کد خبر: 47137
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 فروردين 1402 - 09:55

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب خودتو به باد فنا نده

منبع : لیزنا
محمد جواد ترنگ
معرفی کتاب خودتو به باد فنا نده

معرفی نویسنده

گری جان بیشاپ در سال 1984 در گلاسکو اسکاتلند، به دنیا آمد و در سال 1997 به آمریکا مهاجرت کرد.

در حال حاضر به همراه همسر و سه پسرش در فلوریدا زندگی می‌کند. وی درباره‌ی هستی‌شناسی و پدیدارشناسی پژوهش و مطالعه کرده است و حالا در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی می‌نویسد. خواندن آثار بزرگان فلسفه، الهام بخش او در مسیر مطالعاتی شدند که در آن قدم گذاشته بود. بیشاپ همچنین از آثار کارل گوستاو یونگ[1] درباره‌ی ناخودآگاه و تأثیرات مثبت و منفی آن در زندگی بهره گرفت و این تأثیرپذیری را در کتاب‌های مشهورش به نمایش گذاشت. وی باور دارد که انسان‌ها این توانایی را دارند که در زندگی خود تغییرات و تحولات بسیاری ایجاد کنند و همین امر، دلیلی برای نوشتن کتاب‌هایش است: به اشتراک گذاشتن این طرز تفکر با انسان‌ها و کمک به آن‌ها برای ایجاد تغییرات پایدار و سازنده در زندگی. این نویسنده‌ی اسکاتلندی یکی از مشهورترین مربیان خودشناسی و توسعه‌ی فردی در اروپا و آمریکاست که روش کارآمدش سبب شده تا طرفداران بسیاری در جهان داشته باشد. یکی از موفقیت‌های او شاید همان زبان روان و بی ادعا در نوشته‌هایش است که وی بنیاد‌های مشترک در اندیشه لیبرال را فردگرایی، تساوی گرایی و جهان گرایی برمی شمرد. (وب سایت کتابراه)

 ویژگی فردگرا بودن حاکی از تفوق اخلاقیات بر زندگی نوع بشر است، تساوی گرا بودن حاکی از همان فلسفه اخلاقی است که همه افراد باید از موقعیت‌های یکسان برخوردار باشند و جهان گرا بودن تأکید می‌کند که همه مردم علاوه بر تفاوت‌های فرهنگی با هم برابرند.

 از آثار مهم وی می‌توان به کمتر گند بزن، تنبلی بس است، رابطه‌ات را به فنا نده و همین کتاب خودت را به باد فنا نده که همگی به فارسی برگردانده شده‌اند، اشاره کرد. (وب سایت نهنگ)

معرفی کتاب

داستان «خودت را به باد فنا نده» یک سیلی محاوره‌ای از جهان است تا ما را با پتانسیل واقعی خودمان اگاه سازد و از زوال و فنا شدنمان جلوگیری کند تا به زندگی شکوهمندتری برسیم. این کتاب از ما می‌خواهد که فکر کنیم، به شکلی واقعی و آگاهانه زبان احساسات خودمان را با زندگی روزمره مرتبط کنیم و در چشم انداز‌های وسیع که پس از درک رابطه‌ی جادویی بین حرف‌ها و احساسات ظاهر می‌شوند کاوش کنیم.

در این کتاب نویسنده با برخی جملات خاص سعی می‌کند برای نیرو دادن و روحیه بخشیدن به ما و تشویق و ترغیبمان کمک کند تا بتوانیم افسار زندگیمان را در دست بگیریم. نویسنده بار‌ها درطی این کتاب به نظرات روانشناسان و فیلسوفان اشاره می‌کند که به قول خودش برای تأثیرگذاری رویکردش بهره می‌گیرد نه برای اثبات حرفش.

وی در این کتاب می‌خواهد از خود بپرسیم: «آیا من می‌خواهم؟ » و خواستن را مایه‌ی حیات کسانی می‌داند که از ابتدا شروع کرده‌اند. از مخاطبان خود می‌خواهد همیشه در ناخودآگاه خود تکرار کنند که برای برنده شدن ساخته شده‌اند و این جمله را سرلوحه کار خود قرار دهند که من می‌توانم.

از ما می‌خواهد کار‌های خود را با اطمینان پیش‌بینی نکنیم و روی چیز‌هایی تمرکز کنیم که روی آن‌ها کنترل داریم و نگران چیز‌هایی که دست ما نیستند نباشیم. بیشاپ معتقد است شخصیت ما را افکارمان نمی‌سازد، کار‌ها و اعمالمان هستند که می‌سازند و عمل کردن به نوعی چرخ زندگی را می‌چرخاند پس سعی کنیم افکارمان را با شخصیتمان جدا کنیم. در مشکلات پیش آمده در زندگی این جمله را با خود تکرار کنیم که من سرسختم و روبه جلو حرکت کنیم. توقعی از زندگی نداشته باشیم و همه چیز را بپذیریم تا به سمت واقعیت حرکت کنیم.

نقد و بررسی کتاب

خودت را به باد فنا نده در پی اثبات 7 جمله‌ی شخصی به انسان‌ها برای تعالی و رشد شخصی است:

  1. من می‌خواهم
  2. من به پیروزی دوخته شده‌ام
  3. انجامش می‌دهم
  4. از عدم اطمینان استقبال می‌کنم
  5. شخصیت من را اعمالم مشخص می‌کنند، نه افکارم
  6. من سرسختم
  7. هیچ توقعی ندارم و همه چیز را می‌پذیرم.

در بخش نقد محتوایی از منظر نقد سنتی (نقد پولمیک یا نقد جدلی) این کتاب، کتابی انگیزشی و قابل ستایش است که سعی در توسعه فردی و کشف توانایی افراد دارد اما وقتی به متن کتاب توجه شود علی رغم گفته نویسنده که جمله‌های فیلسوفان را برای تأثیرگذاری رویکردش آورده است، بخش اعظمی از کتاب را سخن بزرگان تشکیل داده که این به نوعی ضعف در بسط دادن جملات یک مفهوم را نمایانگر است.

7 جمله اساسی این کتاب، که فصل‌های آن بر اساس این جملات نوشته شده‌اند بسیار ساده و حتی شاید غلط باشند. در سه فصل اول کتاب که به خواستن و پیروز شدن و انجام دادن اشاره شده، بیشتر به توصیف جملات پرداخته شده که بسیار سهل انگارانه است؛ چرا که شاید اکثر افراد به این جملات عقیده داشته باشند ولی دنبال راهکار‌هایی برای اجرایی ساختن آن‌ها باشند که اشاره‌ای در این کتاب نشده است.

در فصل چهارم صحبت از عدم اطمینان شده که کار‌هایی که از دسترس ما خارج هستند را پیش‌بینی نکنیم و به نوعی به حال خودشان بگذاریم تا اتفاق بیوفتند! به نظر شما با دست روی دست گذاشتن کاری پیش می‌رود؟

نقطه قوت این کتاب که به نوعی باعث ترقی آن شده فصل پنجم آن است که فصل طلایی کتاب به نظر می‌رسد.

در فصل هفتم نیز توقعی نداشتن به نوعی بی اساس و بی بنیاد بیان شده که همه چیز را پذیرفتن بدون هیچ قید و‌بندی اصولاً جلوه‌ی خوبی نداشته و باعث بروز عدیده‌ای از مشکلات خواهد شد.

در بخش نقد شکلی، با توجه به این که این کتاب ترجمه است زیاد نمی‌توان آن را نقد کرد اما از جلدی نه چندان خوب و صفحه‌هایی با کیفیت نسبتاً مناسب استفاده شده است. تصویر جلد به نوعی دلالتی ضمنی بر محتوای کتاب ندارد و کتاب دارای تقریظ است. در استناد‌های داده شده در متن کتاب پانویسی در متن کتاب مشاهده نمی‌شود. به طور کلی در جهان علم نوشتن به سبک بلاغی صحیح نیست که جلوه‌هایی در متن کتاب به چشم می‌خورد.

قسمتهایی از کتاب

- شیوه‌ی صحبت کردن و طرز فکر و درک ما از محیط اطرافمان واقعیت ما را می‌سازند.

- گاهی نخواستن ادامه به زندگی کنونی بهترین انگیزه برای تغییر است.

- آینده‌ی شما پاسخی برای زمان حال نیست.

- هر چیزی که در این لحظه در زندگی شما جریان دارد، فقط اتفاقی در دریایی از اتفاقات است.

- تنها چیزی که با قطعیت می‌توان درباره‌ی زندگی گفت این است که زندگی قطعی نیست، تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که هیچ نمی‌دانیم.

- شخصیت من را اعمالم مشخص می‌کنند، نه افکارم.

- ما چیز‌های بیشتری بدست می‌آوریم اگر آن‌ها را غیرممکن ندانیم.

سخن پایانی

خودت را به باد فنا نده کتابی نسبتاً خوب است که منجر به مثبت نگری و تلاش برای بهبود زندگی در انسان‌ها می‌شود. در این هیچ شکی نیست که انسان‌ها به دنبال تکامل در زندگی هستند و به همین سبب فکر می‌کنم جان بیشاپ سعی داشته با استفاده از توصیفات خود و نقل قول‌های دیگران، رهنمود‌هایی برای توسعه فردی افراد با نگارشی صمیمانه ارائه دهد. خواندن این کتاب را به افرادی که به توانایی‌های خودشان اعتقاد ندارند توصیه می‌کنم.

منابع

  1. سایت کتابراه، زندگی‌نامه و دانلود کتاب‌های گری جان بیشاپ. آدرس به لینک
  2. سایت نهنگ، دانلود کتاب‌های گری جان بیشاپ. آدرس به لینک

مشخصات کتاب

 بیشاپ، ‌گری جان. خودتو به باد فنا نده؛ ترجمه ماشااله صفری./ انتشارات گلگشت، 1399.

معرفی نویسنده متن

محمد جواد ترنگ، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، ساکن استان تهران.

-----------------------------

[1] Carl Gustav Jung