کد خبر: 44616
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 آبان 1400 - 17:48

داخلی

»

سخن هفته

مشارکت حداکثری در رویدادهای علمی حرفه ای:

مسئولیت اجتماعی اساتید دانشگاه

منبع : لیزنا
حسن اشرفی ریزی
مسئولیت اجتماعی اساتید دانشگاه

لیزنا، دکتر حسن اشرفی ریزی،  استاد، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:  رویدادهای علمی و حرفه ای مانند سمینارها، کنگره ها و... از وقایع مهم و جذاب هر حرفه یا رشته تخصصی محسوب می شوند. شرکت کنندگان در رویداد علمی می توانند از دستاوردهایی مانند اطلاع از آخرین یافته های علمی، شناسایی اولویت های پزوهشی، وضعیت آموزشی و پژوهشی حرفه و مشکلات عرصه‌های واقعی ارائه خدمات و یافتن ایده های جدید پژوهشی بهره مند شوند. در عین حال، امکان آشنایی با پژوهشگران همتا و غیر همتا، کارشناسان و اساتید حرفه و نیز تبادل نظر بین حرفه مندان رشته را در محیط علمی، صمیمی و دوستانه فراهم می آورد. سودمندی این رويدادهای علمی و حرفه ای زمانی حاصل می شود که این رویدادها ضمن داشتن کیفیت در شیوه برگزاری و مباحث علمی ارائه شده، مشارکت حداکثری و فعال از طرف دانشجویان، کارشناسان، مدیران و به ویژه اساتید دانشگاه داشته باشد. این مشارکت در قالب ارائه و داوری مقاله، عضویت در کمیته های علمی و اجرایی، مشارکت در پنل های تخصصی‌ و حضور فعال (فیزیکی یا آنلاین) در روزهای برگزاری رویداد علمی خواهد بود.

مشارکت اساتید دانشگاه از این جنبه مهم است که سایر شرکت کنندگان، اساتید را به عنوان الگو، صاحب اندیشه و فکر در آن حوزه می دانند و لذا حضور فعال آنها در این رويدادهای علمی ترغیب کننده و مشوق هم دست اندرکاران رویداد علمی و هم دانشجویان، کارشناسان و مدیران خواهند بود. در واقع اساتید با مشارکت و حضور فعال خود به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند. در ضمن برخی از این اساتید در دانشگاه و یا سازمان خود دارای پست های اجرایی و تاثیر گذار بوده و به سیاست گذاري، برنامه‌ ریزی، تدوین قوانین و آیین نامه ها می پردازند و لذا با حضور در این رويدادهای علمی و حرفه ای آگاهي کافی نسبت به مشکلات در عرصه‌های واقعی خواهند یافت و لذا در هنگام سياست گذاري، ملاحظات لازم را در نظر خواهند گرفت.

در عین حال، تجربه نشان داده است حضور و گفتگوی چهره به چهره اساتید، دانشجویان، کارشناسان و مدیران امکان فهم دقیق مسائل و مشکلات را بیشتر فراهم کرده و حل مشکلات سريع تر و راحت تر صورت می گیرد. از طرف دیگر حضور اساتید به هویت بخشی رشته و انسجام حرفه ای بیشتر کمک خواهد کرد؛ این مهم زمانی بیشتر مطرح است که گاهی آن حرفه در معرض تهدید از طرف سایر رشته های نزدیک یا مدیران در سطوح بالا خواهد بود. علاوه بر این اساتید دانشگاه به دلیل نفوذ و قدرت تاثیر گذاری و ارائه ایده ها و پیشنهادات جدید به مدیران و کارشناسان می توانند برقرار کننده ارتباط دانشگاه ها و سازمان ها برای تبادلات علمی و نیز کمک به حل مشکلات موجود در حرفه شوند.

به طور خلاصه باید گفت که مسئولیت اجتماعی اساتید ایجاب می کند که نسبت به پدیده های اطراف به ویژه آنهایی که مرتبط با حرفه تخصصی هستند، بی تفاوت نبوده و نقش خود را در تغییرات و بهبود شرایط نادیده نگیرند. مشارکت اساتید در رویدادهای علمی و حرفه ای مانند کنگره ها فرصت خوبی است که اساتید با کمک دیگر حرفه مندان برای رفع موانع و چالش های حرفه ای گام های اساسی بردارند؛ چرا که آنها از تاثیر نقش خود بر بهبود اوضاع و شرایط حرفه ای کاملا آگاه هستند.

رشته های علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به دلیل ماهیت خدماتی آنها و ارتباط نزدیک با گروه های مختلف جامعه پتانسیل لازم را برای انجام فعالیت های اجتماعی به نسبت بسیاری از رشته ها دارند؛ لذا مشارکت و حضور حرفه مندان این رشته در رویدادهای علمی و حرفه ای بسترساز حل مشکلات حرفه و به دنبال ِآن افزایش رضایت عموم مردم در دریافت خدمات اطلاعاتی خواهد داشت. بنابراین از همه حرفه مندان به ویژه اساتید دعوت می شود در ششمین کنگره علوم اطلاعات که به زودی (آبان 1400) برگزار می شود مشارکت جدی داشته باشند.

اشرفی ریزی، حسن. «مشارکت حداکثری در رویدادهای علمی حرفه ای: مسئولیت اجتماعی اساتید دانشگاه». سخن هفته لیزنا، شماره ۵۶3، ۱7 آبان ۱۴۰۰.