کد خبر: 48515
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 فروردين 1403 - 11:05

داخلی

»

گفتگو

نقش متغیر کتابداران در اکو سیستم های استارتاپی

منبع : لیزنا
 کتابداران، اکنون به عنوان کاتالیزور های حیاتی برای استارتاپ ها عمل می کنند و پشتیبانی، دانش و منابع ضروری را تهیه و ارائه می دهند.
نقش متغیر کتابداران در اکو سیستم های استارتاپی

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا گفت: در عصر دیجیتال  که اطلاعات فراوان است و نوآوری رگ حیات کارآفرینی است، کتابداران نقش هایی که ایفا می کنند به مراتب بسیار پیشرفته تر از نقش های سنتی است. کتابداران، اکنون به عنوان کاتالیزور های حیاتی برای استارتاپ ها عمل می کنند و پشتیبانی، دانش و منابع ضروری را تهیه و ارائه می دهند.

وی ادامه داد: اکنون ببینیم کتابداران چگونه به موفقیت استارتاپ های حرفه ای کمک می کنند. اشاره کردم که عصر حاضر عصر اطلاعات است. استارتاپ ها در اقیانوس وسیعی از اطلاعات غوطه ور هستند، از تحقیقات بازار گرفته تا پایگاه های ثبت اختراعات، از گزارش های صنعت تا تحلیل رقبا، حجم عظیم داده ها می تواند حتی کارافرین ترین کارآفرینان را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط موجود حضور کتابداران آمری حیاتی است. این افراد در مشاوره، سازماندهی و بازیابی اطلاعات تخصص دارند. کتابداران، بنیانگذاران استارتاپ ها را از طریق این اقیانوس راهنمایی، و به آنها کمک می کنند تا داده های مناسب را برای تصمیم گیری های آگاهانه استفاده کنند. 

 دکتر مهراد افزود: کتابداران در تحقیقات بازار سرآمد هستند و می دانند که چگونه در عمق، جستجو و داده های مورد نیاز پنهان را تهیه، و روند ها را تحلیل کنند. برای استارتاپ ها درک چشم انداز بازار بسیار مهم است. به همین خاطر، کتابداران، استارتاپ ها را از طرق مختلف مانند شناسایی مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل رقبا و آگاهی رسانی از تغییرات صنعت، فناوری ها و روندهای نوظهور کمک می کنند.

 بنیانگذار ISC بیان کرد: کتابداران در حوزه مالکیت معنوی خبره هستند و تبحر دارند. آن ها با جستجو های پتنت در پایگاه های مرتبط کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که استارتاپ ها حق ثبت اختراعات موجود را نقض نمی کنند. کتابداران در مورد قوانین کپی رایت و ثبت علائم تجاری نیز اطلاعات دقیق و روشن ارایه می دهند. همین طور، با دسترسی به مجلات تحقیقاتی و مقالات علمی، استارتاپ ها را برای دریافت بینش های پیشرفته رهنمون می سازند.

 استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز گفت: کتابداران، استارتاپ ها را با سرمایه گذاران و کارشناسان صنعت پیوند می دهند. شبکه های کتابداران در همین راستا و با هدف برقراری پیوند فراتر از دیوار های کتابخانه های مرسوم گسترش دارد.  کتابداران با اکو سیستم های استارتاپی محلی همکاری، و ارتباطات را تقویت می کنند. بعلاوه، کتابخانه ها اغلب میزبان فضا های همکاری مشترکی هستند که استارتاپ ها می توانند با یکدیگر همکاری کرده و از همدیگر بیاموزند.

 موسس مرکز سابق منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: مهم این است که استارتاپ ها برای کسب موفقیت به اطلاعات نیاز دارند. در اینجا است که کتابداران چگونگی دسترسی به اطلاعات را به آن ها آموزش می دهند که ما از آن به عنوان سواد اطلاعاتی نام می بریم. در این رویکرد، کتابداران منابع لازم را ارزیابی می کنند. لذا،  اطلاعات قابل اعتماد که متمایز از اطلاعات نادرست است بسیار مهم می باشد. کتابداران، استارتاپ ها را به پایگاه های داده و متخصصان استناد و پلاتفرم های تحقیقاتی معرفی می کنند. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است یادگیری مداوم ضروری است.

 وی ادامه داد: کتابداران در مدیریت منابع تخصص دارند. کتابداران اشتراک ها را مدیریت و درباره مجوز ها مذاکره می کنند. استارتاپ ها از اشتراک کتابخانه به پایگاه های اطلاعاتی مانند IBISWorld, وب او ساینس، بلومبرگ و Global Brand Database بهره می برند. علاوه براین، منابع آزاد فراوانی وجود دارد که کتابداران از این منابع اطلاعات کافی دارند و در صورت لزوم استارتاپ ها را به این منابع هدایت و در هزینه ها صرفه جویی می کنند. 

 دکتر مهراد تصریح کرد: کتابداران کنجکاوی، خلاقیت و انعطاف پذیری را پرورش می دهند، ویژگی هایی که استارتاپ ها را به مرزهای موفقیت هدایت می کند. بعلاوه، از برنامه ریزی کسب و کار تا تفکر طراحی، کتابداران کارگاه هایی را ارایه می دهند که مهارت های کارآفرینی را پرورش می دهد. 

 وی در پایان گفت: وقتی به اکو سیستم استارتاپی در ایران نگاه می کنم به نظر می رسد با تمام توانمندی هایی که کتابداران دارند، قهرمانان گمنامی هستند که استارتاپ ها از خدمات آن ها بی بهره اند. در دنیای غرب وضعیت کاملا فرق می کند. در دنیای پیشرفته کتابداران بنیانگذاران استارتاپ ها را توانمند می کنند، به نوآوری دامن می زنند و اطمینان می دهند که استارتاپ ها دانش و ابزار لازم را در اختیار دارند. بنابراین، به استارتاپ های ایرانی، موفق یا ناموفق، توصیه می کنم دفعه بعد که از یک کتابخانه استفاده می کنند، به یاد داشته باشند که در پشت قفسه های پر از کتاب و با منابع اطلاعاتی گوناگون، انبوهی از خرد استارتاپی نهفته است که در انتظار بهره برداری هستند.