کد خبر: 48112
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1402 - 08:21

داخلی

»

گفتگو

١٠٠ شهر نوآور جهان

منبع : لیزنا
موسسه مطالعات نوآوری های جهان وابسته به دانشگاه نورمال چین شرقی  (ECNU)، در رتبه بندی ١٠٠ مرکز نوآوری علم و فناوری در جهان ٢٠٢٣، تعداد ١۴٠ شهر را در سراسر جهان به عنوان نوآور ترین شهر ها معرفی کرده است.
١٠٠ شهر نوآور جهان

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه دانشگاه شیراز در گفتگو با لیزنا از رتبه‌بندی نوآورترین شهر های جهان خبر داد و گفت: موسسه مطالعات نوآوری های جهان وابسته به دانشگاه نورمال چین شرقی  (ECNU)، در رتبه بندی ١٠٠ مرکز نوآوری علم و فناوری در جهان ٢٠٢٣، تعداد ١۴٠ شهر را در سراسر جهان به عنوان نوآور ترین شهر ها معرفی کرده است. در این رتبه بندی شاخص هایی مانند رهبری جهانی تحقیقات، عوامل نواوری، پیشرفت های اصلی جهانی نوآوری های فناورانه، نیروی محرکه جهانی تحول صنعتی و حمایت از محیط نوآوری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در میان ١٠٠ مرکز نوآوری علم و فناوری جهانی، ٩۵ شهر در سه منطقه اصلی جهان واقع شده است: اروپا، آمریکای شمالی و آسیا -اقیانوسیه. به طور خاص، ٣٣ شهر در اروپا، ٣٠ شهر در آمریکای شمالی و ٣٢ شهر در منطقه آسیا -اقیانوسیه وجود دارد. این وضعیت نشان دهنده برتری بیشتر الگوی «مثلث بزرگ» نوآوری جهانی است که تحت سلطه این سه منطقه قرار دارد.

دکتر مهراد ادامه داد: با توجه به این رتبه بندی، منطقه سانفرانسیسکو-سان حوزه در ایالات متحده آمریکا مرکز نوآوری علمی و تکنولوژیکی برتر جهان است. در میان شاخص های پنجگانه یاد شده، این منطقه در سه شاخص، موقعیت اول را به خود اختصاص داده است. به گفته دکتر مهراد در سال ٢٠٢١، کل سرمایه گذاری ١٠ شرکت در سیلیکون ولی در منطقه سانفرانسیسکو-سان حوزه به ١٠۴/٧ میلیارد یورو (١١۴/٢٩ دلار) بالغ می شود. این رقم به طور قابل توجهی بالاتر از سرمایه گذاری ٣٢/٧ میلیارد یورو در شنزن، استان گوانگدونک جمهوری خلق چین است. سپس، پکن با ٢٩/١٣ میلیارد یورو و شانگهای با ١١/١ میلیارد یورو در مرتبه های بعدی قرار دارند. وی گفت: این داده ها که در این رتبه بندی ارایه شده است به عنوان شاخص های مهمی تلقی می شوند که روند آتی شهر ها را در توسعه فناوری نشان می دهد.

استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز تصریح  کرد: تعداد مراکز نوآوری علم و فناوری در ایالات متحده آمریکا که ٢۶ مرکز است در رتبه‌بندی سال جاری ثابت مانده است. از این تعداد، ١٢ مرکز در بین ٣٠ مرکز نخست، و ۴ مرکز در بین ١٠ مرکز اول قرار دارد.

بنیانگذار موسسه ISC در ادامه به تعداد شهرهای نوآور چین پرداخت و گفت: جمهوری خلق چین در میان ١٠٠ شهر نوآور برتر جهان، ٢٣ شهر دارد که از این تعداد تنها ۵ شهر آن در بین ٣٠ شهر نخست جهان دیده می شود. در این رتبه بندی، پکن حایز رتبه چهارم جهان است. رتبه این شهر در سال گذشته پنجم گزارش شده بود. پکن با قرار گرفتن در جایگاه چهارم، اکنون از توکیو در ژاپن پیشی گرفته و به شهر برتر منطقه آسیا-اقیانوسیه تبدیل شده است. شانگهای نیز موقعیت دهم جهانی خود را حفظ کرده و در شاخص «نیروی محرکه جهانی تحول صنعتی» رتبه نخست کشوری را بدست آورده است.

موسس ISC گفت: ١٠ مرکز برتر نوآوری علم و فناوری جهانی شامل منطقه سانفرانسیسکو-سان حوزه، نیویورک، لندن، پکن، توکیو، بوستون، پاریس، سوول، لس آنجلس و شانگهای است.

در پایان دکتر مهراد افزود: در خلال این رتبه بندی، موسسه مطالعات نوآوری های جهانی در دانشگاه نورمال چین شرقی، ١٠٠ مرکز نوآوری علم و فناوری را در چین نیز  منتشر کرده که نشان می دهد ۴۵ شهر در میان ١٠٠ شهر برتر در سه خوشه شهری منطقه پکن-تیانجین-هبی (Beijing-Tianjin-Hebi), دلتای رودخانه یانگ تسه و دلتای رودخانه مروارید واقع شده اند. این رتبه بندی نشان می دهد که در ساختار T شکلی که توسط مناطق ساحلی شرقی و کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه تشکیل شده است، این دو منطقه اصلی برای رشد مراکز نوآوری علمی و فناوری در چین حایز اهمیت فراوان است.