کد خبر: 47380
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1402 - 15:04

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

مهم ترین وظیفه ما تنظیم روابط حرفه‌ای و شغلی در تمامی زمینه‌هاست

منبع : لیزنا
نشست کمیته مطالعات صنفی یکشنبه 31 اردیبهشت در سالن فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.
مهم ترین وظیفه ما تنظیم روابط حرفه‌ای و شغلی در تمامی زمینه‌هاست

به گزارش خبرنگار لیزنا ، نشست کمیته مطالعات صنفی با حضور سید ابراهیم عمرانی دبیر نشست، مازیار امیرحسینی عضو هیأت علمی دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات، اموزش و ترویج کشاورزی ، و فرامرز مسعودی مشاور اطلاعاتی شرکت ملی فولاد ایران  یکشنبه 31 اردیبهشت ساعت 15:15 دقیقه در سالن فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدا سید ابراهیم عمرانی دبیر نشست به بیان تاریخچه ای از این کمیته پرداخت. سپس به مسئله موقعیت حرفه ای کتابدارن در انجمن و همایشهای قدیم و در کنگره های پیشین پرداخت و اینکه موقعیت حرفه ای ما در کدام دسته بندی قرار می‌گیرد. آیا ما صنف هستیم و باید از قانون نظام صنفی کشور تبعیت کنیم یا باید مجوز کارمان را از سازمان فنی و حرفه ای بگیریم یا از وزارت ارشاد و غیره.

وی افزود: دیگر زمان در انتظار استخدام نشستن اشتباه است و جهان به سمت تولید شغل می‌رود، و زمانی که ما شروع به حرکت در این مسیر میکنیم به مرجع صنفی نیاز پیدا می کنیم. و باید با بررسی دقیق نیاز جهانی کتابخانه ها می توانیم مسئله صنفی شدن را پیش ببریم. و در این مسیر نیاز به یک سازمان یا نهاد یا نظام مرجع داریم.

در ادامه ابراهیم عمرانی به طرح سوالاتی در ارتباط با تشکیل این سازمان مرجع کتابداران ایران از مهمانان نشست پرداخت.

مازیار امیرحسینی در پاسخ به سوال  تشکیل این سازمان مرجع چه ویژگی های دارد و نحوه ساخت ان به چه شکل خواهد بود؟گفت: از ویژگی های این صنف می توان به حمایت از افراد،با تعیین صلاحیت حرفه ای آنها ، موقعیت هر فرد، سازمان و شرکت که در حوزه ما کار می‌کند و درجه بندی آنها،  بررسی تخلفات، اعلام تعرفه فعالیت‌ها و خدمات متخصصان، همکاری در پذیرش دانشجویان، معرفی افراد به بازار کار و... اشاره کرد.

وی در ارتباط با نحوه سامان دادن این نهاد مرجع گفت :  باید پیش نویس نظامی که پس از بررسیهای مختلف به «نظام ملی مدیریت اطلاعات و دانش» تغییر نام یافته، و در پیش نشستها درباره آن بحث شده پس از کنگره در اختیار متخصصان قرار داده شود تا مشکلات آن برطرف شود،‌ و تبدیل به طرح و لایحه شود و از سوی یک نهاد دولتی به مجلس فرستاده شود به مجلس برود و انشاءالله نظام تایید و تصویب شود که بتوانیم همه فعالیتهای حرفه ای را در چارچوب آن به پیش ببریم.

سوال بعدی ابراهیم عمرانی از مازیار امیرحسینی در ارتباط با وجود نظام های مشابه بود که وی شرحی از نظامهای موجود و عملکرد آنها ارائه داد مانند نظام پزشکی،‌ نظام مهندسی،‌ نظام پرستاری، نظام مشاوره و بسیاری نظامهای دیگر در حوزه های رایانه‌ای، مهندسی ، کشاورزی و غیره .


سیدابراهیم عمرانی سوالی درباره ضرورت شکل گیری نظام باتوجه به قابلیت های این رشته و رفع محدودیت ها و موانع تشکیل این نظام پرسید که فرامرز مسعودی در این باره گفت : با بررسی دقیق چالش ها و مشکلات پیش رو و هم فکری تمامی متخصصان در این چالش ها می توان موانع را پشت سر گذاشت.

وی اشاره کرد : بحث های بسیاری انجام شده و تلاش های زیادی برای تنظیم این نظام نامه انجام شده بسیاری گفته بودند انجمن کافی است اما با توجه به علمی بودن انجمن محدودیت های بسیاری در اساسنامه آن وجود دارد به‌همین دلیل جهت رفع محدودیت های نظارتی و مدیریتی نیازمند تشکیل نظام هستیم.

سید ابراهیم عمرانی گفت :  سالها این بحث بوده و تلاشهای زیادی هم شده در هیات مدیره ششم و در کنگره های پیشین و تماسهای با سازمانهای ذیربط مانند سازمان امور اداری و استخدامی دنبال شده، و همه بی پاسخ مانده. اکنون چه اتفاقات تازه ای افتاده است که پس از این سه سال کرونایی بار دیگر به این موضوع پرداخته می‌شود و آیا انتظار داریم این بار اوضاع بهتر باشد و مسایل صنفی کتابداران به جایی برسد؟   

دکتر امیرحسینی در پاسخ اشاره به چندین قانون بالاسری در نظام مانند اصل چهل و چهار و نقشه جامع و ابلاغیه های مختلف مقامات کشور و سیاستهای برنامه ششم مبنی بر شکل گیری نظامهای مبتنی بر اطلاعات و دانش تاکید  کرد و توضیح داد:  با وجود این قوانین به استناد بر اسناد قانونی و توسعه فعالیت های تحقیقاتی در کشور و بررسی همه نظامهایی که تا کنون به تصویب رسیده و استفاده از مدارک موجود این لایحه تهیه شده و امیدواریم که به تصویب هم برسد. البته می‌دانیم که راه دشواری در پیش داریم.

فرامرزمسعودی در ارتباط با مشاغلی که در این سازمان پوشش داده می‌شوند گفت: به دلیل وجود مباحث زیاد و بین رشته ای بودن این علم، در این حوزه مشاغل بسیاری در این رشته وجود دارد که متخصصان در حوزه های مختلفی مانند : کامپیوتر، تولید محتوا، رسانه، علوم اطلاعات و .. می توانند مشغول به کار شوند. از خروجی های این نظام نامه می توان به ایجاد مشاغل  مرتبط با رشته و فرآیندهای سازمانی اشاره کرد‌.

در انتها امیرحسینی به اهداف نظام نامه اشاره کرد و گفت : بهتر است به جای هدف به چشم وظیفه به این مسئله نگاه شود تا نتیجه بهتری داشته باشد. مهم ترین وظیفه ما تنظیم روابط حرفه ای و شغلی در تمامی زمینه ها است.



گزارش: مهسا حاجی علی