوند. به دلیل تفاوت بین محیط اینترنت، شرکت های چینی، بازاری برای موفقیت دارند. شرکت های فناوری چینی همچنین مزایای منحصر به فردی در گسترش سناریو های کاربردی هوش مصنوعی در سطح جهان دارند.

وی در پایان تاکید کرد: چین در توسعه صنعت هوش مصنوعی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است. در سال ٢٠٢١، در اداره مالکیت معنوی چین، از مجموع ٣/۴ میلیون تقاضا برای ثبت اختراع، ١/٩ میلیون درخواست مربوط به ثبت اختراعات هوش مصنوعی بود. اختراعات ثبت شده در چین، از نظر بزرگی مشابه مجموع ١٢ کشور بعدی است که طبق گزارش اداره ثبت مالکیت معنوی جهانی (WIPI) در جایگاه دوم تا سیزدهم قرار دارند.