کد خبر: 26225
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 - 12:36

داخلی

»

اخبار کتاب

توسط انتشارات علمی فرهنگی صورت گرفت

انتشار راهنمایی عملی و کاربردی برای پژوهشگران کیفی

منبع : لیزنا
 کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» که جانی سالدانا آن را تالیف و انتشارات SAGE منتشر کرده است، توسط انتشارات علمی فرهنگی و با ترجمه دکتر عبدالله گیویان منتشر و روانۀ بازار کتاب شد.
انتشار راهنمایی عملی و کاربردی برای پژوهشگران کیفی

 به گزارش لیزنا، این کتاب با کیفیتی قابل قبول  در 438 صفحه،  شش فصل، و چهار ضمیمه، منتشر شده است و دارای کتابنامه،  تصویر و جدول است.

بر اساس فهرست نویسی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، موضوعات کتاب «تحقیق کیفی»، «تحقیق کیفی -- داده پردازی» و «علوم اجتماعی -- تحقیق» در نظر گرفته شده است.

عنوان اصلی آن The coding manual for qualitative researchers است و اولین بار در سال 2009 توسط انتشارات SAGE در لس آنجلس منتشر شد، ویرایش دوم آن در سال 2013 و سومین ویرایش آن به تازگی در سال 2016 منتشر شده است. کتاب حاضر ترجمه ویرایش دوم کتاب اصلی است.

 

 اگر از تازه واردان پژوهش کیفی هستید کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» می‌تواند به عنوان راهنمای عملی و مناسب برای به کارگیری روش های کدگذاری و تحلیل یافته های پژوهش ابزار کار شما باشد.

همانطور که مترجم در مقدمه کتاب آورده است: "واژه کیفی متضمن تاکیدی بر کیفیت موجودیت‌ها، فرآیندها و معناهایی است که نمی‌شود آن را به شکل تجربی و در قالب مقدارها، اندازه‌ها، شدت یا فراوانی آزمود یا اندازه گیری کرد. پژوهشگران کیفی بر سرشت اجتماعاً برساخته واقعیت، روابط صمیمی بین محقق و آنچه مطالعه می کنند، و محدودیت های وابسته به موقعیت که پژوهش را تشکیل می دهد، تاکید می کنند."

پژوهش کیفی انواع مختلف دارد از گراندد تئوری تا مطالعه موردی، قوم پژوهی، قوم نگاری و انواع دیگری که برای تحلیل این نوع پژوهش‌ها، پژوهشگران نیازمند آنند تا یافته های خود را کدگذاری کنند و بتوانند از دل یافته ها بهترین نتایج را استخراج نمایند.

 

نویسندۀ کتاب، پروفسور جانی سالدانا (Johnny ,Saldaña)، که مطالعات دانشگاهی‌اش ریشه در تئاتر دارد کتاب‌هایی در زمینۀ روش شناسی از جمله پژوهش کیفی طولی (انتشارات آلتاماری) و مبانی پژوهش کیفی (انتشارات دانشگاه آکسفورد) منتشر کرده است. از او در این زمینه مقالات متعددی در فصلنامه های علمی به چاپ رسیده و کتاب اخیر او یعنی راهنمای کدگذاری نیز مورد توجه و ارجاع بسیاری از محققان عرصه های مختلف علوم انسانی، از پژوهشگران تعلیم و تربیت گرفته تا محققان علوم اجتماعی قرار گرفته است.

 

همانطور که ذکر شد کتاب حاضر دارای شش فصل است:

 فصل اول؛ درآمدی بر کد و کدگذاری:  شامل کد چیست؟ چه چیزی کد گذاری می شود؟، ساز و کار کدگذاری، فراوانی کدها، کدگذاری دستی و رایانه‌ای، فردی و گروهی و..

فصل دوم؛ نگارش یادداشتهای تحلیلی

پژوهش کیفی نیازمند این است تا تحلیل‌های کیفی مناسبی را از دل یافته های کدگذاری شده خارج کند. این فصل شامل نمونه هایی از یادداشتهای تحلیلی است و کدگذاری و مقوله بندی یادداشت های تحلیلی را ارائه می دهد.

فصل سوم؛ روشهای دور اول کدگذاری

نوسینده عقیده  دارد در فرآیند کدگذاری، شاهد رفت و برگشتی مدام بین مولفه های درگیر هستیم: مقایسه و ارتباطی مداوم بین داده با داده؛ داده با کد، کد با کد، کد با مقوله، مقوله با مقوله، بازگشت از مقوله به داده و غیره. این سرشت پرطنین اقتضا می کند که فرآیند کدگذاری را نه مسیری خطی، بلکه فرآیندی دوری بدانیم.

در این کتاب روش‌های کدگذاری به دو دسته تقسیم می شوند که فصل سوم روشهای دور اول کدگذاری و شامل کدگذاری انتسابی، میزان یاب، فرعی، هم زمان، توصیفی، زنده، فرآیندی و ... است.

فصل چهارم؛ پس از دور اول کدگذاری، و شامل گذارهای پس از کدگذاری، کدگذاری التقاطی، نقشه برداری و چشم انداز کدها و ترسیم نمودار الگوهای عملیاتی است.

فصل پنجم؛ روشهای دور دوم کدگذاری و شامل کدگذاری الگویی، تنظیمی، محوری، نظریه‌ای، تفصیلی و طولی است.

فصل ششم؛ پس از دور دوم کدگذاری است و از کدگذاری تا نظریه پردازی را در برمیگیرد.

همچنین کتاب حاضر دارای 4 ضمیمه است: ضمیمه الف: «واژه نامه روش های کدگذاری»، ضمیمه ب: «واژه نامه توصیه های تحلیلی»، ضمیمه پ: «یادداشت میدانی، متن مصاحبه و متنهای نمونه برای کدگذاری» و ضمیمه ت: «تمرین ها و اقدامهایی برای پرورش مهارت های کدگذاری و تحلیل داده های کیفی».

 

کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» با قیمت 30هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: